Sony Ericsson+Android= TOTAL FLOPP?

Discussion in 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' started by Wezzler, Nov 18, 2010.

1. Wezzler

Wezzler Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej Alla

Jag tänkte fråga, jag är en väldigt van android-användare inom
    både Sense, Touchwizz och orginalet samt en intresserad "meckare".

Jag måste bara få lov och fråga - är det bara jag som upplever
    Sony Ericssons Androidkarriär som en total flopp???

* Grässnittet är fruktansvärt, Android-känslan är totalt bortblåst
    (om man jämför med Sense, Touchwizz samt Orginal) och menyer, webläsare....'
    ALLT är totalt tillkrånglat!

* T.ex kunde jag inte ens få bort bokmärken på en X8 nyligen. Hela X-seriens
    Androidgränssnitt är "våldtaget"...

* Sen undrar jag över era åsikter kring uppdateringarna, 2,1 verkar tydligen
    vara en nyhet och "värsta grejen" enligt S.E. Även detta en flopp?

* Stora X10s skärm... långsam, seg och en katastrof?

* Touchscreen= eventuellt snart för X10 men inte för övriga modeller. Flopp?

* Migreringen till Android 2,1... en omständig historia som återställde telefoner
    till fabriksläge och som retade upp halva nätet???
    (Till och med Samsuns omständiga KIES-migrering kändes som en lek jämfört med detta)

* Sony Ericsson verkar inte yttra några ursäkter eller tillbakadragande ang
    vad jag anser vara en total Androidflopp. Tvärtom, dom hävdar att dom ska
    bli den stora Android-aktören på marknaden. Hur hänger detta ihop?

Tacksam för era synpunkter!

mvh

Last edited: Nov 18, 2010
  2. random111

random111 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Även om Sony Ericsson har gjort en del misstag när det gäller sin första generations av Androidtelefoner, åtminstone när det gäller för gruppen teknikintresserade, så borde de lära sig. Det ska bli intressant hur de ändrar sin strategi för nästa generation av telefoner. Så NEJ, man ska inte dra slutsatser om deras framtida framgångar eller misslyckandes baserat på deras första försök.

3. holck

holck Android Apprentice Medlem

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    And here we go..

Tycker du själv att SE's androidkarriär floppar? De hade ju ett tag på 3 modeller lika stor
    marknadsandel som HTC hade på 35st (35 är ironiskt men de har en jäkla hög telefoner).

Gränssnittet är fruktansvärt säger du. Jag tror det ligger i betraktarens ögon snarare än
    för dig att bestämma "att så är det".

Du bedömmer hela X-seriens utseende efter en X8 med 1.6 innan dess uppdatering
    och förutsätter att denna "enhandsteknik" de använder i dessa OS motsvarar ALLA
    Androids från SE ? Även dem med 2.1?

Åsikten kring 2.1 finns att läsa på förstasidan. Tror att de flesta känner mycket positivt.
    Värsta grejjen har ingen sagt vad jag vet. Däremot att det har blivit mycket förbättrat
    är dock en annan sak.

Skärmen långsam? Vad är långsamt med skärmen? Antalet bilder i program/spel?
    Ptja, en jit-enablad spör ju både galaxy och desire på samma OS-nivå i t.ex Quadrant.
    Eller pratar du om responsen från digitizerns avläsning? Känner jag på kollegans
    Desire med 2.2 måste jag säga att det är en ytterst liten skillnad.
    Känner du att responsen på x10 är 4ms långsammare än Desire/Laggasy som ett problem
    att du helt enkelt har en så fullbokad dag att 4ms påverkar dig så tycker jag att du ska
    hålla dig till en helt vanlig telefon som bara kan ringa och smsa. De är supersnabba!!!

Min migrering till 2.1 innebar uppgradering som var mycket enkel att genomföra.
    Sen läste jag tillbaka backuppen och telefonen var exakt som tidigare, dock bättre.
    Vet inte var du läst men där du läst gjorde de fel (läste troligtvis inte vad som stod).

Varför skulle de ha en ursäkt? Det är ingen flopp.
    Du får gärna berätta vad du har? En laggande Galaxy med buggig mjukvara eller en
    Desire som bootar om när den känner för det?

Glöm förresten inte bort att x10 är SE's första Android.
    Det är inte så lätt alltid att tänka positivt när man är negativ innan man ens testat
    produkten, vilket jag bedömmer av det du skriver att du inte har.

// Anders

4. MeemSenco

MeemSenco Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

När man läser ditt inlägg så ser de ut som du precis lärt dig ordet flopp, och glider ut på förumet för att skryta om det.

Att Sony Ericsson skulle vara en flopp gällande Android så tycker jag att du absolut har fel, visst sega med uppdateringarna, men kvaliten i produkterna är skit fin, och vad är det för skit du snackar om UI:et, funkar hur bra som helst, och om man inte gillar det så installerar man ADW, whoops men folk som ska klagar på SE, men inte riktigt vet vad som är dåligt med dom går det tyvärr inte att göra nått åt.
    Kolla bara på X10 serien, fattar inte hur du kan tro att det går dåligt för dom när X10 serien har blivit en sådan succé

5. appel

appel Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Med tanke på hur många som kör just SE Android mobiler så är flopp inte ett ord jag skulle använda för att beskriva hur det gått. :) Sen kan man ha olika åsikter om deras version av Android. Själv föredrar jag vanilla Android och därför köpte jag en Nexus One. Andra gillar att allt är blått och de skaffar en SE och andra gillar minnesläckor och de köper en mobil med Sense. ;)

6. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Orkar inte kommentera allt, men går emot strömmen och håller med trådskaparen på rätt många punkter. Säger inte helt korrekt dock.

Däremot gillar jag tanken med Mini och Mini Pro pga storleken, och trots det rätt hög kapacitet.

Men detta går ju inte att lägga fram till någon som bara haft android i form av SE, då kan man omöjligt förstå skillnaden på riktigt

7. Mongroovy

Mongroovy Adult Droid Medlem

Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Som vanlig "Svensson" kan jag kanske förstå tjusningen med SE lurarna. Som teknikintresserad tycker jag däremot dom är en styggelse, de är alldeles för efter när det gäller både hårdvara och mjukvara helt enkelt.

8. holck

holck Android Apprentice Medlem

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Jodå, jag har haft både flera Androids, inte bara SE.

SE ligger ca 1 år efter flera av tillverkarna när de gäller erfarenhet.
    Vad folk INTE ser är hur mycket de engagerar sig i Android öht.
    Följ gärna SE's bloggar och titta på hur mycket de gör i communityn.

Vid lansering av x10an som deras första visste de inte hur svaret skulle bli,
    hur marknaden ser ut etc etc. Samtliga telefoner EFTER x10 har haft saker
    man önskat att x10an haft. De har upplevt mycket snabba etc etc.

Andra tillverkare har gjort lurar och följt så att säga utvecklingen medans SE
    kom in lite I utvecklingen fast i stadiet där de andra var långt innan.
    De har en del att jobba ikapp för att komma hela vägen.

Jag tycker inte SE har gjort en dålig produkt. Jag tycker att deras telefoner
    kickar rätt hårt på många ställen men för en hel del är de för mycket
    eyecandy. Vissa söker en trist men ösigt snabb telefon.
    Min x10 (jit) är bra rapp. Jag jämför ofta uppelevelsen med lurar av samma
    generation och måste säga att SE har gjort ett bra jobb i upplevelsen.
    Däremot, rent funktionsmässigt så ligger de efter.
    Mer snygghet, mer eyecandy = mer resurser = långsammare enhet.
    Den är INTE slö men däremot är den inte blixtsnabb.

Detta är något den har gemensamt med många andra lurar. Dock har andra
    möjlighet att dra in customroms för att få den till en raket för dem som vill.
    SE hari nte detta idag pga svår bootloader.
    Har själv hackat rätt mycket i de delarna men kommer bara till stegen
    där jag behöver ett HPC-kluster med satans kraftfulla burkar så man
    kanske kan knäcka den till synes 1024bits krypterade loadern.
    Dock skulle telefonen ha stelnat i sin flytande kristalldisplay innan detta är gjort :P

Så, jag kan hålla med men angreppen trådskaparen använde är inte rättvisa
    och bygger på ingen erfarenhet blandat med saker tagna ur luften.

// A

9. nioh

nioh Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Hårdvara - Nej, inte efter. X10i har snapdragon-plattformen som tex Desire och Nexus One har, lite mindre Ram-minne men i gengäld mera Rom-minne och bättre kamera.
    X10 mini har nära på samma tekniska specar som HTC legend, förrutom att de har mindre skärm.
    Mjukvara - Ja, här är de efter eftersom tex Desire och Nexus One har Android 2.2. Multitouch har ju inte heller X10-serien. Men SE verkar göra en vändning här och kommer släppa en uppdatering för det Q1 2011, dvs de har faktiskt lyssnat på kundernas klagomål.

Nej det är inte fruktansvärt, jag tror det är en vanesak. tänket i X8 som du tar upp här skiljer sig avsevärt från tex Samsungs eller Htc:S tänk. X8, X10mini och mini pro går ganska starkt åt sidan här. X10i däremot är mittemellan HTC och sina lillebröder i gränssnittet. Vad som är fel eller rätt är en smaksak.
    Men jag tror SE kommer få dumpa sitt UI mer och mer, men å andra sidan tror jag HTC kommer att få dumpa Sense mer och mer också. För det blir lättare att hänga med i uppdateringarna för operativet då, samt att kommande gingerbread sägs ha det bästa UI:t hittills. Däremot finns inget som hindrar att de lägger sitt eget tema över för att få rätta SE-känslan.

Öhh, vad i hela friden gjorde du då? Jag öppnar bokmärkena i webläsaren och gör en typiskt för Android "long press" på det bokmärket jag vill ta bort så får jag upp en meny där jag kan redigera eller ta bort bokmärket.

Ja SE ligger efter här, men SE kom också in i Android-världen senare än tex HTC och Samsung. Så det återstår att se hur de hänger med i kommande generationer, de har lite jagande för att komma ifatt här.

Ähm?!? Alla X10 och X8 har Touchscreen. Jag antar istället att du syftar på multitouch? SE valde att gå ut med singletouch i sina telefoner, men nu har de ändrat sig för X10i pga den stora efterfrågan. Men MT för X10 mini/ mini pro är ingen idé pga den lilla skärmen skulle jag säga. SE gjorde ett misstag här från början med X10i/ a, sen kan man diskutera varför. Men nu ändrar de sig, kommande Ansu har det från början och X10i kommer få det via update.

10. tobias84

tobias84 Adult Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro
    Platta:
    Samsung galaxy tab s7
    Övrigt:
    Samsung Galaxy watch 5 pro
    Ingen flopp alls. tycker själv att SE:s system e mkt snyggare än orginal android som man ser på nexus one.

UPX är riktigt snyggt och min skärm är inte seg alls.
    Sedan som det sagt så är detta SE:s första androidlurar.
    Men jag e riktigt nöjd!

11. mrNoodles

mrNoodles Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Somna om...

12. AndreasE

AndreasE Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

X10 har iallafall fått högre konsumentbetyg på prisjakt än Galaxy S så helt floppig är den nog inte!

Det där med krånglig uppdatering var ju iaf största skitsnacket.
    Var bara att använda lilla ärthjärnan och göra en backup som det stod i texten och sen tog själva uppdateringen 10 minuter kanske. Enklare än att tanka bilen ju.

13. wmb

Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Det där diskuterades starkt på pricerunner´s mobilforum för kanske 5 år sedan.

SE fick allt som oftast höga betyg trots floppar. En undersökning gjordes som jag inte hittar nu. Den pekade på att patriotiska svenskar sällan pratade illa om SE & Volvo framförallt.

Säger inte att detta är vetenskapligt, men det var ett litet faktum då iaf

OBS, betrakta ej detta som en ursäkt bara för att jag har en SGS, är ej bitter ;)

14. Vispen74

Vispen74 Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Tycker gränssnittet är minst lika bra som på min Nexus One. Smaksak. Personligen tycker jag Sence är kass, riktigt kass till och med. Kanske är snyggt enligt vissa, men pillrigt och rörigt.

Har aldrig upplevt det krångligt, men olika personer tycker olika saker är olika svårt.

2.1 på X10 serien är otroligt stabilt jämfört med 2.2 på Nexus One, så SE gör tydligen något vettigt under den långa tiden de tar fram uppdateringarna.

Skärmen är just det bästa med X10, tillsammans med kameran. Seg och långsam? X10 skärmen var seg och långsam första månaden, innan den första uppdateringen kom, men i dag? Nej, tvärtom, en underbar skärm!

Har väl inte med SE att göra? Modet styr.

Kan inte annat än hålla med. På Nexus One har alla uppdateringar gått OTA, och inget gått förlorat. Detta borde SE kunnat göra bättre.

Detta kan man väl vända och vrida hur man vill, jag tycker de lyckas bra i stort, speciellt om man relaterar till de senaste åren med SE innan de släppte X10-serien, de var katastrof! Titta bara på X1 och X2, nu snackar vi floppar!

Sammantaget Wezzler, så tror jag inte att du kanske ska skaffa dig en SE-telefon, utan något annat, så slipper du störa dig på allt detta. Kanske en Iphone, den är mer anpassad för personer som vill ha allt enkelt och inte kräver något större engagemang från användaren, med de begränsningar det innebär. Men det är klart, du slipper inte touchen. En standard Nokia då kanske för nån tusenlapp? Den kanske lever upp till dina förväntningar? Sedan undrar jag, har du ens haft en SE Android någon längre tid, det står att du har en Desire? Att testa en telefon i butik eller av någon kompis ger knappast en rättvis bedömning.

Kan tillägga att jag och sambon köpte våra telefoner ungefär samtidigt, jag en Nexus One, och hon en X10. Från början var jag väldigt säker att jag gjorde rätt val, men idag är jag inte lika säker. Jag skulle tro att när X10 får dual touch, så kommer jag tycka X10 är ett bättre val. En sak till X10 fördel är minnet, jag kan inte ha mycket Apps installerade innan minnet är fullt. Det har ALDRIG hittills varit ett problem på X10.

Last edited: Nov 20, 2010
  15. martin3

martin3 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag tycker det verkar gå riktigt bra. Titta på försäljningslistorna - hos Telia ligger X10 mini på plats tre, första androidmobil efter N8 och iphone.

SE har också varit innovativa tycker jag, se på X10 mini och LiveView. Vilken annan tillverkare har gjort något lika innovativt inom android det senaste året?

16. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Jag har tyvärr inte så mycket kloka och visa motkommentarer till första inlägget mer än att det är så frukstansvärt mycket bull. Ursäkta mig alltså. Han pratar om flopp, precis som Daniel Hessel på IDG och killen på Feber.se saken är att de borde fankens med få sparken ifrån sina jobb, för mer fel kan de väl knappast ha haft. X10 vart kanske ingen succé försäljningsmässigt, men flopp. Långt därifrån. MIni versionerna har däremot blivit succé och som någon sa innan. SE är stora just nu inom ANdroid. Inget av detta säger att SE faktiskt har floppat. Sedan kan man kanske undra om saker till varför de ligger efter i OS. Tja, om jag hade varit ett företag, som under några år haft problem med mobiler som buggar, startar om och knappar som faller av, så vill man inte misslyckas. Jag skulle iallafall göra en så säker produkt som möjligt. X10 är gjort på möjlig äldre plattform och i vissa fall är den toppnotch. Allt för att säkra att den skall fungera. OS klart att man väljer något som är stabilt till sin början. Stabil har mobilen varit under 1.6, och undertiden som vi har en fungerande mobil, som är stabil, så bygger de på det OS som borde varit där ifrån start. Men vad hade hänt om de släppt 2.1. Jag tror att att det möjligen skulle varit dödsstöten för SE. Jag tror SE gjorde helt rätt i sina val, och historian har t o m givit SE lite rätt. X10-serien är orsaken till att SE går plus igen. Så förstår inte dessa domedagsprofetior, eller floppinlägg när det själva sanningen är så långt ifrån som det kommer.

Visst och sedan kan det vara så, att du inte gillar det SE gjort. Jag älskar däremot utseendet, och tycker att jag hellre köper en Andriod mobil av SE om den faktiskt ser ut som om de är ifrån SE. Annars hade jag lika gärna kunna köpt Nexus ONE. Skärmen är långt ifrån slö. Menyerna är som i andra androidmobbar. Att x10 mini/Pro/ X8 skulle vara våldtagna, håller inte heller med där. Jag är helt säker på om Google hade gjort sitt operativsystem som SE gjort i dessa mobbar, så hade de varit ännu större nu.

17. kirkx10

kirkx10 Senior Droid Medlem

Telefon:
    Motorola G100

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Försäljningsmässigt är det ingen flopp iaf. Smartphones står för ca hälften av SEs försäljning och jag skulle tro att största delen är från android. Sen är det ju klart att det finns mycket att klaga på. Men det finns det väl hos alla mobiltillverkare. Jag hoppas bara SE tar till sig kritiken och gör bättre och bättre mobiler.

18. Stranders

Stranders Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har x10 mini och kan bara säga att den är skitbra. Varianten på Android-gränssnittet är väl anpassat för den lilla telefonen. Den är snabb och det är nog ytterst få som saknar multitouch på en sån liten telefon.

Vad gäller x8 så antar jag att den är lyckad pga sitt pris, stora x10 har jag aldrig provat. Jag tycker dock att det borde gå att "enkelt" välja vanilla-Android om man skulle vilja ha senaste mjukvaran osv. Kanske att alla mobiltillverkare kommer att tänka om där i framtiden.

Hade jag haft mycket pengar och stora fickor, skulle jag förmodligen köpa en iPhone. Jag är teknikintresserad, så jag har inga problem med allt pillande som krävs för att få Android som jag vill, men jag tycker inte den tiden är värt det hela, skulle hellre haft en iPhone som man inte behöver pilla med.

19. elpapo

elpapo Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Skulle inte kunne formulera inlägget bättre själv!

Sen som en polare sade, det är BARA Sony Ericsson som kan göra stiliga/snygga telefoner. Det håller jag med om! Jag har inte ens tänkt på det särskilt mycket, men inte har enligt mig Samsung eller HTC någon androidtelefon som utseendemässigt säger wow! X10:a vit och mini pro svart är ju riktigt läckra!

Sen kan man ju alltid önska mer ang firmware update osv.

Last edited: Nov 23, 2010
  20. wmb

Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    :)
    Tur att vi alla är olika.

Hela X10-familjen är för mig en hög billig plast faktiskt o_O Då har jag ändå en SGS av plast

Speciellt dom där silvriga knapparna

W800i var snygg