Sony-Ericssons, Halebops och garantier

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av vaette, 5 maj 2011.

1. vaette

vaette Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det är ju lite sorgligt att man inte kan få vara riktigt nöjd med saker. Jag beställde Arcen samma dag som den släpptes, från Halebop med ett låst abbonemang då priset blev väldigt fördelaktigt (då jag inte ändå förutsåg att jag skulle vilja byta från Halebop). Telefonen anländer och en kärleksaffär börjar omedelbart, fantastisk liten pryl, hjärtskärande vacker och både rask och med långt bättre batteritid än min tidigare HTC-telefon.

Dock får jag nu och då något mystiskt prassel i hörlursutgången, i takt med att jag rör mig när jag går eller dylikt. Jag bestämmer mig för att ignorera det tills vidare, kan ju vara något som sliter till sig (kan ju ha fått någon beläggning på hörlurskontakten för allt jag vet). Dock blir problemet bara värre, tydligt något slags glapp i ljudet, jag testar med lite olika hörlurar för att se till att se till att det inte är något enskilt problem, men till och med originallurarna börjar prassla rätt vad det är. Så efter en vecka så skickar jag in den för service, med en rejäl beskrivning på vad jag har testat och vad problemet är.

Reparationen tar över tre veckor, vilket irriterar ordentligt, men så länge problemen blir fixade mår det väl vara hänt. Telefonen återkommer igår och det visar sig att vad verkstaden har gjort är att installera senaste rom:en och skicka med ett nytt par originalhörlurar.

Helvete.

Felet är förstås kvar och trivialt att reproducera. Tar kontakt med Halebop support igen, de säger att jag måste skicka in på reparation igen, skyller på Sony-Ericssons regler att det inte går att få telefonen utbytt istället nu när de misslyckats med att reparera den (kanske lite fel formulerat då de inte verkar ha gjort något slags försök alls). Tydligen måste de misslyckas tre (!) gånger innan de är villiga att erkänna förlust. Så nu får jag sätta ihop ett nytt paket i exakt samma ärende, och jobbar på att tjaffsa på Halebop att få tillbaka pengar för fraktkostnader, de vill ge mig en samtalspott, men jag ringer knappt alls så det är värdelöst.

Varför skall det vara så förbannat svårt?

2. Cim-Inc

Cim-Inc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Grejjen med att det är tre gånger innan du kan häva/få helt ny produkt gäller för så gott som alla, det är inte specifikt för Sonyericsson eller Halebop.

Det gäller bara att stå på sig så får du rätt i slutändan, min yngre bror fick lämna in sin Desire HD 5 gånger innan Telenor lät honom byta till en Arc t.ex.

3. vaette

vaette Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Fast jag skulle ju begripa den policyn bättre om de gjorde någonting jag skulle kalla en reparation. Som det är nu så verkar de ju mest försöka slösa min tid.

Edit: Njä, nedanstående är väl inte sant, mer tillfällig upprördhet. Men jag är ju egentligen helt beredd att betala lite extra om jag skulle veta att den jag köper ifrån sköter sådana här frågor snabbt och snyggt.
    Pre-edit: Men är det här allmängiltigt bland Android-tillverkarna går jag till iPhone nästa gång, då har jag iaf reparationscentrum i närheten som verkar vara rätt snabba.

Last edited: 5 maj 2011
  4. Blomkungen

Blomkungen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    419

MINA ENHETER

Du verkar ganska blåst i luvan då det bara finns ett reparationscenter i Sverige och det är anovo
    Halebop och SE har inte med diskussionen alls att göra och om du var minsta lilla insatt i garanti och konsumentlagar skulle du veta det
    Googla anovo vet jag

5. vaette

vaette Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag vet inte alls vad du pratar om. Dels är inte telefonen reparerad av Anovo, den gick till Deltaservice verkstad i Kalmar. Dels pratade jag inte om något lokalt servicecenter för SE utan noterade att Apples garantiärenden här (oftast) går till en verkstad som finns i staden, vilken har visat sig rätt snabbt. Sedan vad det gäller konsumentköpslagar så gäller det verkligen mig och Halebop (men några lagar har jag över huvud taget inte tagit upp), garantin är också den utställd av Halebop till mig, men där hänger förstås vad Halebop lovar ihop med vad de har för typ av deal med sina underleverantörer, och allt jag vet där är att Halebops support säger att de här reglerna är satta av SE.

Sedan tycker jag att det är lite knepigt att man skall behöva skicka in grejor för samma fel (utan att det återuppstår, utan bara består) flera gånger, men kan acceptera att reglerna är sådana. Det jag mest vänder mig emot här är att de kan skicka tillbaka telefonen effektivt utan att ha gjort någonting och att de tar tre veckor på sig att inte göra någonting.

6. Herman8

Herman8 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Min vivaz gick inte att ladda så jag fick skicka den på rep till Deltaservice och dom på stod att jag förstört mobilen själv!! så det gick inte på garantin. Men jag skulle få tillbaka min trasiga mobil för 300kr. det var 2 månader sen har fortfarande inte fått tillbaka min trasiga mobil!! Och jag måste säga att HALEBOPS PERSONLIGA suport är super!!!

7. vaette

vaette Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Detta är också sant, jag har verkligen bara haft positiva upplevelser när jag haft med Halebops support att göra annars. Det verkar som de som sköter supporten är proffsiga och trevliga. Säger väl mest att Halebop är smarta nog att hyra en bra firma som sköter supportkontakten, men det är ju gott nog.

Att ditt klagomål på Deltaservice är lite mer fundamentalt än mitt hjälper dock humöret lite :P, dags att hoppa i med båda fötterna igen och se om de lyckas lista ut det här med glappkontakt om de får tre veckor till på sig.

8. mrNoodles

mrNoodles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Det är reglerat i KKL (konsumentköplagen) och är inget varesig SE, Halebop eller Anovo avgör.
    Du har även rätt att häva köpet om felet är av väsentlig art för dig, har alltså inget med vad SE, Halebop eller Anovo (serviceverkstaden) tycker, utan hur du upplever att felet stör dig.

9. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

För det första så har du ALLTID rätt att få betalt för de utlägg du haft till följd av den felaktiga varan. Detta gäller oavsett om du behöver ta bilen till butiken eller skicka den med posten. Vad du kan begära är att Halebop i detta fallet skickar dig en färdig fraktsedel så att dom står för frakten direkt. Du behöver ALDRIG acceptera en samtalspott eller liknande tillgodo kvitton från en butik utan du har full rätt att få kontanter om du så önskar.

Sedan så är det så att dom har TVÅ på varandra efter följande försök på sig att reparera varan förutsatt att det är exakt samma fel. Efter detta så kan du enligt KKL kräva att antingen få en ny vara eller att köpet hävs.

10. IvanBoring

IvanBoring Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    146

MINA ENHETER

Det här kan ju vara lite tråkigt och omständigt och visst, det tar ett tag men det är bara att stå på sej eftersom man har lagen på sin sida.

Min dotter köpte en LG Chocolate på Expert och den slutade skicka SMS. In med den tre ggr och felet var inte avhjälpt. Följde med henne till butiken och försäljaren vred på sej och mumlade något om "LG erbjuder bara ny telefon". Glöm det sa jag, KKL säger bla bla bla o.s.v. så vick gick därifrån med pengarna i handen.

Hoppas det löser sej "vaette".

11. mrNoodles

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Ja, det hade ju tom. räckt med 2 repförsök och 3e ggn samma fel upp/kvarstår, allt enligt KKL.

12. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    377
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Så jäkla hemskt att man läser nya skräckhistorier om reparationer varje vecka. Jag har varit tvungen att skicka in en pryl som jag handlat på nätet en gång men som tur var det inom en vecka så det gick på DOA (en ZTE Blade från Comviq som för övrigt skötte det hur bra som helst). Men du har ju lagen på din sida, ta och skriv ut ett utdrag ur KKL vet jag och storma in i en butik eller ryt ordentligt i luren så ska du nog se att de är mer medgörliga.

13. mrNoodles

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Det bästa är så klart om man kan undvika att ryta.. :)
    Men jag har svårt själv då det går så långt att man måste 'hota' med sin lagliga rätt enligt KKL för att få rätt mot butik.

14. Blomkungen

Blomkungen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    419

MINA ENHETER

Du gick ju på halebop och SE då lagen var problemet och servicecentret
    Och var den borta så länge som du sa var den iväg till anovo tro mig