Jag är inte helt såld på designen men det är definitivt en förbättring över 1000XM3 på många punkter, dom verkar ha insett sina missar med föregående design. Dvs fodralet var på TOK för stort - ser fixat ut här även om fodralet är aningen fulare i form i mitt tycke, och hörlurarna i sig var också för stora och stack ned ut från på ett rätt oattraktivt sätt, det verkar dom ha fixat här också, även om jag tror att dom här kommer kanske ge lite Frankenstein-vibbar och sticka ut på längden i stället. Synd om dom bara satsar på samma färger som föregående år, dom är relativt cleana men skulle vilja se lite mer variation, kanske ett par som är mer åt det vita hållet, eller lite off-white åtminstone, och lite mer vågade färgkombos på fodralet. Personligen hade jag gillat om dom fanns i någon pastell-ig lila färg.
Får hoppas att dom är mer bekväma och stannar bättre i öronen, något jag också tror var en design-miss med XM3orna, sett MÅNGA säga att dom gled ut ur öronen väldigt lätt, och det hände mig också. Dom bröt alltid själva "förseglingen" till öronen åtminstone på mitt ena öra trots att jag hade största storleken på själva "buds:en".
Hoppas också att dom verkligen prioriterat att göra samtalsljudet bättre, för det var nog det mest negativa jag upplevde med XM3, det var på gränsen till oanvändbart annat än i helt tysta miljöer t.ex. i hemmet. Även ambient sound/passthrough behöver bli bättre, upplevde att jag brukade sätta på det typ om jag skulle betala något i en kassa eller något, men hörde aldrig vad någon sa ändå, det enda det förhöjde var typ "sorlet" av resten av varuhuset.
Musikljudet som är det viktigaste för mig i en hörlur hoppas jag också att dom förbättrat, för jag har insett dom senaste månaderna att jag inte tycker att XM3orna riktigt levererar riktigt så bra som recensioner verkar vilja påstå. Lite avsaknad av detalj och instrumentseparation i dom högre registerna, en bas som är lite boostade i helt fel sektioner (jag saknar både lite djup och tyngd i sub-basen, såväl som att basen som ligger typ runt mitten-delen av basfrekvenserna saknar detalj och lite drive, det låter ibland lite för tamt, sen har basen lite halvtaskig timing), och personligen skulle jag vilja ha en större/bredare ljudbild, tycker att dom är alldeles för "inuti huvudet" när man lyssnar och saker låter klumpade väldigt nära varandra.
Med det så låter det som att jag sågat WF1000XM3 i fotknölarna men... dom är fortfarande dom bästa True Wireless-lurarna jag ägt, och jag har haft ganska många. Dom är bara långt ifrån ett perfekt paket och skulle nästan inte rekommendera dom till speciellt många för dom som vill ha praktiska hörlurar som också ska vara bra i vardagen.
Last edited: May 12, 2021