Sony Xperia 1 VI - kortfattad test/bedömning

Diskussion i 'Xperia 1 VI, Xperia 5 VI, Xperia 10 VI (2024)' startad av Mosfet, 9 aug 2024.

1. Mosfet

Mosfet Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17
    Eftersom inte mycket har skrivits om Sony Xperia 1 VI här på denna forumsdel tänkte jag försöka mig på en amatörmässig och kortfattad genomgång med intryck efter en månads användande.

Bakgrund:
    Jag har använt smartphones sedan begynnelsen. Däremot nästan uteslutande Sony och Samsung. Nu senast Sony Xperia 1 III som jag främst kommer att jämföra med.
    Jag lovade mig själv att aldrig mer köpa en Sony så länge de höll kvar vid 21:9 formatet, och vips har de övergett detta. Kanske har de lyssnat på användarna?

Uppackning och första intryck:
    Sony Xperia 1 VI kommer i en väldigt spartansk förpackning. Endast telefon och lite papper ingår. Jag har inga problem med det. Laddare och kablar har man samlat på sig under årens lopp. Den enda instruktion jag behöver är hur man skall vända sim och sd -kort. När man väl håller mobilen i handen känns det direkt att det är en premium-mobil. Känns stadig och andas kvalitet. Den är bättre att hålla i än tidigare mobiler som ibland känns som en hal tvål. Räfflor på sidorna bidrar till bättre grepp. Jag har slutat att använda skärmskydd, utan använder endast originalskal med ett litet stativ. Fungerar mycket bra. Installationen går snabbt utan problem. Jag installerar allt från scratch. Känns bättre så. Kopierar allt övrigt manuellt. Sonys programvara för att flytta allt till en ny mobil lär fungera utmärkt. Vid uppstart ser man att det inte är speciellt mycket bloatware, främst verktyg som Sony tagit fram. Tack för det.

Skärm:
    Jag tycker att skärmen är ett strå vassare än Xperia 1 III, som jag tycker är helt suverän. Dessutom är den ju betydligt med ljusstark. Att Sony bytte format från 21:9 till 19.5:9 är ett stort lyft. Det låter inte mycket men det gör mycket för användandet. Betydlig färre felskrivningar på tangentbordet exempelvis.

Hårdvara och prestanda:
    Processorn är generation 3 av Snapdragon 8 och den har 12GB minne och 256GB disk med möjlighet till SD -kort på 1.5TB. Vilket var en förutsättning eftersom jag redan har ca 256GB med flac -filer. Mobilen känns betydligt snabbare än Xperia 1 III. För första gången kan jag ha animeringar påslaget, det har på tidigare mobiler känts ryckigt och trist. Kan inte säga hur den beter sig med spel, men de få jag testat med har den inga som helst problem med. Har heller inte lyckats få mobilen varm med olika tester.

Kamera:
    Jag är tyvärr långt ifrån någon fotoexpert, men kan ändå uppskatta en bra mobilkamera. Jag värdesätter den automatik och det menysystem som Xperia 1 VI har. Den optiska zoomen tycker jag är suverän och att ta makros är otroligt enkelt. När det gäller kvalitet på foto under olika förutsättningar finns det professionella tester som har gjorts. Men som lekman tycker jag att kameran har allt som jag behöver och allt är gjort på ett intuitivt sätt.

Batteri:
    Detta kanske är den största och viktigaste uppgraderingen jämfört med tidigare mobiler. Storleken på batteriet har ökat från 4.5Ah till 5Ah. Men skillnaden är otroligt stor. Tidigare kunde jag köra en dag på en laddning. Med denna har jag som max kört tre dagar, men säg minst två dagar med relativt intensiv användning utan problem. Dessutom går laddningen löjligt snabbt (vet inte vad dom gjort för att åstadkomma det). Den laddar från 25% till 80% (vilket jag valt som max för att spara på batteriet) på ca 20 minuter. Detta tog minst 1.5 timme på tidigare mobil med samma laddare och kabel.

Ljud:
    Kan inte säga mycket om de inbyggda högtalarna mer än att det är otroligt att man generellt kan få ut så bra ljud från en enhet av det formatet. För min del lyssnar jag endast med bluetooth med LDAC till olika varianter av Sony -lurar. Vilket som vanligt fungerar perfekt helt störningsfritt och suverän ljudkvalitet.

Wifi:
    Inga konstigheter. Kommer upp i samma hastigheter som trådat och som abonnemanget tillåter, ca 500-600Mb/s med Wifi5 och Wifi6. Kör även VoiceOverWifi helt utan problem. Tycker även att den byter accesspunkt smidigare.

Sammanfattning:
    Jag har egentligen inte hittat något problem eller något jag saknar på mobilen. Men hade jag fått avgöra hade jag gärna bytt ut det fysiska hörlursuttaget mot en meddelande-led. Men eftersom jag har en Samsung klocka kopplad blir jag uppmärksammad på meddelanden och när batteriet är laddat ändå.
    Priset är tyvärr en stor nackdel, man inte kan komma ifrån det. Men om man räknar med att ha den i tre år så… Jag har tidigare köpt premium-telefoner när de är 1-2 år gamla för att få ett riktigt bra pris, men kommer nog att tänka om där.
    Dessutom får man tänka på att mobilen är numera ett så centralt verktyg för att få saker att fungera i vardagen. Jag tänker på hem-automation, övervakning, video, gps etc. En billigare mobil kan säkert göra mycket av detta på ett utmärkt sätt så allt hänger ju på vad man prioriterar.

Hursomhelst, jag kan inget annat än rekommendera denna mobil till 100% och hoppas att någon kan ha nytta av min bedömning.

ratscore, eastbound, pontiacman och 13 andra gillar detta.
  2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 832
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Trevligt med förbättringen sett till display och batteritid!

Hur upplever du mjukvaran/UIX? Jag har inte kört Sony på ett längre tag , men kommer ihåg det som att det var rätt smidigt och inte särskilt mycket bloat/nära "Pixel Experience".,

3. Mosfet

Mosfet Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17
    Ja, jag är själv van vid Sonys version så det känns riktigt bra direkt. Väldigt lite bloatware i mitt tycke. I vilket fall jämfört med de Samsung jag haft tidigare. De applikationer som följer med är Sonys egna verktyg för ljud och bild och är mycket användbara. Om det är något man inte vill ha går det i de flesta fall att avinstallera. Den enda app jag hittills upptäckt som faktiskt inte går att avinstallera är Linkedin av någon anledning....

bernard gillar detta.
  4. Ascended

Ascended Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 272
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Man är sugen på att återvända till Sony, speciellt nu när man har löst problemen med displayen som plågade Xperia 1 VI...

Hittar jag någon vettigt deal på VI så slår jag nog till, annars blir det att vänta på nästa modell. :)

5. DioDox

DioDox Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45
    Den finns just nu för 11 990kr på b la Inet och EL.

Själv sitter man i ett dilemma där det i den ena ringhörnan sitter förnuftängeln och säger köp inte vänta på Sony 1 VII som kommer få bättre telephoto och wide och i den andra ringhörnan så gallskriker köpdjävulen köp köp.

kupster, bernard och Ascended gillar detta.
  6. Ascended

Mottagna gillanden:
    2 272
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Beställde igår från Inet, fick hem den idag strax efter 12. Inet jobbar snabbt! :)

Ja, vad ska man säga, en stor förbättring jämfört med 1V!

Skärmen ger en mycket bättre upplevelse, dels på grund av det nya formatet, men skärmen är också ljusstarkare och lider inte av samma problem med "grönt sken". Att använda mobilen utomhus blev genast en mycket bättre upplevelse.

Batteritiden är också det ett stort steg uppåt, är man konservativ så går det nog att använda enheten 2-3 dagar.

Det nya chippet och vapor chamber gör också sitt, enheten blev lite varm under installationen, men annars så hålls den interna temperaturen nere.

Högtalarna tog också ett steg uppåt, trots att högtalarna på föregångaren även de var mycket bra.

Gillar den nya kamera-appen, auto-läget tar nu bättre bilder, måhända inte i nivå med Google/Apple, men färgåtervinngen är desto bättre.

Verkar också som att RAM-hanteringen har taget ett steg framåt? Kanske inte riktigt i nivå med konkurrenterna, men bättre än föregångaren.

Sedan ja, det man älskar med Sony Xperia finns också här såklart, mobilen känns väldigt lätt i handen, den är enkel att greppa och du har funktionerna så som:
    • SD-kort
    • SD/Sim-tray åtkomst utan verktyg
    • Frontriktade stereohögtalare
    • Dedikerat knapp för kameran, fungerar som genväg och tvåstegs autofokus
    • Rent android
    • Texturerade sidor/baksida för grepp. Går därmed utmärkt att använda utan skal!
    För mig är det också viktigt att stödet för Snapdragon Sound finns tillgängligt. Där fallerar tyvärr både Google och Samsung. :/

Slutligen så ger Sony oss äntligen det minsta man kan förvänta sig gällande stöd för framtida uppdateringar år 2024, 3 större uppdateringar och 4 år av säkerhetsuppdateringar.

Last edited: 13 aug 2024
    ratscore och Puttesson gillar detta.
  7. Hatsune Miku

Hatsune Miku Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    760

MINA ENHETER

Jag hade också en 1 V samt 5 V, några saker jag märkte på båda var att uppdateringsfrekvensen kunde låsa sig till 60 och inte hoppa tillbaka samt att högtalarna hade en del distorsion på lite högre frekvenser och volym, är det något man löst? Har HDRen också blivit bättre, för det sades att åtminstone förhandsgranskningen av HDR-effekten förbättrats?

Kul att batteritiden är bättre, även om den var fenomenal på V-serien med lättare användning

ratscore gillar detta.
  8. Ascended

Mottagna gillanden:
    2 272
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Skärmen är ju äntligen en LTPO nu så, upplever att det längre inte är något problem med uppdateringsfrekvensen. En klar förbättring! Skulle säga att skärmen överlag är den största förbättringen, bättre format, LTPO, ljusstarkare, kalibrerad av Bravia-teamet och äntligen inget grönt sken eller black crush...! Helt galet att så många klagade på den sämre upplösningen...Absolut inget man märker av utan att jämföra direkt med en 1V.

Vågar inte uttala mig riktigt angående högtalarna, men kan säga att de överlag låter bättre.

Förhandsgranskningen har definitivt blivit bättre, kan inte A/B jämföra då jag inte äger en 1V längre, men auto-läget är klart bättre överlag, kan inte riktigt utala mig om det beror på förbättring av HDR, men det är möjligt.

Måste också påpeka igen att ram-hanteringen är sååå mycket bättre jämfört med 1V, skulle påstå att det är det jag märker mest efter skärmförbättringarna.

Last edited: 13 aug 2024
    ratscore och Hatsune Miku gillar detta.
  9. Ascended

Mottagna gillanden:
    2 272
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Efter några dagar av ytterligare användande...

Förbättringarna kring auto-läget (kamera), skärmen och ram-hanteringen gör helt enkelt att Xperia 1 VI äntligen känns som ett äkta flaggskepp!

Det tillsammans med det klassledande batteriet och alla unika Xperia-egenskaper gör Xperia VI till en mycket trevlig upplevelse.

Klarar mig utan allt tjat om AI, ChatGTP räcker för mig :)

Gillar också Sonys egna små anpassningar, speciellt snabbinställningarna! Tycker faktiskt det är en förbättring mot stock, utan att det frångår designspråket.

Screenshot_20240816-143243.png

Men, med det sagt så kan det mycket väl bli en Pixel 10 nästa år när Google byter till TSMC...Hoppas Sony har stora planer för nästa år! :)

Kan dock lita på att Google inte tar efter Sonys unika egenskaper...:P

Last edited: 16 aug 2024
    ratscore och pontiacman gillar detta.
  10. TommyTS

TommyTS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Spontanköpte VI igår, kommer från Xperia 1 IV och lämnar mina första intryck.

Det har pratats om att skärmen är av lägre upplösning än IV och att den inte lever upp till flaggskeppsstandard men jag gillar den, ser faktiskt ingen skillnad på den mot min gamla IV, den är krispig och klar och de material jag sett på den ser det fantastiskt ut. Flytet med 120hz gör sitt jobb, flawless upplevelse.

Designen är trevlig, inte hal och känns gedigen i handen men inväntar skal och skärmskydd som kommer idag.

Kameran känns som ett steg upp från IV, inte hunnit testa den speciellt mycket än men av det jag sett så är jag mycket nöjd.

Batteriet märker jag klart och tydligt att det har förbättrats sedan två generationer tillbaka, mycket mer skärmtid än tidigare.

Det jag saknar väldigt mycket är dock notifications LED, varför tas en sådan viktigt detalj bort?
    Sedan stör jag mig på att aviseringarna inte rullar upp på skärmen utan endast hamnar i rullisten så man får dra ner den för att se vad som aviserats. Alltid funkat bra med II och IV men inte nu, lite störande.

Utöver det är det en fantastisk telefon, den är snabb och snappy, 3.5mm uttag, SD slot, frontriktade högtalare, och det bästa av alla, Sonys egna UI.

Jag är för övrigt totalt ointresserad av allt som har med AI att göra vilket fick mig att räkna bort Samsung och Google Pixel, Sony is the way to go.

ratscore, Ascended och pontiacman gillar detta.
  11. FrHo

FrHo Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Sony Xperia 1 VI

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia 1 VI
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Telefon 3:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Samsung Tab 9
    Platta 2:
    Samsung Tab 7+
    Bytte till Xperia 1 VI för drygt 2 veckor sedan, var bra pris på Dustin (9.500:- +moms och då ingick hörlurar). Hörlurskampanjen fungerade kanon, hade hörlurarna en vecka efter registrering även fast kampanjen inte är slut.

Kunde byta ut min gamla Samsung 22+ på firman, men har använt en privat Pixel 8 pro som daglig telefon senaste året. Och har inte haft en Sony lur sen Xperia Z1 Compact.

Gränssnittet påminner om Pixel, Sony har inga stora förändringar där. Snabbinställningarna med sina fyrkantiga knappar gillar jag då fler knappar får plats. Inställningarna är lite annorlunda än Pixel men går bra att navigera runt i.

Fingeravtryckssensorn på sidan fungerar bra, blir sällan fel, behöver bara vänja mig att den inte sitter under skärmen.

Gillar storleken, lite smalare än Pixel 8 Pro, vilket gör att den lättare får plats i benfickor med ”smartphone nät-plats”. Byggkvaliteten känns gedigen. Gillar att objektiven inte sticker ut så mycket och med skal blir den helt plan och fortfarande en tunn telefon.

Skärm och batteritid är väldigt bra, kan inte säga att jag märker av att upplösningen är lite mindre än Pixeln, men batteritiden är mycket bättre med min användning, ingen poweruser.

Fotografering, tycker den tar bra bilder i auto-läge, har inte testat pro-läge än. Har inte tagit så många bilder än men nöjd med resultatet. Jag är ingen fotoexpert.

Värme, den blir inte lika varm som Pixeln när jag använder Waze och Android Auto med kabel, den är sval när jag kommit fram och kopplar ur den. Pixeln var inte het men varm i samma situation.

Summa summarum, jag är väldigt nöjd med Xperia 1 VI

ludnell, ratscore, DioDox och 2 andra gillar detta.
  12. AmbientTime

AmbientTime Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    73
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia™ 1 VI Scarlet

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Telefon 2:
    Sony Xperia™ XZ Premium
    Läste på nåt forum att 1 VI har stöd för WiFi 7 och att det kom en software uppdatering för det tidigare i somras.
    Borde de då inte visa WiFi 7 under nätverksinformation och typ? Där står WiFi 6 på min.
    Jag har ingen 802.11be router ännu, men i början på nästa vecka ska den dyka upp.
    Kanske det är då WiFi 7 syns i telefonen?

Någon som kan kolla WiFi typ i sin lur?

13. Magnum442

Magnum442 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z
    Platta:
    Sony Xperia Z2
    Oj, vilken härlig telefon det är!!!

Min gamla xperia 1 III hade en fingeravtryckssensor som slutat fungera, så kände att det var dags att uppdatera. Jag fick 3300 i kampanjinbyte på elgiganten för en gammal xz3, så kändes som en deal med slutpris på 11700.

En av de första sakerna jag har reagerat positivt på är batteritiden. 7 h medelanvändning för min del och det har gått åt 13%.
    Det andra är det nya formatet... väldigt skönt att ha ett brett tangentbord när man har stora fingrar.
    I övrigt motsvarar allt annat för mig, det som man kan förvänta sig när det skiljer 3 år mellan gammal och ny modell... väldigt mycket snabbare, ännu bättre foto/film etc etc. Bästa Sonyn hittills!

DioDox, pontiacman och Ascended gillar detta.
  14. pontiacman

pontiacman Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Jag kan bara hålla med, och även på min 1 mark3 så slutade fingeravtryckssensorn att fungera.
    Jag tycker skärmen är mycket bra, även om den inte är 4K längre. Fungerar lysande utomhus.
    Batteritiden är lysande.

15. kupster

kupster Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    399

MINA ENHETER

Vad var det för kampanj? Gäller den fortfarande?

16. EmL

EmL Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114

MINA ENHETER

Vet inte vilken tråd det passar bäst i så jag slänger in det här.
    Android 15 & Pro Video finns nu på 1 VI. Jag har inte fått den ännu men lär väl dyka upp vilken dag somhelst!

DioDox och pontiacman gillar detta.
  17. AmbientTime

Mottagna gillanden:
    73
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Telefon 2:
    Sony Xperia™ XZ Premium
    Android 15 dök upp i morse, men Pro Video kan jag inte se.

pontiacman gillar detta.
  18. EmL

EmL Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114

MINA ENHETER

Den ligger längst åt vänster i den vanliga appen:
    Screenshot_20241126-184113.png

AmbientTime gillar detta.
  19. AmbientTime

Mottagna gillanden:
    73
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Telefon 2:
    Sony Xperia™ XZ Premium
    Tack, nu hittade jag Pro video.

20. mullsjomannen

mullsjomannen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 636
    Operatör:
    Comviq

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Hur lång uppdateringstid är det som gäller numera? Förut var det väl 2år med uppdateringar varav en större.