Sony Xperia Z1 eller Samsung Galaxy Note 3

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Robin_93, 19 okt 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Robin_93

Robin_93 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hej jag tänkte skaffa mig en ny mobil, jag är osäker om jag ska köpa Z1 eller Note 3, Vad tycker ni ? vad är bra och vad är dålig

Tacksam för alla svar :D

2. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

känn på båda i en butik och bestäm dig då låt ingen tomte på ett forum påverka köpebeslut. Det viktigaste är att den känns bra för dig och levererar det du förväntar dig att den ska.

Robin_93 och Concha gillar detta.
  3. Robin_93

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

jag har redan känt på båda, men det är svårt och bestämma, alla säger olika, tänkte skriva här och kolla vad folk rekommenderar, iallafall någon äger en av dom.

Jag sålde min iPhone 4S igår och vill skaffa en grym Android mobil :)

4. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

jag hade tagit en note 3 .. note 2 hade jag innan min lg och note är helt enkelt en sjukt bra serie av mobiler.... jag har svårt att se att du skulle bli besviken iaf.

Robin_93 gillar detta.
  5. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Konstig inställning. Om man är osäker som OP tydligen är så känns det väl logiskt att fråga dom som faktiskt äger telefonerna? Ska man då känna på dom i butik och chansa och sen kanske inse att man valde fel och sitta där med en 6000kr telefon i handen som man egentligen inte vill ha...?

Min frågor till dig Robin är, vad ska du ha telefonen till? Vilka krav har du? Vad vill du få ut av din telefon?

Sleepwalk och Robin_93 gillar detta.
  6. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

tycker inte det är en speciellt konstig inställning då alla har så otroligt olika preferenser. om man inte uttryckligen har specifika krav så handlar det mest om vad som känns bäst. TROR jag ska jag väl tillägga ;)

Robin_93 gillar detta.
  7. Robin_93

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag har redan frågat telefonförsäljare men dom tycker olika, jag gillar Z1 skit mycket, men det är många som rekommenderar Note 3 för det är från Samsung, och Samsung är skit känd
    Jag vill ha en snabb Android mobil, Grym kamera och bra batteritid som räcker för en hel dag eller minst 20 timmar.

8. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Så bara för det är känt blir telefonen automatiskt bra?

Som sagt, hade hellre frågat ägare här än försäljare i butik som (oftast) vill sälja den dyraste telefonen till dig.

Jag har haft Samsung tidigare, både S3 och Note 2. Jag gillar inte Samsung av olika anledningar. Deras version av Android är väldigt ogenomtänkt, den är plottrig och ful. Har massor med bloat (tillverkarens egna program/appar) som tar plats, batteri och prestanda.

Deras telefoner har dålig byggkvalité och är ärligt talat, överskattade. Dom är inte så bra, men dom syns mest via reklam osv därför är dom såpass stora.

Sony Z1 är den första Sony telefonen jag har. Jag är oerhört nöjd. I början var jag lite missnöjd med några buggar, men sedan kom en uppdatering som löste det jag hade problem med. Byggkvalitén är fantastisk. Kanske den mest välbyggda telefon jag sett och haft i handen. Batteritiden är riktigt imponerande, iaf för mig som kom från Nexus 4. Den drar mellan 2-4% per natt i viloläge och håller lätt en heldag med surf, musiklyssnande osv.

Sen är den vatten och dammtålig och har en trevlig version av Android utan en massa kladd och krafs. Kameran är outstanding. Det enda jag skulle säga om den som inte är ett jätteplus är vikten och storleken på telefonen.

Men det spelar ju ingen roll för dig som väljer mellan den och Note 3. Nu är detta bara vad jag tycker, den som gillar Samsung och en Note 3 kommer skriva precis som mig fast att Note 3 är fantastisk.

Som jag skrev innan, det är ju vad du ska ha telefonen till och vilka saker som är viktiga. Du skrev batteritid, kamera och snabbhet. Kameran är Sony före på. Batteritiden och snabbheten vågar jag inte svara på.

Men ska du ha telefonen mer som en surfplatta som går att ringa med så är nog Note 3 telefonen för dig. Speciellt om du gillar att skriva och rita, då är ju deras S-Pen perfekt. Men ska du ha en telefon som är lite mindre och smidigare och har bättre byggkvalite, bättre kamera och ungefär samma prestanda i övrigt så är Sony valet.

Robin_93 och Sleepwalk gillar detta.
  9. Konstigt

Konstigt Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    143

MINA ENHETER

Köp båda i fysisk butik och lämna tillbaka den du inte vill ha istället? Var bara noggrann med att hålla enheterna i nyskick så du kan lämna tillbaka den i "väsentligt oförändrat skick" som det heter.

Robin_93 gillar detta.
  10. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Z1 tycker jag. Har inte haft en eller känt på en men aldrig i helvete en Samsung igen. Som Echoes skrev så är Samsungs version av Android väldigt ogenomtänkt, plottrig, bloatad, samt så laggar den onekligen ibland (kolla t.ex. Galleriappen om du har x antal bilder)

Usch. S4 var min sista Samsung och nu ska jag inte plåga mig själv mer med sådana skitmobiler.

Last edited: 20 okt 2013
    Robin_93 gillar detta.
  11. Albin-132

Albin-132 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47
    Telefon:
    LG G6

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G6
    ROM:
    HavocOS
    LG G2? Grym skärm och batteritid, bättre prestanda än Z1 och till ett billigare pris.

Sent from my LG G2

Robin_93 gillar detta.
  12. tojjetok

tojjetok Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 866
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra
    Jag har själv ägt Sony z1 , men bytte rätt snart till Note3, av flera anledningar.
    Den enda fördelen jag personligen såg med z1 var ip klassificeringen.
    Annars tycker jag att note 3 slår sony på alla punkter. lycka till med beslutet.

Robin_93 och r12500 gillar detta.
  13. AKERSKUUUG

AKERSKUUUG Adult Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    HTC One M8
    Telefon 3:
    Apple iPhone 6 Plus
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Tråden flyttad till Köpråd. :)

14. Robin_93

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

tack för svaret :)
    jag gillade Z1 mer än Note 3, känns skönare i handen och grymt snabb mobil, men kameran är inte så bra tycker jag, eller kanske det finns inställningar som man måste göra? läste också att det finns en uppdatering som förbättrar kameran och batteritiden? har du det ?

efter som du äger en Z1 hur använder du den? hur många timmar räcker batteritiden?
    undra om du kunde ta lite bilder och posta dom här, med och utan blixt, skulle varit jätte snällt iallafall du kunde göra det :)

15. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Kameran är riktigt bra. Speciellt efter firmware uppdateringen som kom härom veckan. Batteriet likaså, blev ännu bättre än vad det redan var.

Använder väl min ganska vanligt. Wifi hemma och 4G när man är i bilen osv. Håller inte på med Facebook, Instagram och annat sådant men mycket reddit och annat istället. Batteritiden håller riktigt länge. Finns en batteritråd i Sony Z1 avdelningen här på forumet.

Men kollade häromdagen och hade då:

Skärmtid: 21m 0s
    Viloläge: 12h 51m38s

Batteri: 92%

Så nog är det bra batteritid. Kan inte ta några bra bilder nu, sitter inne och har inget vettigt att testa mot just nu. Men någon annan kanske kan?

Men jag kan intyga att kameran inte alls är dålig. Det finns några som klagat på den här i forumet, men jag misstänkar att dom inte uppdaterat sin telefon eller alternativt har något fel på den. Majoriteten av oss Z1 ägare verkar mycket nöjda.

Jag hade ju slagit till på en Z1 om jag vore dig utan tvekan. Men sen har jag ju ett agg mot Samsung med så är väl inte rätt person att fråga kanske...

Men hade ju hellre valt både Sony Z1, LG G2 och Nexus 5 före någon Samsung telefon.

16. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Zee och Robin_93 gillar detta.
  17. Robin_93

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

ah jag läste om det nya firmware och många har sagt att den har blivit mycket bättre, ska testa och uppdatera en i någon butik och prova den efter uppdateringen, den borde räcka en hel dag iallafall, brukar smsa, lyssna på musik, ta bilder, lite facebook och instagram :D

ingen fara kan fråga någon annan tack ändå :)

Z1 är första valet, väntar till den 28:e då dom ska presentera Nexus 5 och sen ska jag bestämma mig :)

18. Zee

Zee Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Hej.

Jag är också på vippen att beställa ny nalle via jobbet. Tyvärr erbjuds inte Note 3, men däremot Z1 och även G2. Så det lutar åt Z1.

Men vet vi om det kommer nya high-end-lurar detta året? Känns som alla tillverkare presenterat det som ska presenteras detta året. Nexus 5 men det går bort pga ingen minneskortsplats (G2 likaså).

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.