Soundbar

Discussion in 'Köpråd och fyndtips' started by Kabe 780, Nov 4, 2025 at 08:14.

1. Kabe 780

Kabe 780 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Behöver tips om soundbar som gör att talet blir tydligt ,har ni några förslag

2. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Se till att den har en separat kanal för center till att börja med, undvik 2.x -modeller.
    En del har dessutom "Clear voice" eller liknande namn, vilket sänker bas och höger/vänster något för att göra talet lättare att höra även vid lägre volymer.

3. Millwad

Millwad Senior Droid Medlem

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Sorry om detta inte är ett uppskattat tips men jag testade massa soundbars, men blev aldrig riktigt nöjd. Beslutade mig då för att testa dessa aktiva högtalare med HDMI Arc-stöd från Argon Audio och det slog varenda soundbar jag testat:

Argon Audio FENRIS A4 – kompakt aktiv högtalare

andersgve likes this.
  4. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Min mamma vill också ha en soundbar för tydligt tal. Utan sub
    Behöver dessutom vara ganska platt

5. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag tycker det där med tydligt tal från TV är verkligen svårt nuförtiden. Delvis har det kanske att göra med att jag fyllt 70 och hörseln inte längre är den bästa... Men jag tror också det har att göra med hur programmaterial produceras nuförtiden. Om man tittar på äldre filmer och TV-material så bemödade de sig om att talet skulle vara tydligt och höras. Nu verkar det mer vara standard att talet ska vara mumligt, varierande i styrka och helst dränkas i bakgrundsljud och effekter. Några kanske anser detta vara "naturligt".
    Med detta vill jag bara ha sagt att jag tror det är svårt att få till riktigt tydligt tal även om man skulle köpa dyrbar högtalarutrustning. En viss förbättring kan man säkert få men eftersom programmaterialet är dåligt i grunden så kan det nog inte bli så bra som man önskar.

Jag har gjort exakt samma resa. Jag började med en soundbar och var missnöjd med den. Sedan köpte jag Argon Fenris A4 (efter att ha läst om dem i detta förum). Det är den lösningen jag har nu och jag börjar väl bli hyfsat nöjd med dem. TV-ljud blir ju en kompromiss mellan bra ljud och hur mycket plats man vill upplåta för olika högtalare. I mitt fall där jag bor i en liten tvåa och inte vill ha högtalare på golvet så är nog Argon A4 så bra man kan få med små högtalare. Jag har ju heller inget behov av att spela högt med mycket bas för då skulle jag störa grannarna.

En sak att tänka på är att alla högtalare behöver "spelas in". Jag märkte det både på soundbaren och på Argon A4. Första intrycket är att det låter skit. Men efter att de har spelat kanske 100 timmar så är ljudet bättre och nu börjar jag som sagt gilla dem.

Argon A4 har förvånansvärt mycket och bra bas för att vara så små lådor. Däremot tycker jag att diskanten och mellanregistret är lite svagare. Det är också ett enda högtalarelement som skall sköta både diskant och mellanregister så när det är ljud med många olika toner i så lyckas de inte riktigt få fram alla tydligt. Diskanten och mellanregistret är också mer riktade i en relativt smal "kon" rakt framför högtalaren. Medan basen breder ut sig över hela rummet. Så vill man ha tydligt tal så gäller det att sitta rakt framför högtalaren.

En annan nackdel med Argon A4 är att det finns ingen tonkontroll eller möjlighet att ställa in olika ljudprofiler. Utan den verkar bara spela inkommande ljud rakt av utan någon möjlighet till justering. Ett tag installerade jag ett equalizer program på TV:n för att försöka framhäva diskant och mellanregister men det fick jag aldrig att fungera speciellt bra.

Nåväl, numera när Argon A4 är inspelade så är jag väl ändå hyfsat nöjd med ljudet och tror att det är bland det bästa TV-ljud man kan få för relativt små pengar och som inte tar någon större plats. Men förvänta dig inga underverk vad gäller tydligt tal för då blir du besviken.

Ska man ha riktigt tydligt tal så är det nog en större lösning med separat center-högtalare som gäller. Och man kommer lätt upp i att betala mer pengar för ljudet än man betalade för TV:n... o_O

6. Kabe 780

Kabe 780 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Någon som ha erfarenhet av märket denon?

Last edited: Nov 4, 2025 at 11:10
    (SiC) likes this.
  7. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon: