Spärra vissa operatörer med data-roaming aktiverat?

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Foppemoa, 18 jul 2010.

1. Foppemoa

Foppemoa Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej

Jag har nyligen skaffat en Desire och ett svenskt 3 abonnemang (bor i Danmark). Jag valde det eftersom jag ville ha mitt gamla nummer och så kostar det inget extra att använda mobilen i danska 3's nät.

Hursom så undrar jag om det finns något sätt eller en app som kan blockera mobilt nätverk om man kopplas till en operatör som inte är 3?

Alltså för att kunna använda det mobila nätverket i Danmark så måste jag ha data roaming aktiverat (fastän jag är ansluten till danska 3's nät), och skulle jag åka någonstans där 3 inte har täckning så kan jag kopplas om till t.ex. Telenor och pröjsa 22kr per mb.

Så det jag skulle vilja ha är en funktion/app som blockerar data roaming om operatören inte är 3 SE (?) eller 3 DK.

Någon som har några tips?

2. sandstroem

sandstroem Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Gå in på inställningar för mobila nätverk och välj 3 manuellt. Då bör den inte byta operatör om du tappar ditt nät.

Har för mig det fungerar på det sättet.

3. Foppemoa

Foppemoa Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok, hade redan valt det manuellt innan. Men tack för tipset.

Jag vet inte exakt hur de mobila nätverken fungerar, men på min gamla comviq kontant mobil så kunde den automatiskt välja operatör (för vanlig telefoni, inget surfande) om man kom utanför den manuellt satta operatören.