..
Tack för ditt mejl.
PTS
är medvetna om problemet. Manipulering av nummer har tyvärr blivit lättare i
samband med IP-telefonins/IP-baserade näts utbredning men både på nationell och
internationell nivå tittar man på hur detta kan minimeras.
I takt med den ökade användningen av digitala
tjänster uppstår nya tillvägagångssätt för bedragare att lura privatpersoner
och företag via internet eller mobiltelefon. Ta för vana att aldrig lämna ut
personlig information, kort- eller kontouppgifter via SMS, e-post eller
telefon.
Bedragare som utger sig för att vara någon annan,
kan på så sätt komma över värdefull information. De kan exempelvis skicka
e-post med länk till en falsk webbplats där du uppmanas lämna personliga
uppgifter (nätfiske eller phishing) eller kontakta dig via ett fingerat
telefonnummer (spoofing), och be dig logga in på internetbanken.
Polisen har mer information om nätbedrägerier och om hur du skyddar dig. Du kan
också vända dig till
Hallå konsument eller till
Konsumenternas bank- och finansbyrå.
PTS arbetar tillsammans med bland annat Telekområdgivarna
www.telekomradgivarna.se , operatörerna och polisen
www.polisen.se för att försöka motverka bedrägerier.
För att läsa mer:
Telefonbedrägerier | PTS
Med vänlig hälsning
PTS Tipsfunktion
_________________________________
Post- och telestyrelsen (PTS)
Avdelningen för marknadsreglering
www.pts.se
Vad gör PTS?
PTS identifierar problem och försöker undanröja hinder för en fungerande marknad. I första hand agerar vi genom att analysera och beskriva marknaden, informera och föra dialog. PTS kan också lämna förslag till regeringen, till exempel om ändringar i lag. Vi lämnar tillstånd för användning av radiofrekvenser och sätter i vissa fall villkor om täckning i samband med tilldelningen.
PTS granskar operatörerna (tillsyn) med utgångspunkt i bland annat lagar och föreskrifter. Tillsynen inleds genom dialog. Om problem inte kan lösas på annat sätt kan vi fatta tvingande tillsynsbeslut (förelägganden) och besluta i tvister mellan operatörer eller bredbandsutbyggare.
När samhället ställer högre krav på den elektroniska kommunikationen än vad marknadens aktörer erbjuder kan PTS finansiera lösningar. Till exempel finansierar vi tjänster för personer med funktionsnedsättning och åtgärder för att öka robustheten i näten. Vi prövar även ansökningar om tillgång till grundläggande internet eller telefoni för den som inte kan få sådan lösning via marknaden. Vi sätter i vissa fall villkor om täckning i samband med att vi tilldelar radiofrekvenser...
Click to expand...