Diskussion: Spam till mailen pga surf?

Diskussion i 'Allmänt' startad av mmpr, 3 nov 2023.

Taggar:
  1. mmpr

mmpr Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Kan man börja få spam till sin mailadress av enbart porrsurfande?

låt säga att du inte hade problem med spam tidigare.

Vad jag erfar så börjar spam problem med att, din adress läckt till spammare och lagt till på sändlistor.

genom att man anmält sin mailadress på konton online eller råkat skriva den öppet på forum osv...

Rocco420 gillar detta.
  2. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Det tror jag knappast, numera hittar de mailadresser via olagligt nedladdade användardatabaser från sajter där de lyckats hacka sig in, de säljer sedan adresser på darkweb (eller använder adresserna själv) och hoppas att de kan lura någon att klicka på länkar och göra bort sig (jag skriver numera eftersom tidigare har det skickats spam till skapade adresser, de chansade på att skapa mailadresser, jag såg ex.vis att de skickade till [email protected], [email protected], [email protected] osv men det var många år sen sist).

Det kan ju hända att det finns sidor som rent krasst säljer adresserna som registrerat sig där, det är därför viktigt att om man vill ange en mailadress på suspekta sidor att man inte använder sin ordinarie mail.

Kristy gillar detta.
  3. danne_00

danne_00 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136
    hotmail/outlook har haft riktig spam fest senaste månaderna , jag får lätt 100 mail i spam korgen varje dag , flera på jobbet har samma .. så databaser med mailadresser är nog på vift lite överallt

4. mmpr

mmpr Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Jag får mängder med spam, varje dag. hur mycket som helst kommer till inkorgen. Det är konstigt att outlook har så pass dåligt spam filter.

men oftas vill man ha kvar sin epost man kanske haft i 10-20 år , drygt att börja om. trots att man får massor av spam.

5. Jaramide

Jaramide Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Har också märkt av enorma mängder spam till min Hotmail address de senaste månaderna. I stort sätt allting använder uteslutande specialtecken för att undvika filtren. Sjukt irriterande att Microsoft inte gör något för att stävja det.

1newbie och Kristy gillar detta.
  6. Hajken

Hajken Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2 5G
    Samma här! tror jag fått över 7000 spam sedan det började. :eek:
    Någon som hittat en lösning? finns oftast ingenting att blockera heller.

7. mmpr

mmpr Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Du kan vara tacksam typ. jag lästa om en tjej som fick 10 000 spam mail, varje dag.

Hajken gillar detta.
  8. Hajken

Hajken Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2 5G
    Det är galet.

9. Blåkläder

Blåkläder Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Problemet är att om man har en hård filtrering på sin mail så kan viktiga mail även de hamna i skräppost så varje dag måste man ta en kik där innan man tömmer.

10. Öland4ever

Öland4ever Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Ericsson R310
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S3 9.7" SM-T825
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab A 10.1" SM-T515
    Trots att jag legat på nätet sedan mitten av 1990-talet så har jag ärligt talat väldigt liten koll på hur emailadresserna sprids!!???
    Kan väl ärligt erkänna att jag har "mängder" med emailadresser. Allt ifrån de stora giganterna typ Google/Gmail, Outlook/HoTMaiL/Live och Yahoo till Mail.com, Yandex, Protonmail, AOL, ZOHO m fl m fl m fl. Vissa mailadesser bombarderas av spams och vissa kan det gå flera år innan det dyker upp ett spam. Det har inte så mycket med att göra hur "gammal" mailadressen är utan det verkar mer ha att göra hur mycket jag själv använder mailadressen dvs skickar mail via den specifika mailadressen.

Värst sedan flera år tillbaka är Yahoo vilket iof sig kan förklaras med att det är en av mina äldsta emailadresser.

11. Öland4ever

Öland4ever Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Ericsson R310
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S3 9.7" SM-T825
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab A 10.1" SM-T515
    Bäst är att använda en väldigt "anonym" mailadress till sina absolut viktigaste mailmeddelande. Alla större mailservrar kör väl iof sig krypterat idag men det kan ju i vart fall vara en sak att ha i betänkande.

Kristy gillar detta.
  12. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Utifrån vad jag har förstått har det nästan ingenting med hur många mail man skickar utan på hur många sajter som man registrerat mailadressen.

Mailadresser stjäls genom att sajter hackas på olika sätt, oftast genom att sajternas säkerhet är undermålig, på så sätt får hackarna tag på en databas med de mailadresser som finns registrerade där, tillsammans med krypterade lösenord (som var och en lagras tillsammans med en hashnyckel), sen säljs databasen med adresserna på dark web.

Fotnot som inte har med spam att göra:
    Lösenorden går dessutom genom tester och brute force att knäcka (det finns beskrivningar på nätet av principer för hur hackarna gör detta), det är därför det är viktigt att inte använda samma lösenord på flera olika sajter, det är nämligen steg ett för att komma åt ditt konto på kritiska sajter.

Kristy gillar detta.
  13. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 343

MINA ENHETER

Använder Gmail/Google Workspace, får otroligt lite spam. Har många mailadresser och haft sen 20-30 år tillbaka. Max 1 spam-mail/vecka på ca. 10 olika adresser (samtliga kör Gmail/Google Workspace).

Nej.