Spara batteri nattetid?

Diskussion i 'Allmänt' startad av masaques, 17 maj 2011.

1. masaques

masaques Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,

Är totalt nybörjare på Android telefoner, men fått för mig att nu är det dags :) Jag har nu införslaffat en ny lur men funderar på en hel del saker.

Många skriver om att saker ligger och kör "datatrafik" i bakgrunden, saker drar batteritid i smyg osv, hur kollar man alla dessa grejer?

Hur är det med Wifi och mobil uppkoppling?
    Vilket drar minst batteri?, tänker på natten när man är hemma ska man vara uppkopplad med Wifi, Mobilt, eller ingenting, Går det att ha ingenting så det bara går att ringa tilld en?

Antar att "väder" mm som är massa grundinställningar hela tiden hämtar data och därför har jag fått för mig att jag ska ha Wifi på hela tiden.

Sen har jag även köpt ett sånt där displayskydd till med Samsung Galaxy S2. Tydligen ska man spraya med någon spray på plasten och sen lägga på den, känns ju lite konstigt med fukt som ska vara mellan skärmen och plasten? :/

Kanske helt dumma frågor, men som sagt har ingen koll alls :)

Last edited: 17 maj 2011
  2. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    208

MINA ENHETER

Hur mycket telefonen drar på natten behöver du inte bekymra dig över, räkna med att ha telefonen på laddning varje natt. En smartphone som används som en smartphone behöver normalt sett laddas varje dygn.

Annars är det så att Wifi drar mera batteri när det inte tankas data än 3g, om du däremot tankar mycket data är wifi batterisnålare än 3g.

m v h Henrik

3. osmium

osmium Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Jag använder Tasker för att stänga av wifi, mobildata, autosynk, m.m. nattetid och då förbrukar min ca. 3-4% på en natt. Stänger jag inte av det blir motsvarande 10-12%.

4. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    742
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Håller med Henrik här. En smartphone behöver i dagsläget laddas på nätterna om du använder den normalt. Dvs, inte slår av allt, drar ner skärmen till 30% osv. Vad blir det för användarupplevelse om allt är av liksom?

5. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Telefonen ska vara avstäng när man sätter på sådan skydd. Sedan är det ju inte frågan om stora mänger vätska. kolla gärna filmerna som visar detta på hemsidor/you tube.

Sedan när man skrapar ut bubblor så skrapar man inte mot öppningar som tex högtalaren utan tar mot sidorna och fångar upp dropparna med ngt sugande typ trasa/papper.
    Sedan ska telefonen vara avstängd enligt bruksanvisningen för att OM fukt skulle kommit in ska det kunna torka upp före start av telefon