En av de saker jag gillar allra mest med Android är möjligheten att ha "allt" i "molnet" och så lite som möjligt i själva telefonen. Telefonen ska bara vara en enkel klient med vilken jag kan se det som finns i molnet. Då är all data säker, jag kan slänga telefonen i marken utan att förlora data. Det som jag har i molnet idag är: - Kontakter (google) - Kalender (google) - Mail (gmail) - Sms (mha appen Sms+) - Musik (mha appen Spotify) Det egentligen enda som inte automagiskt hamnar i molnet är bilder som jag tar! Finns det någon app eller något annat sätt att automagiskt ladda upp bilder jag tar till molnet, företrädelsevis Picasa? Går ju att göra manuellt men jag vill göra det automagiskt för varje bild jag tar. Gärna även filmer. Tacksam för svar!
Aha ok! Då laddas bilder upp till Google+ automagiskt? Hur många bilder kan man lägga upp där? Har Google+ någon koppling till Picasa? Tack för tipsen!
Båda klarar bara av en mapp, min platta har en egen mapp för screnshoots. Jag vill att uploadern ska skilja så att det blir olika mappar/album på tex picasa om bilderna ligger i en annan mapp Jag använder har använt dessa SMS Backup + och backup SMS MMS Photo to Gmail Nackdelen med den sista är att den inte läsmarkerar mailen den skapar och att bilderna blir förminskade. Försöker hitta en annan
Foldersync Lite är gratis och du kan koppla det med olika tjänster. Själv kör jag den mot dropbox och har valt att den ska synka kameraalbumet till en dropoxmapp var 6e timme om jag är ansluten till wifi. Många inställningar, bla att radera filer efter kopiering, aldrig skriva över en befintlig fil, synka/envägs osv... Riktigt smidig.
Har testat sugarsync, ska nog skapa ett nytt konto där för jag fuckade up det. Jag vill välja synka barat åt ett håll på vissa saker. kommer inte ihåg om SS hade det. Foldersync fungerade bra hade liknande funktioner som Real sync
Jag har inte hittat nån som fungerar bra mot picasa. Auto upload och lägger in bilderna i önskat album
Det finns några appar för uppladdning till sin dropbox oxå. Finns några appar för auto uppladdning för picasa oxå. Jag använder xarchive och den förminskar inte mina bilder. men däremot så gör ju google+ det.
Ubuntu one ger dig 5GB lagringsutrymme och appen har autouppladdning. Det verkar som det har kommit en windowsklient nu också. Jag har inte hunnit testa den än men med Ubuntu så synkas bilderna från molnet även med datorn. Det gör att någon minut efter du tagit en bild finns den både på webben där den kan delas och på din dator. Allt sker automagiskt
Jag har xarchive, enda jag såg att den inte läsmarkerade inte mailen den skapade. Foldersync fungerade bra hade liknande funktioner som Real sync mot dropbox
Google+ appen laddar upp bilderna automatiskt mot Picasa, direkt alternativt så fort den får tillgång till wifi. Sent from my Transformer TF101 using Tapatalk
Tack för alla svar! Jag tycker Photocloud funkar bäst av de som föreslagits i tråden. Google+ -appen verkar inte finnas för min telefon (X10 mini) Låt mig utöka min fråga en smula: Jag letar även efter en bra lösning för online backup av bilder, filmer och sånt jag vill spara, som jag har på min dator. Jag har hittills tagit backup till en extern hårddisk men den är nu full och då letar jag efter en långsiktig, bra lösning, och har kommit fram till att "hårddisk på nätet" är det säkraste och mest långsiktiga alternativet. Av de som tillhandahåller online lagring, så finns det även en del som har appar i Android market, som tillgängliggör innehållet på "den virtuella hårddisken". Frågan är om det även finns appar som autosynkar någon mapp med den virtuella hårddisken? Det hade ju varit det allra smidigaste. Diino ger obegränsad backup för 500 kr/år, verkar vara det billigaste alternativet för lite större datamängder (i mitt fall i dagsläget ca 100 Gb, ständigt ökande). De har även en app men den verkar inte funka på min telefon. Finns det fler som har online backup -tjänst och även Android -app? Dropbox verkar ha det? Men de verkar dyra, 200$ /år för 100 Gb vilket alltså inte räcker för mig... Kraven är: - Obegränsad mängd data (i princip) - Daglig (eller oftare) autosynk med vald dataarea på datorn - Snabb upp- och nedladdning - Webgränssnitt, så man kan komma åt innehållet från vilken dator som helst - Gärna en Android -app med synk