Fråga: Spara bilder som datum/tid

Diskussion i 'Xperia Z2 - Allmänt' startad av Fredriks, 25 jul 2014.

  1. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Hej!

    Har 2 telefoner som jag använder.
    En Iphone 5 och en Z2, jag tar kort med båda som jag sen laddar upp till Dropbox. Dilemmat är att IPhonen sparar bilderna på datum och Z2:an som DSC 001 osv. Det rör till det lite bland bilderna på Dropbox ☺. Hittar ingen inställning i Z2:an men skulle verkligen vilja spara bilderna på datum istället för tex DSC 001.

    Någon som har ett tips hur man gör ?

    Skickat från Tapatalk
     
  2. GS2

    GS2 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    436
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Enligt detta foruminlägg...
    https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=1560003&postcount=6

    ...från denna tråden...
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=112104&highlight=bilder

    ...så får bilderna datum och tid som filnamn när de laddas upp på Dropbox. Kanske någon inställning?

    Annars får du testa DSC Auto Rename eller om du hittar någon annan app som fixar det. Alternativt ändra namnen med ett program i datorn. Men antar att du ville slippa använda en dator. Går även att få så det sparas med valfritt namn med andra kamera-appar som t.ex. Camera FV-5.
     
    Last edited: 25 jul 2014
    Fredriks gillar detta.
  3. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Verkar väldigt lovande. Efter ett snabbt test verkar det fungera med den appen.

    Hoppas inget annat konstigt händer i bakgrunden bara ☺

    Stort tack för hjälpen!

    Skickat från Tapatalk
     
  4. Don MC

    Don MC Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Använder själv DSC Auto Rename och det funkar kanon.

    DSC Auto Rename funkar bara om du sparar bilderna till interna minnet. Vill du att den fungerar även på SD-kortet, så ska du ha rootat och "öppnat" SD-kortet för andra appar (kan göras med t.ex. SDFix).
     
  5. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Det är inga problem för mig att den bara fungerar via internminnet. Jag sparar inga kort på telefonen utan försöker ladda upp dom på Dropbox så snart som möjligt. Nu med den appen kan jag spara alla bilder i rätt ordning dessutom. Riktigt bra!

    Skickat från Tapatalk
     
  6. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Måste man göra något om man tex haft telefonen avstängd? Idag när jag tog kort och skulle föra över dom till Dropbox så sparades dom med DSC igen. Öppnade då appen och tryckte på manuell ändring av filerna namn och då fungerade det igen. Testade sen att ta ett nytt kort och sen direkt föra över det till Dropbox och då sparades bilden med datum o tid utan att jag gjorde något annat. Måste man aktivera appen om telefonen varit avstängd?

    Skickat från Tapatalk
     
  7. Don MC

    Don MC Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Jag behöver inte aktivera appen pånytt efter omstart, men märkte nyss själv att den tydligen kan krångla ibland.
     
  8. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Ja, synd att man inte riktigt kan lite på om den gör sitt jobb eller inte. Hade tänkt donera en slant till utvecklaren men ska ge appen lite tid först.... Om jag visste att den fungerar varje gång är den klockren för mig men nu verkar det inte riktigt som att man kan lita på att den gör det den ska

    Skickat från Tapatalk
     
  9. Don MC

    Don MC Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Åt mig funkar den nog nästan alltid. Har väl hänt bara en eller två gånger att den inte funkat. Denna gången hade jag plåtat runt 150 bilder under en dag och den hade bytt namn på ungefär hälften av dem. Den hade inte slutat fungera mitt under dagen, utan den hade låtit bli att fungera här och där. Helt random.

    Men i övrigt har den funkat bra. Hoppas dock en framtida uppdatering fixar dessa små problem.
     
  10. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Får testa lite o se vad som händer och hur den beter sig.
    Vet du om utvecklaren är svensk?

    Skickat från Tapatalk