spara foton...

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av brynte5, 13 jun 2010.

1. brynte5

brynte5 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus
    Platta:
    Ipad Air 2
    har tagit en massa foton och dom flesta ser bättre ut, när jag förstorar dom lite!
    hittar inte hur jag sparar foton, som jag har förstorat!
    borde ju finnas nåt enkelt sätt, men...
    är kanske bara jag som är för trött!?

Last edited: 14 jun 2010
  2. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Hur menar du med förstora?

Annars har adobe en liten photoshop app eller vad man ska kalla det på market, men den är rätt basic

3. rawimage

rawimage Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Får se om jag förstår dig rätt nu.

Du menar att bilden ser bättre ut när du zoomat in i den och vill spara den som den ser ut inzoomad?
    Med andra ord beskära bilden.

Ok, det finns inget smidigt sätt att göra det i ett steg i telefonen, men gör såhär:
    Öppna bilden.
    Tryck på Menu.
    Tryck på Mer.
    Välj Beskär.

Nu får du fram bilden och med en grön ram som du kan flytta runt. Tyvärr verkar det inte gå att zooma in i detta läge. Men när du beskurit den en gång, gör om proceduren tills du är nöjd.
    Telefonen sparar en kopia vid varje tillfälle du beskär så du kommer att ha ett antal filer i Album mappen.

Det finns program på Market som säkert sköter detta på ett smidigare sätt. Bl.a. finns Photoshop och det borde klara av detta. Har inte testat det.

4. Wellness

Wellness Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Ska titta på photoshop app om den är bra :)

5. brynte5

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus
    Platta:
    Ipad Air 2
    just det! jag menar att Fotona blir bättre, när jag har zoomat in lite!

finns det verkligen ingen bättre lösning på detta?
    känns lite som att Syftet med att kunna zooma försvinner, om man inte kan spara dom i det läget!?

jag får testa om det funkar med Photoshop då, men gillar inte att behöva installera en app, enbart för att kunna spara...

6. Pixeln

Pixeln Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Jodå, den zoomar automatiskt om du gör en liten ruta och zoomar ut om du gör rutan större.

7. fregor

fregor Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Edit: Svar är redan på plats.

Last edited: 14 jun 2010
  8. rawimage

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Men så fungerar det ju överallt. Det är ju samma sak på en dator att man måste beskära bilden för att förändra storleken på den.

Bilderna som din Desire kamera tar är 2592x1552 pixlar (5 megapixel) stor och skärmen kan endast visa 800x480 pixlar. Vill du ta bilder som visas utan att behöva zooma så ställ in kamerans upplösning på 1 megapixel. Men då får du ytterst små bilder som i stort set endast är till för att visas i telefonen. De duger inte att skriva ut om du nu skulle få till en riktig kanonbild. De kommer inte ens att fylla ut skärmen på din dator skulle jag tro.

Ännu bättre är ju om du går ett par steg närmre vid fotograferingen och komponerar bilden som du verkligen vill ha den. Så att motivet du vill visa täcker så mycket av bilden som möjligt.

När du beskär så tar du ju bort från bilden och gör den i praktiken mindre och hårddraget sämre.
    Nu tänker jag visserligen lite i andra banor då jag arbetar med bilder dagligen. Men bara för att göra ett förenklat exempel:
    Du tar en bild som är 3000x2000 pixlar stor med en utskriftsstorlek på 30x20cm.
    Skulle du nu beskära denna hårt till 300x200 pixlar, då måste du förstora bilden väldigt mycket då du skall skriva ut den i 30x20 cm och därmed kommer det att se skit ut. :)

Så försök alltid att ta en så färdig bild som möjligt.

Sen är jpg formatet ett förstörande format. För varje gång du manipulerar bilden och sparar den, då kommer den att komprimeras ytterligare. Vilket leder till en försämring av bildkvalitén.

Hmmm det blev mycket på en gång.

9. rawimage

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    @Pixeln

Ahh du har så rätt. Det är bara att ta tag i en av de gröna kanterna på ramen och dra till önskat ställe.
    Jag försökte pinchzooma bilden i beskärningsläget.

Ja men då är det ju lätt att beskära.

10. supervalpen

supervalpen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Som tidigare ovannämnt vill jag påminna att anledningen till att bilden är oskarp när den är utzoomad beror på att bilden är för stor för skärmen (eller egentligen snarare skärmen upplösning), men i en dator blir bilden perfekt. Samma effekt blir det om du har exempelvis en 12 megapixelbild på en liten netbook, men bilden blir istället perfekt på en större skärm med bättre upplösning.. men ett bra sätt för att få bättre kvalitet är att klippa till bilderna i exempelvis photoshop (som också tidigare nämnt) alternativt att sänka megapixelantalet i kameran, men tänk på att bilderna inte blir riktigt samma storlek och kvalitet i datorn om du någon gång vill kolla på bilderna där

11. brynte5

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus
    Platta:
    Ipad Air 2
    jag har ännu inte provat photoshop, men jag fattar vad ni menar med att kvalitén säkert blir kanon på datorn, efter att jag har fört över fotona dit!

hade dock ändå velat ha möjligheten att zooma in fotona direkt på mobilen och sedan sparat, när jag varit nöjd!
    alltså, sparat det inzoomade fotot och ändå haft kvar originalet, för att sedan föra över originalet till datorn!
    isf hade man ju fått bästa möjliga kvalité på både mobilen (inzoomat) och på datorn (ej zoomat)...

fattar oxå vad ni menar med att "beskära" och flytta på rutan som kommer upp, men det är ju rätt långt ifrån den smidighet det innebär med pinch 2 zoom och man ser ju inte direkt det färdiga resultatet, som när man använder pinch 2 zoom...

Last edited: 16 jun 2010