Spara GPS-positioner och synka med externa bilder?

Diskussion i 'Frågor och support' startad av William, 1 sept 2009.

1. William

William Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Finns det någon Android-applikation som kan spara GPS-data på något format som tillåter en extern applikation att senare trycka in positionerna i EXIF-datan på bilder?

Jag kommer ha med mig min nyinförskaffade HTC Hero på fotoresor och det vore intressant att använda den för att spara GPS-positioner och senare, i något externt program på en dator, synka ihop positionerna med bilder tagna med en systemkamera. Kollar om detta redan är gjort, annars kanske det vore ett lämpligt projekt för mig att utveckla som provapplikation...

Last edited: 1 sept 2009
  2. teran

teran Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag vet ingen app som bara gör det, men det vore smidigt att ha. Det behöver väl bara ha en knapp som för varje tryck lägger till en rad med koordinatX koordinatY tidsstämpel i en .txt-fil. Givet en sån txt vore det enkelt att göra ett script som efterår letar upp bildfiler med liknande tidsstämplar och lägger till positionen i EXIF.

3. William

William Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, fast jag tänkte nog att man skulle slippa trycka varje gång man vill lägga till koordinater. När man startar sin "fototripp" säger appen åt en att plåta skärmen som visar systemklockan, tidsstämpel på bilden av telefonens systemklocka gör det lätt att senare synka tiden i kameran med tidsstämplarna från telefonen. Därefter kan appen periodiskt lagra koordinater tills man stänger av den (den behöver inte heller lagra om man inte flyttat sig ett visst minimiavstånd och liknande strömsparregler som finns i APIet).

Last edited: 2 sept 2009
  4. Sir Anselm

Sir Anselm Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

5. sandos

sandos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

AndAndo kan logga gps-loggar till gpx, vilket är ett vanligt format. Sen får man väl använda något av de taggnings-program som finns till PC.

Varning dock för AndAndo: Den drar ofta all CPU så man får döda processen. Tråkigt.

6. teran

teran Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER