Spara på batteriet (Gmail inställningar)?

Diskussion i 'Hero' startad av aternald, 27 okt 2009.

1. aternald

aternald Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har problem, mitt batteri tar slut alldeles för fort.

Jag kör taskiller lite då och då för att hålla nere antalet applikationer som kör samtidigt. Men det tar ändå slut på 9h.

Men så försökte jag ändra antalet syncningar med diverse program, så nu har ja stängt av peeps helt och kör bara Gmail applikationen för email alltså inte det andra email programmet som kommer med Heron. Men Gmail applikationen syncar alldeles för ofta och jag hittar inga inställningar där man kan dra ner på antalet mail-syncningar per dag. var kan jag göra detta? :confused:

Sen tänkte jag på en annan sak: jag har installerat Handcent sms, och det funkar fint. Men när jag får sms så startar orginal sms-programmet också, och detta känns onödigt. vågar/kan man avinstallera det förinstallerade sms-programmet?:confused:

Detta är mitt första inlägg här jag ber om ursäkt om det är rörigt, men ja hoppas att kunna få lite hjälp att få ner batterianvändningen och att kunna ändra antalet syncningar i Gmail appen. :)

2. clapper

clapper Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Angående batteriet:
    Jag låter telefonen synka allt och har en massa aktiviteter igång hela dagen. Batteriet räcker hela dagen. Hur många timmar håller ditt?

SMS-program: Jag är inte säker på att du kan avinstallera originalprogrammet om inte telefonen är rootad (osäker har ej rootat själv). Dock när du har vant dig vid handcent så kommer du inte sakna originalprogrammet.
    Första gången du installerar handcent frågar han om du vill använda det som originalprog, välj JA.
    För att slippa aviseringar från orginalprogrammet så gå in på meddelanden och tryck meny och gå in på inställningar och stäng av alla avisering osv. Då kommer bara handcent upp vid inkommande meddelanden sen...

/Clapper

edit: såg inte att du skrivit 9h :P

Last edited: 27 okt 2009
  3. Miklan

Miklan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Du säger att batteriet bara håller i 9h. Hur ser ditt vardagliga användande ut? Förutom att du har en synkningar och widgets igång samt diverse andra funktioner.
    Låter mysko må jag säga men har läst att andra haft samma problem.

Har du tittat på småsaker som ljusstyrkan på skärmen etc.?
    Är du desperat kan du pröva appen. Power manager, gratis trial version.

Själv har jag inga problem alls. Widgets, surf och synk igång hela dagarna och min batteritid är det inga problem med. Ringer lite mindre men skickar väldigt mycket sms, kanske spelar lite när jag sitter på bussen etc.

4. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

9h låter lite, det ska inte vara några problem att få batteriet att räcka en hel dag och om du använder den lite i flera dagar.

Är telefonen ny så kan det bero på det. När batteriet är nytt så fungerar det inte optimalt, efter några laddningar blir det bättre.

Ladda ner Spare parts och kolla på battery history, där kan du se vad som har dragit ström. Det kan vara en app som krånglar och drar ur batteriet.

I övrigt får du fundera på hur du använder den. Använder du funktioner som drar mycket ström? Tittar du mycket på film? Spelar du mycket spel? Streamar du musik/webradio? Är wifi igång konstant? Använder du gpsen mycket?

Taskkiller och liknande program bör du enbart använda för att stänga appar som krånglar. Android startar och stänger processer efter behov och när du stänger en process så kommer Android bara starta den igen. Du får en rappare och stabilare telefon om du låter Andriod sköta sig själv. Android är inte Windows

5. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Som Skywriter skriver, spare parts, battery history & Partial Wake usage. Där ser du vad som drar mest i standbyläge, Android system ska ligga i topp & sen Home. Har du något som drar mer än dessa så har du en strömtjuv där.

Jag hade stora problem de första veckorna då batteriet sögs ur på 8-10 timmar, hittade boven i dramat vilken var ebuddy, ett annars utmärkt chatprogram som dock tyvärr suger musten ur batteriet på nolltid om man som jag hade det igång mest hela tiden.

6. durd

durd Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Själv använder jag appen Y5, sparar batteri så sjukt mycke.
    Det den gör är att när du har din WLAN igång så sparar den vilken (telefoni)basstation telefonen är kopplad till. Sedan när du rör dig utanför basstationen så stänger den av WLAN och sparar batteri :D
    Att få den att spara ett nytt ställe med WLAN (jobbet kanske?) så slår du manuellt på WLAN på något av de olika sätten som finns.
    Problemet jag kan se är om man en WLAN-AP där det är lite taskig mobilsignal, då antar jag att man bara får slå igång WLAN igen så den sparar ner den nya basstationen.

7. edge

edge Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Det finns alltså inget behov utav att använda någon "taskkiller". Jag tycker alla säger olika. Det sparar alltså inte på batteriet ifall du försöker minimera antalet apps som körs?

Skulle vara skönt att få hela "taskkiller" hysterin utredd en gång för alla!

8. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Alla säger olika, jag har testat att döda & att låta allt vara igång, märker ingen skillnad.

9. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Ska göra ett försök:)

Jag misstänker att den spridda användningen av task killers har sitt ursprung i Windows mobile där minneshanteringen verkar vara ett problem. Jag vet för lite om Windows mobile för att veta vad problemet är där men jag misstänker att det har att göra med att utvecklarna själva måste hålla koll på minne och liknande.

Jag kan inte svara på om användandet av task killer påverkar batteritiden i Android men med undantag från applikationer som hänger sig så tvivlar jag på det. När det gäller funktionaliteten och snabbheten i telefonen är jag däremot övertyga dom att det är bäst att låta Android sköta sig själv. Jag har försökt sammanfatta det jag har läst om hur Android fungerar och varför man inte ska använda task killers.

Android har inte problem med minneshanteringen. Minneshanteringen är inbyggd i Linuxkärnan och separerad från operativsystemet och applikationerna. Utvecklare behöver inte oroa sig lika mycket för minneshanteringen förutsatt att deras applikation följer en standardlivscykel. Gör dom det så kan Android själv avgöra när en process kan stängas och minne kan frigöras utan att användaren märker det och utan risk för förlorad data . Inbyggt i Android finns även något som kallas ”garbage collector” som håller koll på och frigör allokerat minne som inte används.

Nu till varför man inte ska använda task killers.
    För det första vill man använda så mycket minne som bara går. Att starta en applikation som redan ligger i minnet är mycket snabbare än att starta den från noll. Du kan enkelt kolla skillnaden själv. Starta tex butiken, tryck på home. Starta sedan butiken igen och kolla hur lång tid det tar. Tryck sedan på tillbaka-knappen, starta butiken en tredje gång och kolla hur lång tid det tar då. Att trycka på home kan jämföras med att minimera ett fönster i Windows medan tillbakaknappen kan jämföras med att stänga fönstret. Skillnaden du ser är skillnaden mellan att läsa in från minnet och att starta från noll.Genom att ha så mycket som möjligt i minnet går det snabbt att starta applikationer och hela telefonen känns rappare. Minnet är, som någon skrev här på forumet, till för att användas.

För det andra vill man undvika problem som kan uppstå då man själv stänger processer. De problemen beror på hur Android fungera och för att förstå det följer här lite grundläggande om applikationer på Android.

Android startar automatiskt processer som behövs och stänger av dom när dom inte behövs och när det behövs extra resurser.

En grundläggande del av Android är att en applikation kan använda delar av en annan applikation vilket göra att alla utvecklare inte behöver skapa all kod själva. De kan använda funktioner från andra applikationer och därmed kan man spara mängder med kod och arbete. Om en applikation som du använder använder en annan kommer den applikationen synas som en separat process. Det gör att en process kan startas utan att du vet varför. Trots att du inte har startat den så behövs den för att allt ska fungera som tänkt.

Android vill hålla igång processerna så länge som det är möjligt . För att kunna göra det utan att påverka prestanda och funktion så rangordnar Android processerna. Grundindelningen är enligt följande:
    1.Förgrundsprocess. Det är en process som behövs för det du håller på med för tillfället.
    Där inkluderas också bland annat tjänster som behövs för att det du gör ska funka.
    Få processer klassas som förgrundsprocess samtidigt och är dom stängs endast om det är så lite minne att dom inte kan fortsätta vara igång.
    2.Synliga processer. Det är en process som inte är en förgrundsprocess men som ändå påverkar det vi ser på skärmen. De är räknas som extremt viktiga och kommer inte att stängas om det inte är absolut nödvändigt för att hålla igång förgrundsprocesserna.
    3.Tjänstprocess. Det är en tjänst som har startats men som inte kan räknas som förgrundsprocess eller synlig process. Det är tjänster som inte är synliga men som ändå används. Tex musik och upp/nedladdning i bakgrunden.
    4.Bakgrundsprocesser. Det är processer som inte används för tillfället och som kan stängas av utan att det påverkar. Bakgrundsprocesserna ordnas i sin tur efter när de senast användes och den du använde senast är den som kommer att stängas sist. Det gör att applikationer du använder ofta har större chans att finnas kvar i minnet.
    5.Tomma processer. Används inte alls. Dom har som enda syfte att snabba upp starten nästa gång den behövs. Tomma processer stängs ofta av systemet för att frigöra resurser.

Hur en process rankas beror på hur den används för tillfället och om någon annan process använder den.

Slutsatserna jag drar av allt detta är enkla. Låt Android sköta sig själv och Sluta använda task killers till annat än att stänga krånglande processer. I bästa fall har det du gör ingen som helst betydelse annat än att det kommer ta längre tid att öppna applikationer. I värsta fall så stänger du processer som används och är viktiga utan att du vet om det. Det är nog mer än en som har försovit sig och svurit över Hjälten när det är dom själva stängt av klockan med en task killer utan att veta om det.

Om en applikation behöver mer minne eller andra resurser för att funka optimalt så kommer Android se till att den får det. Android stänger då processer efter en strikt rangordning. När du själv stänger en process så vet du faktiskt inte vad den används till eller hur viktig den är för funktionaliteten av telefonen. Lite som att leka rysk rollett, inget att vinna men mycket att förlora.

Källor
    Application Fundamentals
    Härifrån har jag tagit stora delar av texten som jag plockat godbitarna ur och översatt/tolkat. Komponenternas livscykel är intressant att kolla på.

Androidology I: Architecture
    Video som beskriver hur Android är uppbyggt.

Androidology II: Application lifecycle
    Video som beskriver en applikations livscykel. Beskriver även hur minnes- och processhantering fungerar i praktiken.

Apps without borders
    Beskriver hur applikationer använder andra applikationer.

Intressanta länkar
    Stop using task killers. The End.
    Intressant tråd där användning av task killers kopplas till de flesta problem folk har med Android. Bland annat sms-problemen!

HTC Hero Speed Issues... Experimenting
    Den här artikeln dök upp här på forumet för en tid sen och är anledningen till att jag slutade använda task killers. Jag följde dom 2 enkla råden som ges och sen dess är min telefon rappar och stabilare.

The Market Cache
    Ett roligt resonemang om optimal minnesanvändning. ”Remember, unused memory is wasted memory. ”

10. tommyhome

tommyhome Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Telefon:
    Sony Xperia Z2

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z2
    Telefon 2:
    HTC One X
    Telefon 3:
    HTC Legend
    Behöver inte använda luren sådär överdrivet mycket för att göra slut på batteriet relativt fort, Spotify, läsa lite nyheter, skicka och ta emot en drös mail och sms, lite twitter och facebook, sen är man nere på ganska kort batteritid, runt eller tom under de 7,5H som luren skulle klara.

Batteri kramandet förstår jag inte alls, om man stänger av allt och batteriet varar i dagar, då har man köpt en produkt man inte använder, det är inte valuta för pengarna.

Personligen har den revolutionerat mitt sätt att kommunicera, tidigare använde jag varken facebook eller twitter särskilt regelbundet, att hålla koll på mailen på resande fot gjorde jag med bärbara datorn, eller när jag kom hem, nu kan jag använda överbliven tid till att göra småsaker och planera in olika saker som jag annars fått lägga tid på när jag kom hem igen. (Hem som till bostaden och Hem som till kontoret)

Om batteriet inte räcker? Köp ett till, Hero är ingen iPhone, du kan enkelt byta batteriet.

Om du endast ville köra en sak åt gången och ville att allt skulle stänga av sig direkt då har du valt fel lur och borde istället satsa på en iPhone, den är mästare på detta, det är även de flesta "vanliga" mobiltelefoner i prisklassen från 100kr och uppåt.

Android är till för att användas, avnjutas, underlätta i vardagen, den förtjänar bättre än att beundras på avstånd, till skillnad från iPhone.

11. Miklan

Miklan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Du har så rätt :) Tummen upp!

12. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Jag förstår inte hur ni lyckats faktiskt.. Jag använder min Hero till det mesta, mail, Facebook, Twitter, SMS (Fria sms = En hel del sms blir det), lite samtal etc men jag laddar min ungefär var 2-3 dag.

13. meSos

meSos Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Jag laddar min hela natten och använder den under dagen, inte alltförmycket men jag lyssnar på musik (mp3) osv. Den syncar och har sig också. Batteriet är slut till klockan 23.

Kan det vara 3g watchdog som inte låter telefonen somna in ordentligt?