Spara på SD mha rootning?

Diskussion i 'Blade' startad av tankas, 10 januari 2011.

1. tankas

tankas Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Beställt en Blade.

Vill kunna använda SD-minnet som internt minne, installera apps osv.

Vilken rootning ska jag använda då? av alla dom här MoDaCo, Jellyfish etc.

Vad är skillnaden på custom ROM och rootning?

Vilka fler direkt fördelar förutom att kunna spara på SD-minnet for man av att roota och/eller installera custom ROM?

(förstår att det mesta är frågat här redan men det är så väldigt mycket text och trådar att plöja genom för att hitta just det man är ute efter)

2. Ero

Ero Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS
    Info:
    Jobbtelefon
    Nu är jag långt ifrån självutnämnd expert men Japanese Jellyfish tycks vara "the shit", alltså det självklara valet.

Rootning är, vad jag förståt, ett sätt att ge användaren fulla rättigheter över telefonen (root user i Linux är superanvändare som inte har några restriktioner).

Så skillnaden på root och ROM är att det första är ett sätt att slippa restriktioner, det andra är ett skal/fruktköttet till OSet och kernel är kärnan(frukt-associationen är fint som snus när det kommer till OS).

Custom rom kan snabba upptelen, förbättra funktioner, rensa ut den på skit och ge dig mer valfrihet.

3. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jellyfish är dessutom Android 2.2 vilket betyder att det finns inbyggt stöd för att flytta app:ar (som stöder det) till SD-kortet. Man behöver med andra ord inte krångla med att partitionera SD-kortet som man måste om man skall göra motsvarande i 2.1.