Spara pengar på att köpa en färglaser-skrivare?

Diskussion i 'Off Topic' startad av _Samuel_, 21 sept 2013.

1. _Samuel_

_Samuel_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Tror ni man sparar pengar på att köpa en färglaser-skrivare (jämfört med bläckskrivare)?

Färglaser-skrivare:
    Svart, 5000 sidor: 800 kronor.
    Färg, 4000 sidor: 1500 kronor.

För varje påfyllning blir det alltså 5300 kronor. Dyrt som tusan. Men frågan är du hur mycket det kostar om man köper en bläckskrivare istället. En bläckpatron är såklart MYCKET billigare men då klarar väl en sådan knappast i närheten av 5000 sidor.

Så vilken skrivare tror ni blir billigast i slutändan?

Last edited: 21 sept 2013
  2. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Beror på hur mycket du skriver ut.

När jag körde bläck torkare patronerna innan de tog slut. Laser torkar inte så det blir mycket billigare för mig!

3. _Samuel_

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Vilken skrivare har du?
    Hur många papper skriver du ut per år?
    När du köper toner, hur mycket betalar du för hur mycket papper? :)

4. rufy93

rufy93 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    429
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Använder en laser idag. Ställt in på att endast skriva ut i gråskala.
    Först efter 4-5 år köptes en ny toner för 350 kr, den kommer väl räcka minst lika länge till.
    Laser är billigare i längden.

Sent from my C5503 using Tapatalk 4

5. _Samuel_

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Minns du hur många papper den tonern klarar? :)

6. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Skrev väl gissningsvis ut mellan 300 och 400 papper om året med den skrivaren men det är väldigt svårt att uppskatta. Den är inte inkopplad nu i brist på både laser och användningsområde :P Säg att jag kanske fick ut 1000 sidor eller något. Då har jag aldrig köpt toner utan körde på de som satt i vilka ju oftast inte är helt fulla.

http://www.netonnet.se/art/dator/sk.../singelfunktion/samsung-sl-c410w/192407.6389/

Nåt i den stilen har jag hemma. Min köptes dock för 3-4 år sedan så min kostade runt 3k för samma funktioner. Den har dock fungerat hur bra som helst så jag skulle lätt kunna rekommendera den jag länkade till.

Ställ in på gråskala bara. Vissa drivrutiner, eller många av dem, ställer per automatik in så att du skriver färg även på svart/vita papper. Allt för att sälja mer toners!

Edit,
    http://www.netonnet.se/Ink/Printer/1902
    Där har du toners till den skrivaren jag länkade till. Blir ~0,3:-/svart och 0,55 (1,6:- om du räknar alla tre) på färgutskrift.

Last edited: 21 sept 2013
  7. _Samuel_

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Okej, tack för tipsen! Tror dock jag ska satsa på något lite dyrare för att få lite bättre kvalité. Dessutom är jag ute efter en med skanner som ökar priset. Förövrigt visste jag inte om att Samsung gjorde skrivare. Kanske kan kolla in dem också...

8. rufy93

rufy93 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    429
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Original (medföljande) skulle klara runt 1000, vi skrev nog ca 1200. Nya tonern ska klara ca 2000 sidor.

Sent from my C5503 using Tapatalk 4

9. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207

MINA ENHETER

Förr var det så att skrivar-tillverkare nästa skänkte bort bläck-skrivare och sedan tog igen vinsten på bläck. Idag verkar den trenden ha spridit sig till laser-skrivarna, du har redan noterat att en uppsättning toner kostar mer än en ny skrivare. De toner-kassetter som medföljer nya skrivare har ofta lägre kapacitet än de kassetter som man sedan förväntas köpa. Den dyraste förbruknings-delen till en laserskrivare brukar dock vara trumman. I svartvita skrivare är ibland trumman inbyggd i tonerkasetten, men färglasrar brukar ha separat trumma.

Till råga på allt är en del skrivar-tillverkare så fula att de bygger in chip i sina förbrukningsenheter som räknar hur många sidor som skrivs ut, sedan vägrar de fungera efter X antal sidor trots att det kanske finns lite toner kvar.

Jag vet att HP Color LaserJet 2500 har denna typ av chip. Dessutom brukar de ett par gånger per dygn sätta snurr på mekanismen för att skaka om tonern lite och uppenbarligen räknar de varje sådan gång som en utskrift trots att det inte produceras något utskrivet papper. En sådan skrivare som står på 24/7 kräver därför nya toner-kassetter och ny trumma efter något år även om inte en enda utskrift har gjorts. Knepet är att se till att ha dessa skrivare avstängda då de inte används, då kan man få billiga utskrifter.

Scanner inbyggt i skrivaren är både på gott och ont. Den största fördelen är att man brukar kunna använda skrivaren som kopieringsmaskin utan att behöva blanda in datorn. Nackdelarna är att dessa inbyggda scanners ofta har lite sämre kvalite´ än scanners som man köper löst och den dag man vill byta skrivare eller scanner måste man även byta scanner eller skrivare.

m v h Henrik

10. _Samuel_

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Mycket medveten om att de har chip i sina bläckpatroner men har inte hört något om att det även kommit in på laserskrivarna. Tråkigt. Vilka märken ska man undvika tror du? Ogillar rakhyvel-modellen något enormt... Har behövt skrapa lite på chippet på bläckpatronerna ganska många gånger när skrivaren tror att patronen är tom, när den egentligen inte är det. Då brukar det fungera igen. Men inget man orkar göra om allt för ofta.

Sedan behövs ingen jättebra skanner. Är mest för att skanna in olika textdokument. Bara den fungerar någolunda så är den tillräckligt bra.

Man får väl se till att ha skrivaren avstängd när den inte används. Tack för tipsen i.a.f. :)

11. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207

MINA ENHETER

Egentligen kan jag inte säga att något märke är bättre eller sämre än andra på denna punkt. Jag har alltid tyckt att HP gjort bra skrivare, men jag blev besviken då jag upptäckte att en Color Laserjet 2500 som nästan inte använts alls plötsligt krävde nya förbrukningsvaror. Uppenbarligen har de chip med räknare, för det var inte som förr att man såg att utskrifterna började bli lite blekare då tonern var på väg att ta slut.

Som jag ser det har det alltid funnits två sätt att se om det är kvalitets-skrivare:

1) Har skrivaren stöd för PostScript?

2) Kostar skrivaren mer än en komplett uppsättning förbrukningsmaterial?

Idag verkar det dock svårt att hitta skrivare för hemmabruk som svarar "ja" på bägge dessa frågor. Det goda med detta är dock att det idag till skillnad för ganska många år sedan nu går att få tag i färglasrar som kostar under 20 kkr.

m v h Henrik