Spara pengar. Vad är mest förmånligt?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Husknuten, 23 nov 2010.

1. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Har ungefär 50 - 60 000 Kr som jag inte kommer att behöva röra inom de närmaste åren. Känner mig helt lost när det gäller sparande och sådant. Just nu ligger allt på ett konto med 0 % ränta, vilket känns en aning dumt.

Någon som är bättre insatt som kan ge mig råd?

2. swedebear

swedebear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    OnePlus 3T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 3T
    I det långa loppet så är aktier och fonder bäst men det går ju i vågor också, men den bank borde också kunna erbjuda något bättre än 0 % ränta

3. kandreas87

kandreas87 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Om aktier och fonder är uteslutet kanske du kan titta på akelius spar (www.akelius.se), 5 % om du binder pengarna i 1 år. Dock är det inte insättningsgaranti här (dock kan man väl tycka att det är rätt osannolikt att akelius skulle gå under...)

Last edited: 23 nov 2010
  4. almost-famous

almost-famous Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

5. swedebear

swedebear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    OnePlus 3T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 3T
    Tilläggas bör att om man vill satsa på aktier så bör man försöka hålla koll på vilka företag man investerar i

6. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Jag är en total noob när det gäller aktier och sådant så det känns uteslutet. Möjligtvis fonder. Vill ha så hög ränta som möjligt utan att behöva hålla koll och kan tänka mig att binda pengarna ett par år i varje fall. Så kan man nog sammanfatta det.

Min bank (handelsbanken) erbjuder visserligen sparkontonkonton med högre ränta. Men ska man komma upp i några nämnvärda procentsatser så måste man spara över 100 000 kr.

7. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 553
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    tror skandiabanken har ganska skapliga räntor jämfört med många andra banker.

Men, det är ju ändå småpengar totalt sett

Det du gör mest pengar på är nog att skaffa coop medmera Visa, handla alla grejor genom det. Handlar du för över 4000kr/månad så får du tillbaka 5% av inköpen i pengar på ditt kort.

För oss hemma lär det generera sådär 7500kr/år. Den räntan får du aldrig på dina sparpengar :)

8. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Mjo, men jag handlar nog knappt för så mycket... Är fattig student :P

9. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 553
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Handlar du för mini-beloppet 4000kr/månad så blir det ändå 2400kr/år tillbaka.
    Fortfarande inte så tokigt faktiskt

10. sebgus

sebgus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Börja med att läsa på lite om fonder och vilka risker det innebär, typ på aktiespararna.se. När du har bildat dig en uppfattning om hur det funkar så smäller du upp ett konto på Avanza, dels för att de har sin egna fond Avanza Zero men även dels för att de är överlägset billigast (om du senare får för dig att typ spara i aktier).
    Fördelen med Zero-fonden är att den är perfekt för nybörjare då den är fullständigt gratis och följer stockholmsindex.

Sedan så rekommenderar jag även att du månadssparar istället för att sätta in hela summan på en gång. Sätt upp en plan, t.ex. att du sparar x kr/månad under x månader. Själv månadssparar jag 1000 kr/mån i Avanza Zero och 500 kr/mån i Skagen Kon-tiki. Månadssparande är bra för att du sprider ut riskerna betydligt mer då du ibland träffar då fonden toppar men även då fonden har gått ner :) fler fondandelar).
    Sen får man inte glömma bort att fonder är till för långsiktigt sparande. Det är inget man daytradar med, utan sätt upp en plan och håll fast vid den!

Sammanfattning: Läs på lite, öppna konto, bestäm dig för en fond och sätt upp en plan => [ironi]miljonär[/ironi]. Typ... :)

11. thefastlife

thefastlife Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Är riktigt kul och beroendeframkallande att sitta och trayda lite aktier. Hade jag varit du hade jag satt 40k i mellanriskfonder i marknader som du tror på (inte irländska banker) och sen använt 10-20k för att köpa lite roliga aktier. Jag handlar inte för några enorma summor, men sätter man sig in i det så kan man tjäna en hacka med lite tur.

Högriskaktier som kan vara värda att hålla ögonen på:
    Biosensor - Utvecklat teknik för att hitta droger och liknande. Stort intresse från Kina och fler länder på gång.
    Blackpearl - Lundin kastade nyligen in ett x antal miljoner i detta oljebolag.
    C-RAD - Utvecklat teknik för strålbehandling.

Sen ett forskande företag som jag tycker är extremt intressant är Taurus Energy. Är i en nedåtgående trend just nu med rykten om nyemission och liknande. Men jag tror på idén om andra generationens etanol och väntar på rätt läge att köpa igen. Köpte för nån månad sedan och sålde två veckor senare, upp 250%.

Sen är det kanske köpläge i Eniro igen om ett tag. Dock är det nog bäst att avvakta för att se hur allt löser sig. Men den aktien är verkligen nere på bottnen eller i alla fall i närheten. Efter regn kommer kanske solsken.

Men är du inte intresserad av att lägga nån tid på det hela är alltid fonder lättast. 50-60k är en bra grund som kan bli större summor om du placerar rätt.

12. Irregular Programming

Irregular Programming Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

4000 för mat är ganska mycket, även om man inte är student. ;)

Last edited: 27 nov 2010