Fråga: Spara ström amoled skärm, svart eller sepiabrun bakgrund?

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av danwhistler, 23 jan 2012.

1. danwhistler

danwhistler Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70

MINA ENHETER

Hej!

Använder Kindle och tycker det är en kanon app för att läsa böcker!
    Men, en liten fråga, för att spara så mycket ström som möjligt!

Vilket alternativ sparar mig mest?

Antingen att köra en kahkibrun/beige bakgrund med en lite mörkare brun text, eller att köra en helt svart bakgrund med vit text. Man kan kanske luras av den svarta bakgrunden men texten är en stor del och står antagligen för en 40% av skärmens yta totalt ändå, och då är det verkligen helt vit text, vilket ska dra mer ström än alla andra färger på en amoled(?). Så frågan är, vad gör ni för bedömning. Hur illa är det ljusare beiga färgen för battriet?

Tackar!

2. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Det är svårt att säga utan att se men jag skulle tippa på att svart bakgrund utklassar beige. Svart innebär nämligen att pixlarna kan vara helt avstängda = 0 energiförbrukning.

3. 2l8

2l8 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    185

MINA ENHETER

Min önskan är att alla appar skulle erbjuda ett svart tema för oss med amoled! Jag kör mycket med Google Currents och jag älskar appen förutom att allt är med vit bakgrund! Dåligt ur batterisynpunkt och jobbigt när man läser i mörker.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

4. Urbs

Urbs Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Svart är utan tvekan det som sparar mest ström, kombinerat med så låg ljusstyrka som möjligt.

Jag älskar också Kindleappen, har en Kindle 2 i tillägg och synkningen av senast lästa position från min Kindle till telefonen skulle jag inte kunna leva utan. Om du läser mycket kan jag varmt rekommendera en dedikerad Kindleplatta med E-Ink - där får du cirka 10 - 14 dagars batteritid vilket känns som en väldig kontrast gentemot våra telefoner. :) Betydligt skönare för ögonen dessutom.

5. Skinksallad

Skinksallad Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    160
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Platta:
    Surface Go 2
    Svart bakgrund, Vit text.
    Sen Flightmode.

Dessutom kan du använda Screenfilter om du tycker att den vita texten är för ljusstartk. Exempelvis om man läser i ett helt mörkt rum. Det plus flightmode gör att det inte drar knappt någon ström. Verkligen inte mycket.