För mig är det alldeles självklart att man sparar meddelanden, liksom mejl och annat. Varför skulle man lägga tid på att ta bort det?
Text tar ingen plats. Man vill ha sin historik. Det är alltid kul att kunna gå tillbaka och se när en viss sak hände. Och självklart kan det ha bevisvärde, som någon nämnde ovan, eller annat praktiskt värde.
Förstår inte hur folk tänker som sitter och ödslar tid på att gå igenom och rensa den typen av innehåll. Då finns det väl 100 gånger viktigare saker att lägga sin tid på.
Nu rensar jag inte foton eller videoklipp heller. Då kan jag hellre förstå om någon rensar videoklipp, som tar massor av plats, för att frigöra utrymme (även om jag själv inte skulle göra det, då tagna foton/videor är en del av mitt liv, även om enstaka tagningar kanske blivit dåliga).
Jag vet ett fåtal personer i min omgivning som raderar meddelanden, epost och liknande. Jag brukar påpeka hur korkat det är. "Du kommer behöva någon av dom grejerna snart igen". Och mycket riktigt, det händer alldeles för ofta att jag får frågan, "kan du kolla upp den där grejen", vilket då syftar på något personen raderat som jag har kvar.
Eller ännu värre: personer som blir arg på någon, raderar personens nummer, sen kommer och frågar mig efter numret ett tag senare. Känns i mitt tycke som en korkad tonårsgrej, men jag vet (tyvärr) några vuxna som gjort just det, även om det var ett tag sedan nu...
Minns en gång på ett flygplan, när vi precis hade landat hemma i Sverige. Personen på stolsraden framför startar sin telefon efter landningen, och går direkt in och raderar välkomstmeddelandet från mobiloperatören, "välkommen till land xx", och därefter raderar smset från flygbolaget med lite detaljer om flighten. Vad får personen ut av att radera det? Jag förstår verkligen inte.

Jag tänker ju att det är kul att i framtiden kunna scrolla igenom just såna trådar, kul att se sammanställningen av länderna man besökt, eller alla flyg man åkt med just det flygbolaget. Att ta bort det, väldigt udda i min mening, och helt onödigt haha.
Click to expand...