Specifikationer Samsung A05s

Diskussion i 'Samsung Galaxy A-serien' startad av Knorkas, 19 apr 2024.

1. Knorkas

Knorkas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30
    Jag är på gång att köpa en Samsung A05s, och har läst på om specifikationerna på diverse sajter. Men det står olika, på nåt ställe står att de funktionerna jag vill ha finns, på andra att det inte finns, på en tredje att NFC-läsare inte finns, men att radio finns, osv. I en mobilbutik jag frågade skakade de bara på huv'et och sa att det får jag prova när jag har köpt luren, för de vet inte. På Comviqs sajt, där jag tänker beställa, står inget alls om nedanstående funktioner. Det verkar lättast att fråga nån som redan har modellen i sin ägo. Kan nån som har ovannämnda lur svara på följande:
    • Har denna mobil NFC-läsare?
    • Har den inbyggd FM-radio (jag menar RADIO, inte Sveriges Radios play-app)?
    • Har den VoLTE?

Last edited: 19 apr 2024
  2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 040
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Inte i alla regioner. Det står att det är beroende på marknad
    Okänt / Ej specificerat
    Jag skulle bli förvånad om telefonen inte accepterades hos våra operatörer gällande VoLTE.
    Enklast är nog att köpa hem en via distans och använda distansköpslagen om den inte uppfyller dina krav
    Källa på de andra 2 frågorna: Samsung Galaxy A05s - Full phone specifications

3. Knorkas

Knorkas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30
    Jag har redan lusläst den och några andra telefonsajter, och vet redan att den säger att det är regionsberoende om den har NFC-läsare. Det är därför jag vill veta om nån i Sverige har köpt A05 och om en lur köpt i Sverige har NFC-läsare. Att det är ospecificerat om A05 har FM-radio vet jag också, därför tänkte jag att nån som har luren ifråga kan berätta för mig om det finns!

Distansköpslagen kan inte åberopas ang. funktioner som jag vill ha om inte specifikationerna på försäljarens sajt uttryckligen lovar nåt som inte finns! Och det står inte uttryckligen på någon av de sajter som innehåller specifikationer på mobiler om de efterfrågade funktionerna finns eller inte.

Att bli "förvånad", över ev. avsaknad av VoLTE hjälper föga, OM det nu inte skulle finnas. Det sistnämnda är det enda skäl som ev. skulle ge mig rätt att åberopa distansköpslagen. Det är därför jag vill veta innan jag handlar.

Last edited: 20 apr 2024
  4. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 040
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Du får visst öppna en vara som du beställt på nätet och sedan returnera. Telefoner är inte undantagna från lagen. Jag har returnerat telefoner till butiker som inte har öppet köp på telefoner (så som Elgiganten) utan problem när jag säger att jag köpt telefonen på nätet. Du har rätt att inspektera varan du köpt och även bryta plombering för det.

5. Android2015

Android2015 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 100
    Operatör:
    Tele2/Vimla
    Telefon:
    Iphone 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2/Vimla
    Telefon:
    Iphone 15
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    Last edited: 20 apr 2024
  6. Knorkas

Knorkas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30
    Jag får göra så, tack för tipset! :)
    Jag har sett det, men var ändå osäker, eftersom det står på andra sidor antingen att den inte har det, att det finns eller att det är regionsberoende.

7. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 040
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Då visar nog Samsung Sverige specifikationerna för telefonen som säljs i Sverige

8. Android2015

Android2015 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 100
    Operatör:
    Tele2/Vimla
    Telefon:
    Iphone 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2/Vimla
    Telefon:
    Iphone 15
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
  9. Knorkas

Knorkas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30
    Hej igen! :)
    Nu har jag köpt Galaxy A05s, och efter att ha använt den ett litet tag så är jag ganska nöjd. Jag räknade med att det är en budgettelefon till hyggligt pris, som kan det viktigaste, dvs det jag behövde i en ny lur.

Jag köpte luren på vinst och förlust, och affärerna gick bra efter lite meck! Jag frågade först om det pris som stod på montern med telefoner var det han tillämpade, och det var det. Jag nämnde att jag i så fall köper samma lur på kedjans hemsida 200:- billigare, då kunde han plötsligt ordna det lägre priset! :cool: Jag förklarade att banken numera kräver att NFC ska kunna läsa av nationellt ID-kort eller pass om jag ska installera Bank-ID. Det trodde han inte på och undrade vad jag har för "konstig" bank. Men lovade ändå att jag skulle få byta om det inte gick att installera Bank-ID. Men NFC fanns, och jo det krävdes för att installera Bank-ID.

Ang VoLTE, så visste jag redan att både modellen på mobil och mitt telebolag (i mitt fall Comviq) behöver stödja det. Men frågan om VoLTE slog de bort med att det blir ju ändå inget bekymmer förrän 2025! Nä, men den gången kommer det att bli...Men VoLTE verkar funka! :) Jag accepterade butikens svar ang FM-radio, att "Det finns inte på några telefoner alls längre!"

Men jag sa ifrån när de efter köpet nämnde att "Det är nya sorters kontakter nu, den passar inte i dina gamla laddare. Så du måste även köpa ny hemladdare och ny billaddare!" och plockade fram två laddare för 500-ish kr. Jag svarade att "Det får ni ordna, eftersom ni inte talade om detta innan köpet!" Då fanns det plötsligt kablar med rätt telefonanslutning och standard USB till laddarna och datorn! Jag gnällde lite till, då fick jag en sån kabel! :P

Nåja, allt gott med min lya lur, och tack för tipsen jag fick!

Last edited: 17 maj 2024