[Spel] Flat Frenzy | Inspirerat av WarioWare

Diskussion i 'Spelutveckling' startad av Elax, 22 mar 2015.

  1. Elax

    Elax Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Goddag!

    UPPDATERING:
    Spelet är nu släpps för alla och kan hittas på Google Play. Om ni testar det så ge gärna feedback antingen i tråden eller kommentarerna på appen! Alpha gruppen är fortfarande öppen om ni vill ha den absolut senaste versionen före alla andra och hjälpa mig med att utveckla spelet.

    OBS! Finns en kort sammanfattning (TL;DR) i slutet om ni inte orkar läsa :)

    Har jobbat på ett spel på fritiden ett tag nu och känner tillslut att det är redo att släppas. Börjar med en alpha testning för att få lite feedback och förslag!

    Vad går spelet ut på?
    Spelet är inspirerat av spelserien WarioWare och består av flera minispel som spelas efter varandra i snabb takt. Varje minispel är 3-5 sekunder långt och har väldigt enkel spelmekanik. Klarar man av ett minispel går man vidare till nästa minispel. Misslyckas man förlorar man ett liv och när man förlorat alla tre liv är spelet slut och man får en viss poäng baserat på hur många minispel man klarade. Svårigheten ligger i att ju fler minispel man klarar desto snabbare går spelet och det blir väldigt stressigt efter ett tag!

    En del av tjusningen är att själv lista ut vad som ska göras på varje minispel. Man får ett enkelt tips i början av minispelet i stil med "Avoid!", "Dodge!" osv. Sen är det upp till spelaren själv att lista ut exakt hur de ska göra för att klara av minispelet. Det finns alltså inga instruktioner eller liknande, utan min förhoppning är att minispelen är tillräckligt simpla för att listas ut på egen hand.

    Hur ser spelet ut?
    Spelet har en simplistisk, platt design där alla objekt består av rektanglar. Bilderna nedanför visar hur spelet och några av minispelen ser ut!

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Hur kan jag visa för alla att jag är bäst på spelet?
    Google Play Leaderboards finns inlagt där man kan tävla mot sina kompisar eller resten av världen! Notera att detta är helt frivilligt, spelet frågar om användaren vill logga in på Google Play Games första gången spelet startas. Om användaren väljer att avbryta inloggningen kommer spelet INTE fråga igen. Dock kommer spelet kräva inloggning igen om användaren vill kolla på Leaderboards, men det är som sagt helt frivilligt. Inloggningen sker via Googles API och jag som utvecklare får ingen annan information än er offentliga Google+ profil som visas på leaderboardet.

    Kommer det kosta mig 1000 kr i IAPs för att bli bäst på spelet?

    Nej! Spelet är för närvarande helt gratis och kommer aldrig innehålla pay2win trams.

    Detta låter jättekul! Hur laddar jag ner spelet?
    Just nu är spelet i alpha-stadiet tills jag ser att det funkar bra på de flesta enheter och tills alla eventuella buggar rättats till. För att ladda ner spelet måste du gå med i alpha-gruppen på Google+. Jag kommer acceptera alla personer till gruppen ett tag framöver, så det är bara att gå med! När du väl är medlem i gruppen hittar du information om hur du blir alpha testare och laddar ner appen i rutan till höger på gruppsidan. Skriv gärna på engelska i gruppen då det underlättar för eventuella framtida alpha-testare som inte kan svenska.

    Jag saknar funktion X, hur berättar jag det för dig?
    Det enklaste är att skriva det som ett inlägg i alpha-gruppen. Alternativt kan du skriva i denna tråden eller PMa mig här på Swedroid. Du kan även skicka ett mail till [email protected]. Jag vill ha så mycket feedback som möjligt
    så tveka inte att komma med förslag eller ställa frågor!

    TL;DR
    Spelet är inspirerat av spelserien WarioWare. För att testa spelet går du med i alpha-gruppen på Google+. Du hittar sedan information om hur du går till väga för att ladda ner appen i rutan till höger på gruppsidan. Frågor och förslag kan skrivas i denna tråden, i ett PM till mig på Swedroid, i Google+ gruppen eller i ett mail till [email protected]
     
    Last edited: 25 mar 2015
  2. Varazir

    Varazir Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
    Kul spel, dok hur ska man kunna klara "Reach Goal" över hastighet 2. Jag gör små snabba swipes till höger.
    på hastighet 2 så är jag ett hopp innan jag är framme och högre så går det inte alls

    Sedan tycker jag att träff ytorna på Set clock och unlock kan vara svår att träffa då det börjar gå fort.
    Känns nästan som spelet laggar till.

    Jag har en Nexus 5 med LP och standard ROM.
     
  3. Elax

    Elax Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack för feedbacken! Angående "Reach goal" så behöver du inte swipa, utan det räcker att bara trycka snabbt på skärmen. Det kanske inte är helt uppenbart då man först kanske testar att swipa och upptäcker att det funkar, och då fortsätter swipa. Det är något jag får fundera på hur jag ska visa för användarna.

    Har hört från några andra också att visaren i "Set clock" är svår att få tag på ibland. Kommer öka träffytan på den i nästa version då jag också haft lite problem med den ibland. Notera att man inte behöver greppa visaren i "toppen" utan man kan greppa den överallt på dess yta. Det lättaste är nog att försöka greppa den ungefär på mitten.
     
  4. Varazir

    Varazir Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
    Märkte att pound spelet började lagga om jag har ljudet på.

    Edit: Jag har en Nexus 5 med LP
     
    Last edited: 5 maj 2015