Spel till android

Diskussion i 'Spel' startad av Arne Anka, 15 apr 2014.

1. Arne Anka

Arne Anka Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

I veckan släppte telltale spelet walking dead på Android. Två år efter att det släpps på ios och i princip alla andra plattformar. Jag antar att det kommer sälja dåligt då de som är intresserade redan spelat det på en annan plattform. Vilket kommer att tas som bevis på att Android inte är en spelplattform alternativt en piratplattform.

Nu när del två av detta populära spel släpps kommer Android åter stå utanför i minst sex månader , kanske inte ens bli aktuellt pga den sannolika floppen med första.

Förklaringen brukar vara att det är svårare att göra spel till Android pga mer fragmenterad hårdvara. Och det är antagligen sant, Broken sword 5 släpptes ca en månad efter ios och det köper jag att det tar såpass länge tid att testa på olika hårdvara. Men inte två år eller ens sex månader.

Det är ju inte hela sanningen heller, Ace Attorney släpptes först för Android i Japan men sedan endast för ios I den internationella versionen.

Det är lite lustigt att så många spel släpps enbart till den mindre plattformen. Något är uppenbart snett då jag utgår från att de som tillverkar spel vill sälja så mycket som möjligt och då borde android med sin numer överlägsna marknadsandel vara nummer ett att släppa spel. Kanske är det så det blir eftersom det är rätt nyligen ios passerades och de flesta är vana vid att jobba mot den då de var först ut med en organiserad marknad (det var en sak Symbian aldrig fick till, det var svårt att leta upp de spel som faktiskt fanns).

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk

Last edited: 15 apr 2014
  2. Tokas

Tokas Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    332

MINA ENHETER

Detta är också något jag stör mig på fruktansvärt mycket.

Mobilmarknaden är tvärt emot datormarknaden, där alla spel som en självklarhet släpps till Windows, eftersom de har störst marknadsandelar, och sen släpps utvalda spel till Mac.

På mobilmarknaden släpps alla spel till IOS och sen släpps utvalda spel till Android.

Så argumentet att det är svårare att anpassa sina Androidspel till alla olika mobilmodeller och hårdvara är ju ren bullshit. I så fall hade inte Windows kontra Mac sett ut som det gör idag.

Att storspel som tex Baldurs Gate inte släpps än på Android är helt jäkla oacceptabelt.

3. Snusdus

Snusdus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    259

MINA ENHETER

Fast hade det vänt idag så att Linux hade tagit över marknadsdelar från Windows hade det sannerligen tagit lång tid innan spelmarknaden hade vänt.

IOS har länge varit prioriterat för enkelheten, marknadsdelarna, flytet med mera och det börjar vända även om det tar tid. Många kanske fortfarande inte anser att det är kostandseffektivt eller värt att hyra programmera för att "porta" eller i bästa fall utveckla spelet till Android.

4. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

iOS-marknaden domineras väl av de senaste iPhones-modellerna. Hur ser det ut hos android, är majoriteten av alla android-lurar ute i världen av de senaste toppmodellerna?

Kan tänka mig att många av android-lurarna som används är billiga samsungs som köpts av "Emma 14" och tant "Agda 75" för att de är billiga och "söta". Med andra ord klarar förmodligen inte majoriteten av alla androidlurar av grafiskt krävande spel. Man får ju kolla på hur många androidlurar det finns som ens klarar av krävande spel.

En av anledningarna till att få spel släpps till mac är väl för att de flesta av apples datorer knappt har grafikkort värda namnet.

5. indika

indika Custom Android Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    När the walking dead släpptes var väl IOS störst om jag inte missminner mig. Nu när Android tuffar på som bara den samtidigt som säsong två av the walking dead ska släppas på diverse platformar, ser det väl konstigt ut om de inte släpper ettan på alla plattformar de tänker släppa tvåan på? Att en uppföljare släpps genererar nog en hel del försäljning på den första delen också.

Om man som utvecklare inte gör reklam för en produkt så räknar man ju inte heller med astronomiska försäljningssiffror så jag tycker inte riktigt att piratkopieringsargumentet har någon substans.

6. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 016
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Håller med ts men det är tillverkarna som förlorat på det. Hade man satsat på Android och ios från början så blir vinsten garanterat större.

Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk

7. Snusdus

Snusdus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    259

MINA ENHETER

Möjligt, men det är lätt att veta sådant i efterhand.

8. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 016
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Jag hoppas verkligen Telltales games släpper även the wolf among us till android

9. Arne Anka

Arne Anka Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Trenden fortsätter. Double Fine ha i sommar släppt broken age för ios. Från början var det även planerat för Android men nu pekar allt på att de inte släpper det alls. Och Plotagon är släppt på ios och inte ett ljud om Android. Och detta trots att Android kör över ios och nu är uppe i 85% och snart är uppe i samma inkomster som ios och prognosen säger att snart förbi med råge även där.

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk