Spela in samtal (android 13)

Diskussion i 'Allmänt' startad av hasseman, 15 jun 2023.

1. hasseman

hasseman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag hoppas att denna tråd ligger i rätt kategori. Om inte så kanske någon kan vara snäll och flytta tråden till rätt del.

Jag har en Sony Xperia 1 III med Android 13. Jag känner ibland ett behov för att spela in samtal för min egna säkerhet. Jag säljer och köper saker på tradera. Det har hänt att individer har försökt att lura mig genom bedrägeri. Dom verkar föredra att ringa då det är svårt att göra en polisanmälan när det står ord mot ord. Men dom har dock inte lyckats att lura mig än. Det är svårt att hålla sig uppdaterad på nya strategier och vissa är mycket duktiga när det kommer till "Social engineering".

Finns det någon inbyggd inspelningsfunktion i Android 13 eller får jag kolla på appar på playstore.
    Min telefon är inte rootad och det är nog inget jag vill göra.

Vad säger lagen om att spela in samtal?
    Samtalen kommer enbart att användas i en polisanmälan om någon lyckas med att blåsa mig på pengar eller en vara.
    Det finns dom som spelar in samtal från bedrägeriförsök och sedan laddar upp samtalen på youtube, men förvränger rösten.
    Vad för man göra och inte göra.

2. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 362

MINA ENHETER

Android tillåter inte inspelningar by default längre, root är nog mer eller mindre ett krav om man inte kör på någon Kina lur.

Vad lagen säger... I Sverige säger den att det är okej att spela in utan att förvarna andra deltagare så länge man själv deltar i samtalet.

jnsson gillar detta.
  3. hasseman

hasseman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Tack så mycket för svar. Då för jag hitta en annan lösning. Då telefonen har ett 3,5 mm hörlursuttag så borde jag kunna spela in med hjälp av dator. Det är inte optimalt men det äventyrar inte på telefonens garanti.

4. pirum

pirum Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    210
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Finns bluetooth-headset som spelar in allting tydligen. Vet inte var man hittar dem dock, har sett någon på Amazon för ett tag sedan. Det kan vara enklaste lösningen, även om det såklart är sämre än att telefonen själv klarar något så simpelt som att spela in samtal. *känga till Google etc*

5. F5:ad

F5:ad Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    122

MINA ENHETER

Hittade detta How to record phone calls on SONY Xperia 1 III?, How To - HardReset.info kolla upp om det stämmer.
    Läs sedan detta https://www.flashback.org/sp84674503 som funkade på min Samsung S23 (A13).
    Det är möjligt du kan använda mjukvaran för att ändra CSC-koden till din Sony också, googla på t ex XDA Forum trådarna.

6. smiffy

smiffy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus 8 pro
    Det finns något som heter SKÄRMINSPELNING. Svep neråt uppifrån kanten 2 gånger. Där hittar du ikonen för skärminspelning. Du kan välja att spela in ljud.