Fråga: Spela ljudfiler från telefonen med Gear S3 som Bluetooth-högtalare?

Diskussion i 'Samsung (Tizen)' startad av N6290, 2 maj 2018.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Är detta möjligt? Alltså att låta klockan agera Bluetooth-högtalare och spela upp lokalt innehåll från telefonen (utan att behöva flytta över ljudfilen till klockan, vilket jag vet är möjligt i Gear-appen)?

    Klockan kan ju skicka innehåll till ett Bluetooth-headset (eller en Bluetooth-högtalare) men frågan gäller alltså det omvända, att klockan istället ska utgöra uppspelningsenheten som tar emot innehållet.
    Finns det annars någon app i Galaxy apps som kan göra detta, om det inte är inbyggt i klockan?

    ---

    Det är kanske bäst att jag beskriver problemet jag vill lösa, då det kan finnas fler vägar runt det.

    Bakgrunden till frågan är att jag lyssnar på ljudböcker. Ibland hade det varit trevligt att kunna lyssna på ljudbok även när jag står i duschen (särskilt om det händer något väldigt spännande) men problemet är att telefonen inte låter tillräckligt högt för att överrösta vattnet. Att lägga över ljudboken i klockan med Gear-appen blir heller inte någon bra lösning, då den inbyggda musikspelaren inte minns senaste positionen och inte erbjuder möjlighet att spola, vilket gör det omöjligt att lyssna på en ljudbok på 10+ timmar i klockan, särskilt om man är mitt inne i den. Därför hade det varit till god hjälp om telefonen kunde streama innehållet till klockan, för att slippa begränsningarna i klockans musikapp.

    Utöver frågan som framgår av trådens rubrik så slänger jag in följande funderingar:
    -Finns det någon musikspelare som man kan ladda ner till klockan från Galaxy apps, som erbjuder möjlighet att spola till en viss tidpunkt i en ljudbok, eller som kommer ihåg senaste positionen man var på?
    -Klockan är ju vattentålig. Har någon av er duschat med klockan? Eller är det en onödig risk att ha den i rinnande vatten, om det händer något med den? Jag skulle gärna duscha med den varje dag, men har inte vågat testa det ännu.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 765
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, det måste finnas en app för din ljudbokstjänst i sådana fall. Det du kan göra via klockan via Bluetooth om en app inte finns är att byta låt och styra volymen, men det går tyvärr inte att skicka ljudet via BT från telefonen till klockan.

    Alternativt kan du kanske skaffa en batteridriven IP68-klassad högtalare och köra med i badrummet?
     
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    En lite märklig begränsning, klockan kan ju göra det mesta över Bluetooth men inte detta!

    I vanliga fall använder jag Storytel. Men just nu har jag köpt några ljudböcker (mp3-filer) som jag kan använda hur jag vill. Så en vanlig musikspelare hade ju funkat.

    Du råkar inte veta om det finns någon bra musikspelarapp till klockan, utöver den inbyggda? Får kika lite i appbutiken men har fått bilden av att det inte finns så mycket där.

    Tack för ditt svar och tipset i övrigt! På sikt kanske jag köper en sådan högtalare, men behovet är inte trängande för stunden ;-)
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 765
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är tyvärr väldigt dåligt med appar för Gear S3. Publiken är ju inte jättestor och då appar säljs via en tredjepartsbutik framför Google Play är det krångligt för utvecklarna att böka med.

    Det finns säkert någon begränsning i Google Play som inte låter tillverkare använda Play för publicering av Appar för andra OS än Android. Samsung kör ju som bekant Tizen OS på sina klockor.

    En lite olycklig sits för konsumenten. Samsung har bäst hårdvara/UI, men saknar apparna, och Google Wear OS-klockorna har sämre hårdvara/UI, men har apparna :)