Spela upp film?

Diskussion i 'Acer' startad av Benteboy, 7 jun 2011.

1. Benteboy

Benteboy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Är så sugen på denna, men undrar vilka format på filmer den klarar av?
    tittar mest på .avi .mkv .iso

mvh Benteboy

2. jai134

jai134 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Det beror väl på vad du har stoppat in i dom. Du kan ha väldigt olika filtyper i dom här containrarna. Det enklaste är att konvertera allt med DVD-catalyst till Xoom-format så funkar det perfekt. Men som sagt. Det är ju bara behållare, avi och mkv så det beror på vad som finns i.

3. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Den fixar inte avi/xvid, avi/divx eller mkv/x264. Den fixar med andra ord inte 95% av allt videomaterial som står att finna via fildelning.

Man kan använda mjukvaruspelare för ovanstående format, men då får du räkna med att endast lågupplöst material fungerar (max 480p) samt att batteriförbrukningen sjkuter i höjden eftersom mjukvaruavkodning av video är betydligt kostsammare än hårdvaruavkodning.

Annars återstår endast konvertering till ett format som Android 3.0/Iconian klarar av, tex mp4/x264 baseline.

Benteboy gillar detta.
  4. Benteboy

Benteboy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

aj då. det är ju dom filerna jag vill använda.. finns det någon platta som klarar detta? :cry:

5. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Asus Transformer fixar mkv/x264, men går istället bet på DTS- och AC3-ljud, vilket innebär att man likförbaskat går bet på majoriteten av alla serier och filmer man finner via fildelningsnätverk.

Vi hoppas och tror att Samsungs kommande plattor 10.1 och 8.9 skall ha samma mediastöd som Galaxy S II, förutsatt att dessa plattor bygger på Samsungs Exynos-plattform.

Vi vet att Galaxy Tab 10.1v (v är Vodafone-versionen) kör med Tegra 2, men hoppet lever fortfarande att 10.1 (utan v) och 8.9 får Exynos istället.

6. Silvercliff

Silvercliff Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Håller med om att hoppet lever, men det mesta tyder på att Samsung valt Tegra 2.

7. TractionMan

TractionMan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Som jai134 skrev som kan jag hålla med om att DVD Catalyst fixar jobbet utan problem. Var skeptisk med tanke på hur pass billigt programmet var, men blev väldigt positivt överraskad. Konverterar allt och det mesta till vilket format man än önskar. Lätta att använda och tickar på snabbt. Två tummar upp för det. :)

Sletkov gillar detta.
  8. Jocke.F

Jocke.F Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Men vilken utav de 5 olika XOOM alternativen ska man välja?

9. TractionMan

TractionMan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Här är lite förklaringar på inställningarna:
    DVD Catalyst 4 & Motorola Xoom

Själv har jag kört både HQ1 och HQ2 med bra resultat. Har dock stängt av funktionen för auto crop (avlägsna de svarta fälten i ovan- och underkant) eftersom programmet har blivit lite förvirrat av titlar med mycket svart i. I sådant som jag filmat och redigerat själv då alltså.

Helt klart nöjd med programmet. Sedan kan man ju laborera lite mer med inställningarna om man känner för det.

10. Jocke.F

Jocke.F Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag testade med att köra på XOOM alternativet och det funkade perfekt. Ska testa HQ1 och HQ2 också vid tillfälle men för mig så räcker kvalitén på vanliga XOOM inställningen.

Tack TractionMan och jai134 för tipsen. Ni har räddat min semester. :-)

11. MrGoose

MrGoose Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Vad konverterar du ifrån för format...?, Vet du hur lång tid det tar att konvertera en Iso/Img.. :cool:

12. Sletkov

Sletkov Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag är intresserad av denna platta, den verkar bekväm, snygg och hyfsat billig. En viktig sak för mig är att just se video och efter att jag hade läst på prisjakt var jag helt övertygad om att köpa den, tills jag läste här. På prisjakt står "Videofiler som stöds: AVC(HD), AVI, DivX HD, DivX, H.263, H.264, MPEG2, MPEG4, WMV9 HD (VC-1), WMV, Xvid, 3GP/3GPP". Är jag på väg att göra ett misstag?

Den konvertering som diskuterats tidigare här i tråden, är det svårt/tar lång tid att pyssla med?

Tacksam som tusan för hjälp.

13. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Den lirar vare sig mkv/x264 eller avi/xvid+divx, så uppgifterna på Prisjakt är fel. Man kan installera valfri mjukvaruspelare som klarar av dessa codecs/containers, men då orkar enheten maximalt av 480p, och knappt det.

mp4/x264 fungerar direkt ur kartong, även i HD, åtminstone vid baselinekodning (och high sedan 3.1+?). Men, det är sällan man hittar den typen av rippar på nätet, så man tvingas konvertera. Jag vet inte om det räcker med att "muxa" en mkv/x264-video till mp4/x264, i sådant fall tar det bara några minuter per film, men om det krävs omkodning till baseline eller annan upplösning så kan det handla om flera timmar per film.

Dessutom fixar Honeycomb mig veterligen inte AC3/DD/DTS, så en omkodning av ljudet blir i allmänhet nödvändig också.

Sletkov gillar detta.
  14. Sletkov

Sletkov Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Aha. Tackar för hjälpen. Ska kolla mer och inte spontanköpa något.

Edit: Någon som kan tipsa om vad jag borde köpa annars? De har just nu kampanjpris på siba just nu så den känns ändå väldigt attraktiv. Blir nog en Iconia ändå och bara använda dvd catalyst på video jag ska se.

Last edited: 28 jul 2011
  15. dadilydoo

dadilydoo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Har någon fått 1080P att spela på A500?

Last edited: 8 aug 2011
  16. bitwit

bitwit Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag tittar på xvid och avi på min iconia. Moboplayer hanterar det mesta. Men upnplay så kan jag streama dem från min freenas. Båda apparna finns på android market.

17. Graffen

Graffen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Fattar inte problemet... jag har en massa nedladdade filmer på mina externdiskar som jag tittar på utan problem i min Iconia..... jag tittar via "galleriet"..... Inga problem alls.

18. AlexE

AlexE Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

19. Json_81

Json_81 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    63

MINA ENHETER

Testade Diceplayer som nämns i XDA-tråden.
    Har bara testat med ett nedladdat serieavsnitt i 720p (mkv), och det fungerade perfekt med Diceplayer.

20. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Blandade framgångar med Diceplayer.

Kunde inte lira det senaste Futurama-avsnittet (i 720p/mkv/x264/[email protected]) utan kraftigt lagg (redan i introt), men ett annat klipp (Red Planet, 720p/avi/xvid/baseline/AC3-ljud) fungerade med undantag av ett och annat framedrop då det var väldigt mycket action och rörelse på skärmen. Avsnitt 10 av Game of Thrones (720p/mkv/x264/[email protected]/AC3-ljud) var ospelbart. Första försöket kraschade Diceplayer. Andra försöket blev det bara ljud och tredje försöket var det ljud och bild, men bilden var frusen och uppdaterades bara en gång var femte sekund eller så.

Uppenbarligen har den fortfarande stora problem med High-profilen (de två klippen som strulade i mitt lilla test kör båda [email protected]).

Iconian är för mitt vidkommande fortfarande en usel videospelare (vad gäller HD), även om 3.1 verkar vara ett litet fall framåt.