Spela upp .MKV i mediaspelaren - flipp eller flopp?

Diskussion i 'Galaxy S' startad av YellowZombie, 2 jul 2010.

1. YellowZombie

YellowZombie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Skulle vilja veta om någon testat att spela upp filmer i mkv format än? Om det är värt att ladda ner lite större filer och få bra kvalité eller om det lönar sig med xvid? Det är ju trots allt hd matrial vi pratar på en 4 tums skärm.. ballt....

2. Jeppser

Jeppser Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det som avgör är väl ändå upplösningen.. Du kan ju inte få bättre kvalite bara för att du spelar upp en 1080p film på den skärmen..

Vet inte vad upplösningen är på själva skärmen men antar att det är långt ifrån riktig hd, så min gissning är att bara du har samma upplösning på filmen som du har på skärmen så spelar formatet mindre (om ens någon) roll.

Bara slöseri med minne att lägga in en för stor fil :)

3. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Jag skulle dock, om det fanns plats, köra med originalupplösningen. Kodar man om ett klipp tycker jag man tappar kvalitet.

4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 921
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det går fint att köra de flesta MKV-filer i 720p kodade med x264, har nog plöjt igenom närmare ett tjog nu utan några problem eller framedrops.

Filer som har DTS-ljud fungerar dock inte på så vis att inget ljud spelas upp, däremot går de som har Dolby 5.1 och stereoljud utmärkt att spela upp.

Den sväljer förstås också xvid- och divx-filer utan problem upp till 720p. Hur det ser ut med övriga codecs har vi inte testat ännu, men om ni har några requests så tar vi tacksamt emot dessa.

5. tigersaid

tigersaid Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Jag provade redan dag ett att spela upp mkv. Det blev bättre bild klart skarpare men jag vet inte hur man ska göra när det gäller att välja mellan divx eller mkv. Antar att om man är en filmtittare som ska kolla på många filmer inom en vecka men som inte överför/ansluter till datorn så ofta kan lika gärna gå på divx. Det är inte värt för den lilla skillnaden.
    Men om man tvärtom inte kollar så mycket på film så kan man väl sattsa lite.

Jag kommer gå på mkv när jag vet att den här filmen e grym.

-----------------------------------------
    Sent from my Samsung Galaxy S with Android using Tapatalk app.

6. Sir Anselm

Sir Anselm Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Skumt... jag testade med memphis.beat.s01e01.720p.hdtv.x264-ctu, och den går inte att titta på... hackar bara...

7. CmeC

CmeC Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Är ovanstående screenshot från Bernard från den inbyggda mediaspelaren i Galaxy S?

8. Sir Anselm

Sir Anselm Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Japp!

9. bernard

Mottagna gillanden:
    46 921
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Spelar du upp den från ett SD-kort eller det inbyggda minnet? När jag testat har jag använt det inbyggda minnet. Du kör även med den medföljande videospelaren?

Testa annars att ladda hem programmet MediaInfo och öppna din videofil, klicka på view och välj "Text" och klistra in infon i ett inlägg här. Speciellt intressant är "Format profile" och "Overall bitrate".

Så här bör det se ut:

General
    Complete name : Z:\Media\True Blood S03E01 720p HDTV DD5.1 x264-CtrlHD.mkv
    Format : Matroska
    File size : 1.83 GiB
    Duration : 51mn 31s
    Overall bit rate : 5 097 Kbps
    Encoded date : UTC 2010-06-14 19:32:11
    Writing application : mkvmerge v4.0.0 ('The Stars were mine') built on Jun 6 2010 16:18:42
    Writing library : libebml v1.0.0 + libmatroska v1.0.0
    Cover : Yes

Video
    ID : 1
    Format : AVC
    Format/Info : Advanced Video Codec
    Format profile : [email protected]
    Format settings, CABAC : Yes
    Format settings, ReFrames : 9 frames
    Muxing mode : Container [email protected]
    Codec ID : V_MPEG4/ISO/AVC
    Bit rate : 4 612 Kbps
    Width : 1 280 pixels
    Height : 720 pixels
    Display aspect ratio : 16:9
    Frame rate : 23.976 fps
    Color space : YUV
    Chroma subsampling : 4:2:0
    Bit depth : 8 bits
    Scan type : Progressive
    Bits/(Pixel*Frame) : 0.209
    Stream size : 1.66 GiB (90%)
    Title : H.264 720p HDTV
    Writing library : x264 core 98 r1643 59a9e03
    Encoding settings : cabac=1 / ref=9 / deblock=1:-2:-2 / analyse=0x3:0x133 / me=umh / subme=10 / psy=1 / psy_rd=1.00:0.25 / mixed_ref=1 / me_range=24 / chroma_me=1 / trellis=2 / 8x8dct=1 / cqm=0 / deadzone=21,11 / fast_pskip=0 / chroma_qp_offset=-4 / threads=12 / sliced_threads=0 / nr=10 / decimate=0 / interlaced=0 / constrained_intra=0 / bframes=6 / b_pyramid=2 / b_adapt=2 / b_bias=0 / direct=3 / weightb=1 / weightp=2 / keyint=250 / keyint_min=25 / scenecut=40 / intra_refresh=0 / rc_lookahead=60 / rc=crf / mbtree=1 / crf=20.0 / qcomp=0.80 / qpmin=10 / qpmax=51 / qpstep=4 / vbv_maxrate=40000 / vbv_bufsize=30000 / crf_max=0.0 / ip_ratio=1.10 / aq=1:1.00 / nal_hrd=none

Audio
    ID : 2
    Format : AC-3
    Format/Info : Audio Coding 3
    Mode extension : CM (complete main)
    Codec ID : A_AC3
    Bit rate mode : Constant
    Bit rate : 384 Kbps
    Channel(s) : 6 channels
    Channel positions : Front: L C R, Side: L R, LFE
    Sampling rate : 48.0 KHz
    Video delay : 32ms
    Stream size : 142 MiB (8%)
    Title : Dolby Digital 5.1

10. ducken

ducken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Om jag har en film vars fil heter såhär: Legion.2010.SWESUB.720p.BluRay.x264-DVD-Uploader.mkv som jag vill titta på i min SGS, vart ska jag lägga filen när jag flyttar den från min dator till SGS:en? I någon speciell mapp eller liknande??

11. Evil Peter

Evil Peter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Det ska nog inte spela någon roll, telefonen söker igenom minnet efter media så den ska hitta filen och länka till videospelaren.

12. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Jag testade nämligen att lägga den under galleri eller vad det heter men då kom det upp att mediaspelaren inte kunde spela upp filen. Var det nåt med filen då tänkte jag eller hade jag lagt den på fel ställe?

13. bernard

Mottagna gillanden:
    46 921
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Prova att placera den i en mapp som heter "video" och som ligger i roten på minneskortet, men det lär inte hjälpa. Det kan dock vara så att spelaren kanske inte hanterar MKV-filer med subs, i annat fall kan du testa att använda mediainfo som jag skrev om ovan och klistra in informationen som du får fram om videofilen här.

14. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Fick till det nu. Provade med en annan film och då funkade det utan problem. Även med inbränd undertext. Gjorde en mapp som hette video i root och flyttade filmen dit. Tack så mycket för hjälpen:)

15. Lauregos

Lauregos Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

MKV med softsubs (dvs. valbara, icke-inbrända) går att spela upp, men utan texten.

Jag har även fått H.264-encodes med de mest extrema inställningarna att fungera. Videoklipp som inte ens går att spela upp med ATi's DXVA-implementation även efter att den skulle stödja > nivå 4.1. Det är minst sagt imponerande!

Jag har alla mina videofiler i en mapp som heter "filmer", så var de ligger borde inte spela roll, tycker jag (Vad är annars mediesökningen till för?).

Ett grundläggande textstöd skulle verkligen vara pricken över i:et, min japanska är inte den bästa ännu, och att tvingas bränna in texten tar ju bort lite av grejen med att kunna spela upp många format (jag måste ändå omencoda).

16. discobolus

discobolus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Överlag är jag nöjd med mediaspelaren - den har lyckats spelat upp det mesta jag kört genom den. Något som dock gör mig närmast skogstokig är att den ej bibehåller videofilens bildproportioner, dvs att allt som inte har skärmens propotioner 1.66:1 antingen sträcks ut eller trycks ihop. Detta är för mig redan synligt vid 16:9-filer (trodde aldrig att jag skulle vara så pass känslig), för att inte tala om 2.35:1 och 4:3. Hoppas vi i framtida uppdateringar kommer att få valmöjligheten att bibehålla de rätta propotionerna.

17. pobin

pobin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    400
    Telefon:
    Nothing Phone & Pixel

MINA ENHETER

Telefon:
    Nothing Phone & Pixel
    Ni som kollar på film... flyter det på riktigt bra? För mig tycker jag att när nått är i rörelse..tex en bil som kommer åkandes så hackar den fram lite. Samt att en del filmklipp blir lite osync bild/ljud. Avi är det jag spelat upp. Måste testa .MKV nu :-)

18. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Jag har testat en mkv-fil i 720p och den funkade klockrent för mig. Även en annan xvid-film men lägre uppskalning och har inte märkt av något av det du säger. Måste säga att jag är otroligt imponerad av hur bra den presterar!

19. Lauregos

Lauregos Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Panoreringar kan hacka en aning, men det skulle också kunna bero på att skärmens uppdateringsfrekvens inte går helt jämnt upp mot filmens fps.

discobolus: Jag kan då se saker i dess rätta ar (förutsatt att det inte är en anamorfisk video, med icke-kvadratiska pixlar). Testat trycka på den lilla fyrkanten (ev. med två pilar) till höger om uppspelningskontrollerna, en eller ett par gånger. Möjligtvis att det inte fungerar med filmfiler som har lägre upplösning än skärmen, några sådana har jag nog inte testat.

20. Krukväxt

Krukväxt Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag har testat runt lite, här är lite information om uppspelning från internminnet.

Ljud men ingen bild:
    Bli medlem eller för att visa innehållet!
    Ljud men ingen bild:
    Ljud men ingen bild:

Samma med alla från CTU(!)

Ljud men ingen bild:

Last edited: 10 jul 2010