Spelar 3G eller 4G stor skillnad?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Salvion, 16 sept 2013.

1. Salvion

Salvion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 290
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 9 pro 256 GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 9 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Hazel
    Platta:
    Google Pixelbook
    Lite konstig fråga kanske men jag funderar på följande.
    Jag har ett abb hos Telenor med fri data och telefoni med 3G på min nuvarande Iphone 4S.
    Har nu beställt en Sony Xperia Z1 och den har vad jag förstår kapacitet för 4G, när jag frågar Telenor har dom idag inget abb med fri data....
    Jag använder runt 5-10 gb data/mån men ogillar starkt att ha en begränsning som telenor kan erbjuda (10gb/mån som tilläggs abb på 4G)

Vad tycker ni går jag miste om mycket, är det lite bortkastat att inte använda 4G?
    Jag använder en hel del streaming tjänster som netflix, spotify osv och det kommer troligen öka från vad jag förbrukar idag.
    Som det är nu känns det som att jag kommer behålla 3G då det inte känns som ett hinder.

Åsikter?

Sent from my iPad using Tapatalk HD

2. chrippe7

chrippe7 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 189
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Min personliga åsikt är att det du vinner i hastigheter på att ha 4G aktiverat är betydligt mindre än vad man förlorar i batteri av att ha 4G aktiverat. Jag har stängt av 4G på alla telefoner som jag haft enda sen Optimus G och har kört alla toppmodeller sen dess. Med turbo 3G kommer du upp i hastigheter av cirka 7 Mbit/s i storstäderna vilket räcker gott och väl för att streama HD via Netflix/YouTube/Spotify. Däremot tappar man säkert 10-20% om dagen på att ha 4G aktiverat, men ibland aktiverar jag det en kort period om jag ska ladda ner en ganska stor fil. Beroende på vad du betalar idag så är det ju en bedömningsfråga gällande uppgradering. Har för mig deras XL ligger på 599:- i månaden där du har 10GB och fria samtal och sms, men kan tänka mig att du idag ligger på cirka 300-400:- högst i månaden? Vill du ha ett billigare alternativ har operatören 3 fria samtal, fria sms och 31GB i 4G hastigheter för 497:- i månaden och då får du även en MiFi-puck som du kan ha som mobilt bredband och nyttja dessa 31GB med.

Om du har några andra frågor eller funderingar, eller någon annan för den delen, så är det bara att fråga på, jag jobbar på Phone House så har ganska bra koll på alla operatörer och hur man kan kombinera för att få ut så bra som möjligt :)

Skickat från min HTC One med Tapatalk 4

Salvion och Spooky gillar detta.