Spelar det någon roll om jag använder långsam-laddare?

Diskussion i 'Allmänt' startad av N6290, 11 jan 2022.

1. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 029

MINA ENHETER

Både min dator och min nyköpta Chromebook använder USB-C vilket är väldigt skönt. Men om jag stoppar i telefonens USB C-laddare i datorn, så dyker ett meddelande upp, nämligen:
    "Low-power charger connected. Your Chromebook may not charge while it is turned on."
    Detta visar att datorn är kapabel att ladda med högre effekt än telefonen, antar jag, och att kablarna är anpassade därefter. Datorns batteriprocent stiger dock hyfsat snabbt även när detta meddelande visas, trots att det står att den "kanske inte kommer ladda när datorn är påslagen" (underförstått att batteriet ev. skulle förbruka mer än vad det laddas med denna kabel).

Så, i korthet, jag upplever inga problem alls. Ibland är det skönt att använda "fel" kabel, om jag placerat mig på ett sådant sätt i bostaden att jag inte orkar hämta rätt kabel. Jag förutsätter att det inte finns några säkerhetsproblem med långsamladdning, det hade ju varit ologiskt i så fall. Men finns det några andra risker? Slits batteriet ut snabbare om det laddas långsammare än avsett, eller andra problem som kan uppstå på sikt? Tänker ifall jag, som jag ibland gör nu, borde fortsätta ladda datorn med telefonens laddkabel vid vissa tillfällen när jag känner för det, eller om det kan vara negativt i slutändan.

Omvänt, när jag stoppar i datorns laddare i telefonen, så syns inget meddelande alls såvitt jag minns. Den kommer ju inte ladda snabbare än vad som är säkert förutsätter jag, så antar att telefonen laddar i sin vanliga takt, dvs snabbladdning, även om kabeln klarar mer. Så inga hinder mot att ladda på det sättet eller, med fel kabel i telefonen?
    Hur gör ni?
    Spontant känns det väldigt skönt och lockande att se laddkablarna som utbytbara, och kanske bara ta med en laddare på resor osv. Någon som tänker/gör i samma banor?

Kristy gillar detta.
  2. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 175
    Bra fundering, jag har sett varningen jag med men jag sitter nästan alltid på samma ställe med min Chromebook och har inte haft något behov än av att ladda den de få gånger som jag använt den på några av de andra platserna.

Gissningsvis tar inte batteriet någon som helst skada av långsam laddning, snarare så skulle jag tro så skonar det batteriet.

Kristy gillar detta.
  3. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 346

MINA ENHETER

Bara att ladda med det du har tillgängligt, inget kommer att ske (mer än att det ibland laddas långsamt då).

matssoderstrom och dannejanne gillar detta.