Spicans efterföljare

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av pjb, 1 april 2011.

1. pjb

pjb Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

För snart ett år sedan köpte jag nu Spican och med tanke på hur snabbt och så mycket som hänt så kollar man ju på om man ska uppgradera sig.
    Även om jag är väldigt nöjd fortfarande förutom app2sd-omöjligheten med original-programvara.

Var på Dustin-mässan igår och kollade på Gio. Jag trodde Ace var efterföljaren men Gio känns mer som det.

Så hur ska man göra? Gio, Ace eller behålla Spican och avvakta ett tag till kanske till i höst?
    Samma processorhastighet, mindre minne, 158mb, i de nya men 2.2 och +, istället för 2.1 som sista.

Last edited: 1 april 2011
  2. Lullebulle

Lullebulle Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Satsa på en high-end modell istället, t ex HTC Pyramid, LG Optimus 2X

3. Pjodor

Pjodor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Jag är sugen på, även om den inte är den nyaste telefonen längre, att köpa en Samsung Galaxy S. Annars om jag känner att jag kan lägga mer än så skulle jag gärna vilja ha en Nexus S, LG Optimus 2X vore trevligt också eller Galaxy S2.

4. Djinn

Djinn Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Motorola Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola Moto X4
    Pjodor, så gjorde jag :)
    Skulle köpa en LG O2X men när jag kom fram hade de fått in ett parti SGS till bra pris.
    Efter att ha testat båda modellerna och jämfört lite grejer blev det ju helt omöjligt att avgöra egentligen.
    Det som fällde avgörandet i mitt fall var att SGS funnits ett tag, det finna alltså tillbehör och custom ROMs, men det som jag tror fick det hela att slutligen tippa över till SGS fördel var nog skärmen.
    Har fortfarande min Spica liggandes men den skall avyttras till min brorson som börjar bli sugen på att testa Android, så jag vet ju att den får ett bra hem iallafall ;)

Har man vant sig vid Spican och dess lagg och omotiverade FCs så är en SGS helt underbar.

5. m0hamed

m0hamed Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13
    Fan jag är oxå sugen på att köpa en SGS. Kanske ska vänta tills SGS2 kommer då är SGS bli billigare.

6. Pjodor

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Jag har hört att många är nöjda med sin SGS faktiskt. Sen vet jag inte riktigt varför jag lutar mot Samsung igen, kanske har att göra med att jag har sån bra erfarenhet av Spicans community på samdroid. Dock vet jag ju att det inte är samma community till SGS iofs :P Men å andra sidan utvecklar väll xda till den så det är väll kanske ett ännu större community.

7. pjb

pjb Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

SGS2en kändes förvånansvärt och härligt tunn. Måste varit klart under centimetern i tjocklek.
    Fast jag tycker den är för stor för min kavajbröstficka - och för dyr antar jag dessutom. Men säkert bättre än Gion om inte väl avancerad.

8. Pjodor

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Det är klart, Gio är billigare än SGS. Dock kan man väll ändå få SGS hyfsat billigt nu om man inte är emot begagnat. Då kan man väll kanske komma ner till 2500kr för den om man har lite tur.

9. m0hamed

m0hamed Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13
    Kanske man ska satsa på en nexus s istället. eller en xperia arc vad tycker ni?
    Det ända som är skönt med våran spica är samdroid devs som fixar så att spican bara blir bättre och bättre

10. Pjodor

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Ja samdroid är ett bra ställe :)
    Nexus S är jag riktigt sugen på, Arcen vet jag inte riktigt den känns lite väl stor ändå, men det kanske bara är nått jag fått för mig. Men det verkar ju som att det ska vara bra.

11. Djinn

Djinn Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Motorola Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola Moto X4
    SGS är klart värd de 4000 som jag gav för den, går att få billigare men jag handlar inte från vilka ställen som helst.
    Det är egentligen inte tal om att ersätta Spican, för den är inte jämförbar ens med moddade ROMs, utan det blir som en helt ny värld. Samsung må vara sega med officiella uppdateringar, men det som finns funkar utan krångel och den fysiska kvalitetskänslan på grejerna oavsett budgetsegment är oöverträffad i mobilvärlden enligt mig.
    Visst, skärmen är väl något för stor, särskilt om man är van vid Spican, men det tillsammans med Samsungs kalender i SGS är nog det enda jag har som skulle kunna anses som negativt med telefonen. Har du en Spica och vill byta upp dig så tror jag inte det finns något annat att välja på än SGS för du kommer bara bli besviken annars oavsett vilken modell och märke du väljer. Och då var jag ändå stensäker på att jag bara skulle köpa HTC efter att jag hade fått min första kontakt med Androidmobilernas värld...

12. Lullebulle

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Varför skulle man bli besviken som Spica ägare om man väljer något annat än SGS?
    Min nästa telefon blir inte en Samsung-telefon (bortser Nexus S då det är Google som sköter mjukvaran där) för dom är usla på mjukvara.
    Deras GPS-chip är inte någon höjdare heller, slöa och dåliga på att låsa positionen.

13. Djinn

Djinn Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Motorola Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola Moto X4
    Lullebulle, läs på om GPSen i SGS. Du hittar inget bättre på marknaden, men de första batcharna SGS hade ett litet "konstruktionsfel" vilket är åtgärdat nu. Jämför t.ex. HTC Legend där du inte kunde köra BT och WiFi samtdigt (är det förresten fixat än?), och där aluminiumskalet gör att det är ett rent h-e att få kontakt med diverse enheter, du kan t.ex. glömma 10 meters räckvidd på BT.

Orsaken till att du mest troligt blir besviken om du har en Spica och byter till ett annat märke än Samsung är kvalitetskänslan i bygget, användarvänligheten, custom ROMs, uppdateringar hyfsat tidigt och det faktum att de faktiskt gör rätt snygga grejer. Visst, HTC har bra byggkvalitet men där får du vänta rätt länge på uppdateringar, SE gör enligt mig snygga telefoner men du blir grillad av strålningen och kvaliteten kan ju diskuteras ( se t.ex. recensionen av Arc där batteriluckan måste stagas upp med en papperslapp för att inte knarra).

14. Lullebulle

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Det är ju inte bara Samsung telefoner som har custom roms. :3
    Samsung skyller dessutom på hårdvaran när dom inte vill fortsätta uppdatera en telefon när den dessutom klarar uppdateringen galant.
    Ska vi ens gå in på hur jobbigt det är att uppdatera en Samsung telefon? :D

Nej du, blir ingen mer Samsung för min del, blir nog nån av dom nya HTC modellerna (Pyramid och Evo 3D) som kommer till sommaren.

15. Pjodor

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Jag tycker HTC verkar vara bra, men jag har av någon anledning inte fastnat för deras designer, vet inte vad det är men antagligen blir det en SGS, Nexus S eller kanske LG Optimus 2X, beror på hur mycket jag vill lägga ut just då skulle jag tro.

16. skrot

skrot Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag måste hålla med Lullebulle angående detta (jag var t o m på väg att skriva ett exakt likadant inlägg som han skrev tidigare i tråden).
    Det är flera saker som du säger att man inte får om man väljer ett annat fabrikat.
    Kvalitetskänsla, var finns det i Spican? Det du nämner om SE Arc, att man måste lägga en papperslapp under batteriluckan, det kan vi "bocka av" på checklistan för våra telefoner med. När vi ändå är inne på vad som nämns i recensioner så kan jag citera swedroids test av nexus s (vilket jag för övrigt var intresserad av tills jag läste recensionen):
    Ska vi då gå in på tidiga uppdateringar... Enligt swedroid fick htc desire froyo i slutet av juli/början av augusti och den 4e november kan vi läsa att "samsung släpper slutligen froyo-uppdateringen till galaxy s" (den uppdateringen har väl dragits tillbaka mer än en gång eller har jag missuppfattat?).
    Ska vi ta lite mer aktuella nyheter så säger Samsung Sverige att galaxy s får gingerbread i mitten av april, three uk säger att htc desire får det under slutet av april/början av maj vilket inte är så stor skillnad.
    Återstår att se hur SE sköter det med de nya modellerna i xperia-serien, troligtvis kommer de väl vara snabbare än tidigare (precis som samsung inte var så duktiga på att uppdatera i början).

Sen får jag hålla med Lullebulle om strulet med att uppdatera en Samsung-telefon. Det går ju knappt att uppdatera spican med det officiella programmet, och om du lyckas tappar du all data. När HTC Hero fick uppdatering från 1.6 till 2.1 var det OTA plus att du tappade inte all data på telefonen.

Nåja, nog med "gnäll" nu. Vad jag vill säga är att jag inte håller med om att man kommer bli besviken om man byter märke. Min nästa kommer inte bli en Samsung. Den enda modellen från Samsung jag kunde tänka mig vad en Nexus S pga vanilla, men det föll på kvalitén...

17. Djinn

Djinn Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Motorola Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola Moto X4
    skrot, det var kvalitetskänslan på SGS jag syftade på, men det framgick nog inte riktigt. Vad gäller kvalitetskänslan på Spica så tycker JAG att den är högre än på t.ex. SE Mini och mini pro, vilket är telefoner som ligger i samma eller högre prisklass än Spica.
    Beträffande uppdateringar så kommer det uppdateringar till Samsungs telefoner, UTAN att det skall krävas hot om bojkott av framtida modeller (som i fallet SE X10).

18. snajk

snajk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

För mig känns det som om den andliga efterföljaren till Spican är ZTE Blade. Billig men med bättre specar än många dyrare mellanklasstelefoner. Är du student kan du via mecenat köpa en Blade för 999 med ett comviq kontantkort. Sen kanske den inte klarar alla nya 3d spel och så men det är väl ingen under tre tusen som gör?

19. ErsdaHL

ErsdaHL Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Ska spicas efterträdare vara av ett helt annat märke tycker du? Bara jag som tycker känsligheten på skärmen suger??

Sent from my GT-I5700 using Tapatalk

20. skrot

skrot Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jo kvalitétskänslan på SGS kanske är bra, jag har aldrig provat den eller läst något test av den telefonen så jag har ingen uppfattning om det. Men bara för att den inger en bra känsla av kvalité så tycker jag inte att man kan dra slutsatsen att du får bättre kvalité än alla andra bara för att du köper en Samsung. Om så vore fallet så skulle jag hävda att Samsung är sämre än alla andra pga det jag tycker om kvalitén på min Spica.

Och gällande uppdateringar, Samsung har också haft sin del av att inte uppdatera telefoner. Samsung släppte i7500 i Tyskland i slutet av juni/början av juli 2009, verkar ha kommit till Sverige i slutet av oktober. Strax efter årsskiftet kunde vi läsa här på Swedroid att Samsung inte tänker uppdatera den till 2.x, och det var ändå en telefon i 4-5k klassen. Detta ledde ju senare till att missnöjda kunder som hörde av sig till Samsung fick ett erbjudande om att köpa SGS till nedsatt pris (3250:-).

Så att kasta skit på SE för att de har skött sig dåligt och att ge Samsung beröm för att de är så duktiga är i mina ögon fel, då SE har skött det bättre i och med att de nu faktiskt gått ut och sagt att X10 får gingerbread. Att skicka ut en ny uppdatering är i mina ögon bättre än ett dålig rabatterat erbjudande på en telefon (som tydligen bara gick ut till de som klagat hos samsung).