Spionen i din Desire?

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av donaldduck, 14 nov 2010.

1. donaldduck

donaldduck Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Har observerat att med jämna mellanrum förekommer datatrafik med min Desire. Det sker ibland bara när man startar nätverket, ibland igen efter kanske en timma. 50 - 80 kilobytes varje gång, trots att jag stängt av allt som skall kunna orsaka datatrafik, som synkronisering av alla slag.

Idag kollade jag vad som sker, fick det idag bara att ske när jag anslöt till nätverket, WLAN eller 3G spelar ingen roll. Detta sker:

- Desiren går ut med ett IPv6 anrop med, bland annat, en kod som jag tror identifierar min Desire - samma som namnet den får på det lokala nätverket.

- Kommunikationen resulterade i en IP-adress 216.187.118.37, går till ett serverhotell i Kanada. Nu skickas ca 50 kilobytes till min Desire, allt krypterat.

I detta fall bara information till mig, om detta alltid är fallet vet jag inte. Det jag vet är att min Desire initierar datatrafik där den identifierar sig och att det som kommunicerade är krypterat. Förutom denna aspekt så kostar det pengar om det går över 3G.

För mycket att motivera här men jag tror inte det är en trojan, tror det är inlagt i operativsystemet.

Någon som vet något om detta?

Använder Android 2.2

2. mikil

mikil Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Watch Active 2
  3. Jack Bohlen

Jack Bohlen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Har du aktiverat så den automatiskt söker efter uppdateringar?

4. Broderbluff

Broderbluff Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

5. Toydroid

Toydroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Den kopplar säkert bara upp och letar efter uppdateringar eller synkar klocka mm, du behöver nog inte oroa dig.

6. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Google kan ju pusha tex nya versioner av Market utan att du behöver göra nåt öht... för några dagar sen hade Market ett versionsnummer på 2.09 och tidigare idag kollade jag och då hade det ändrats till 2.12 utan att jag hade blivit Informerad öht... så det är nog sånna saker som du upplever...

7. donaldduck

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Allt under Inställningar/Konton & Synkning är avstängt. Automatisk sökning efter uppdateringar är avstängd. Klockan synkroniseras efter kommunikationen ovan, använder sammanlagt 360 bytes.

Om inställningarna under konton & synkning inte stoppar all kommunikation så kan det naturligtvis vara sådan trafik. Varför i så fall dessa inställningar i dess nuvarande form?

Något jag missat?

8. spunken

spunken Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

den IPadressen går till xtra1.gpsonextra.net, om du stänger av positionering i telefonen slutar den att anropa denna..

Det har mao med AGPS att göra..

först gör telefonen en grov positionering med mobilnätet, sen gör man en mer noggrann positionering med gpsen men för att öka upp farten och få en snabbare fix så laddar man hem en liten lista vilka satelliter som finns ovanför för stunden, för att man ska så en snabbare fix.

filen med vilka servar man ska gå till ligger under /SYSTEM/ETC/ och heter gps

Last edited: 14 nov 2010
  9. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Hehe....jag hade en kund en gång som påstod att internetspioner hade stulit hans liv..eller hans dokument, det var lite oklar på den biten. Sedan kom han med utskrifter
    av ett worddokument öppnat i notepad (dvs ser förjävligt ut) och pekade på att
    internetspionerna hade använt hans namn utan lov. (Detta var alltså ett word-dokument
    skrivit av honom själv som mycket riktigt innehöll hans namn eftersom han själv
    skrivit det). Hehe.....paranoid!

10. donaldduck

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Tack för tipset!

Som du säger är det antagligen AGPS som orsakar nedladdningen av data. Idag fick jag en annan adress, 69.90.74.197, som jag inte lyckas lösa upp med WHOIS. Har ingen positioneringstjänst och har heller inte filen /SYSTEM/ETC/gps som du nämner. Sedan en tid tillbaks började gps' n låsa in betydligt snabbare än förr, klarar även att låsa innomhus där den aldrig klarade det förr. Har installerat några program som skulle kunna använda AGPS, det nämns dock inget om detta i instruktionerna för dessa program.

Tror dock jag hittat anledningen till att min Desire laddar ner information:

Under Inställningar har jag stängt av: ”Bakgrundsdata”, med förklaringen ”Program kan synka, skicka och ta emot data när som helst.”

När man stänger av denna funktion får man upp en text:

”Avaktivering av bakgtrundsdata utökar batteriets livslängd och minskar dataanvändningen. Vissa program kan fortfarande använda bakgrundsdataanslutningen.”

Andra meningen ger nog svaret: Vi kan inte stänga av all datatrafik på ett enkelt sätt från Android, vissa program kan vi inte kontrollera. OK, det finns sätt att göra det men det är en annan historia.

Ett exempel på eventuella konsekvenser:

Turkiet är ett populärt turistland. Om jag ansluter mig till 3G nätet där skulle det kosta 25 kr bara att ansluta sig till nätet utan att göra något annat. Detta om jag ansluter mig två gånger med det abonnemang jag har hos Telenor. Vore bra om man visste detta i förväg.

11. McZ

McZ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Det låter helt sjukt värdelöst att ha en avstängningsknapp som inte fungerar. Det skulle ju nästan vara som om jag (som elkonstruktör och konstruerar allt elektriskt för industrimaskiner) skulle låta en nödstopp strunta i att stoppa vissa maskiner o_O

Jag tycker att avstängningsknappen ska stoppa all form av datatrafik (möjligen en separat bock för att tillåta MMS då detta har en egen kostnad i sverige, vet ej hur det är när man åker utomlands) så man kan åka utomlands utan att riskera svindyra räkningar bara för att Android tillåter vissa program att ansluta till nätet även fast man har stängt av det.

12. Thyg0d

Thyg0d Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Note20 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Note20 Ultra
    Njae, det stämmer väl inte riktigt eftersom du fortfarande har roaming spärren.. Den känner av att du inte är i sverige och stänger av ALL trafik..

13. KRKA01

KRKA01 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om man ska stänga av all datatrafik, är inte det enklaste sättet att helt enkelt bara stänga av "Mobilt nätverk" under "Inställningar", "Trådlöst och nätverk"?

14. donaldduck

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Som sägs ovan kan man stoppa datatrafik utomlands med roamingspärr eller genom att inte slå på ”Mobilt nätverk”. Det fall jag tänker mig är att man tänkt använda data och medvetet slår på, för att kolla posten kanske. I detta fall är det en applikation av något slag som då rusar iväg och laddar ner. Det kan ju vara flera som gör samma sak. Problemet är när man inte vet vilka appar eller hur mycket de laddar ner och inte kan stoppa dem. Jag har kollat under ”Behörighet” för apparna jag har och för flera av dem ger jag dem under ”Närverkskommunikation” ”fullständig internetåtkomst.”. Vilka av dessa jag stoppar enbart genom åtgärder under ”Inställningar” vet jag inte. Om jag läser ”Behörighet” rätt för ett program så kan det ”byta WIFI status”. Skulle gissa att detta innebär att det kan starta en WIFI anslutning. Gör väl kanske inget, finns det motsvarande för mobila nätverket skall man nog tänka sig för innan man installerar ett sådant program.

15. moody

moody Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

16. aliendavid

aliendavid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Eller om man vill vara helt säker på att inte råka ut för höga datakostnader i utlandet så lägger man förutom roamingspärren i telefonen även in en spärr mot datatrafik i utlandet via sin operatör.

ALLA operatörer måste enligt PTS erbjuda denna möjlighet att spärra datatrafik utanför sveriges gränser om jag inte fattat helt fel. (var i alla fall så för 2,5 år sedan när jag jobbade på kundtjänst för ett telefonbolag på deras mobilavdelning)

Vet att man hos telenor i alla fall kan lägga på den spärren via "Mina sidor" då jag själv har telenor och har gjort det. Bara tänkte ifall någon blev orolig.

I övrigt är håller jag med donaldduck att det kan bli ett problem att man inte har full koll på exakt vilka program som använder dataanslutningen....

17. donaldduck

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Tack för tipset!

Det är Rosie utility som laddar ner hos mig, en del av operativsystemet alltså. Troligtvis dock inte slutanvändaren, troligtvis en app som laddar ner via Rosie.

18. Almdudler

Almdudler Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

19. Sajhe

Sajhe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Det kallas paranoid schizofreni. Skulle gissa på att han var 40+?

20. gosa

gosa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145

MINA ENHETER

Leta rätt på och installera 3G Watchdog så slipper du bekymra dig för det... I läge "På" så får du en ogiltig apn vilket gör att ingenting kan komma varken in eller ut, och i läge "Av" (elelr ska man säga tvärtom kanske?) så kör du med din vanliga apn och kan surfa som vanligt. . I kombination med Roaming-spärren som tidigare nämnts borde man ju vara 100% säker oavsett om man är i "hem-nätet" eller på resande fot.

- Eller?