Spök-Sms

Diskussion i 'Off Topic' startad av galaxy47, 29 jan 2021.

1. galaxy47

galaxy47 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Var osäker på vart jag skulle posta detta men jag testar här!

Jag var med om något ovanligt nyligen och tänkte kolla ifall någon annan varit med om samma sak.
    Ett sms och ett mms landade i min inkorg, bägge kom vid samma tidpunkt. Avsändaren påstår att dessa var meddelanden hen skickat till en annan person för länge sedan och tyckte det var märkligt att dom hade kommit till mig nu. Det låter ju så klart märkligt att det skulle inträffa. Till saken hör att den här personen (avsiktligen) skickat sms till mig någon timme tidigare och min teori är ju så klart att hen har råkat skicka sms+mms till mig som egentligen var tänkt för en annan mottagare.

Förut vid ett tillfälle har jag varit med om att det kommit ett sms från en kontakt som var identiskt med ett sms hen skickat till mig tidigare. Innehållet i smset vid detta tillfälle säger mig att det är något som denna person inte råkat skicka till mig utan att det är något som blivit galet.

Är det någon som varit med om detta tidigare? Eller någon som kan säga hurvida detta är möjligt eller ej?

Det känns ju läskigt ifall detta skulle hända, tänk om man skickar en intim bild via mms till någon och sen dyker den bilden upp i någon annans inkorg vid ett senare tillfälle.

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 459
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad gäller MMS är det kanske möjligt att personen skickat till fel nummer och sedan inte haft telefonen/APN korrekt konfigurerad, så att MMS:et har blivit väntande/aldrig skickades. När APN sedan ställts in rätt kan MMS:et gå iväg.

Alternativt, beroende på hur gammalt MMS:et är, att numret det ursprungligen skickades till tagits över av någon annan abonnent.

Kanske lite långsökt, men en idé om hur det ev. skulle kunna uppstå i alla fall.

3. pitrus-

pitrus- Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    756
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Ja utan att veta hur det ser ut på server-sidan av MMS-proxy:n hos leverantören så kan vi bara gissa. Men det är klart att mycket kan gå fel när det kommer till SMS och MMS, jag skulle personligen aldrig skicka eller rekommendera någon annan till att skicka intima bilder via MMS eftersom det kan hamna fel, kan snappas upp längst vägen och ses utav tekniker hos operatören.

Nä ska man hålla på med sådant så är det bättre att köra på en krypterad peer-to-peer lösning.

Kristy gillar detta.
  4. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 052

MINA ENHETER

Vilken operatör har du, och vet du vilken operatör eller vilka operatörer de personer du nämner har?

Det råkar inte vara Vimla? :)

5. galaxy47

Mottagna gillanden:
    0
    Jag har halebop, vet dock inte vad den andra personen har.

6. galaxy47

Mottagna gillanden:
    0
    Personen i fråga sa att det var ett gammalt sms+mms som skickats till en annan mottagare tidigare, jag får anta att det mottogs av den personen.

Det ska alltså vara ett sms och ett mms som skickats och mottagits tidigare mellan två andra personer och sedan har det dykt upp i min inkorg.

Jag har haft nuvarande nummer under många år så tvivlar på att det är en möjlighet :)

Alternativt så är det så att personen råkade skicka till mig och inte kan stå för det av någon anledning :)

Last edited: 1 feb 2021