Problem: Spricka i glaset

Discussion in 'Google Nexus' started by gonkius, Nov 17, 2013.

1. gonkius

gonkius Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Jahaja, det tog inte lång stund innan jag kraschade plattan i stengolvet så att det blev en spricka över hela skärmen. Det gjorde inte så mycket om det inte vore så att digitizern nu inte funkar på halva ytan...

Försökte hitta delar på Ebay och någon info, men det verkar inte finnas mycket ute ännu. Hittar inte ens om det är möjligt att byta bara glaset/digitizern, eller om man måste byta hela skärmen också.

Någon som vet?

Första gången jag haft sönder en telefon/platta, men någon gång ska vara den första.

2. gonkius

MINA ENHETER

Löste det enkelt med ett besök på webhallen. Kostade bara 2490...

Får göra ett lagningsförsök när det dyker upp billiga reservdelar.

Som kuriosa såg jag att det fanns många n7fhd med trasigt glas till salu på ebay redan, dålig trend.

3. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Även om man kan köpa bara glas på Ebay för vissa plattor/mobiler så slutar de ofta med missnöje. Jag skulle hellre lägga några kronor extra och köpa ett komplett kitt med både LCD och digitizer.

4. gonkius

MINA ENHETER

Ok, dags för uppdatering i ärendet. Tog ett bra tag innan det fanns billiga delar på ebay. Det är helt totalt meningslöst att bara byta digitizern. Förstår inte hur det skulle gå till. Det är två problem, förutom att den nya kanske inte funkar. Först måste man ta loss display+digitizern från ramen. Jag höll på bra länge med hårtork och bändningar. De sitter med dubbelhäftande tejp runt hela ramen. Känns omöjligt att få bort utan att digitizern spricker i småbitar, men inte bara det, jag lyckades bända sönder displayen samtidigt, kanske går att undvika om man är skicklig. Jag hade enheten på en uppvärmd stenskiva och hårtork, det var så varmt att man brände sig och plasten deformerades. Ok, om man lyckas få loss allt utan att ha sönder displayen måste man sedan dela display från digitizern. De sitter ihop med riktigt seg genomskinlig gegga. Att dela dom, och att sedan tvätta bort kladdet från skärmen, kan gå med enormt tålamod och tunn pianotråd, hittade en som lyckats på en 1st gen. http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2317176&page=11

Men att ta bort enheten på ett destruktivt sätt och sedan sätta tillbaka en display+digitizer enhet är överkomligt, dock ganska pilligt. Kostade ca 800kr.

antonholmstedt likes this.