sprucken display på despire/n1.

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av gurgel, 9 apr 2010.

1. gurgel

gurgel Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

jag har nu äntligen beställt mig en desire, jag har forskat lite på hur stor risken är att displayen spricker på denna telefon, det har ju snackats en del om att den har gorilla glas, jag hittade nått engelsk forum som pratade om samma sak,enligt ett inlägg så hade en kille pratat med HTC support som sade att det var ganska vanligt med sprucken skärm på n1,supporten sade att telefonen helst inte skulle förvaras i byxfickorna, desire och nexus har vad jag har förstått samma skärm, så det känns som att den inte har gorilla glas, det ska ju vad jag sett inte kunna spricka.

mina frågor är:

är det någon som vet om desire och n1 HAR samma skärm typ, dvs, en som gärna spricker(enligt forum)?

skulle det hjälpa att ha ett display skydd på den, för att förhindra sprickor?

jag blev lite fundersam bara, jag vill ju kunna använda telefonen i fickor och på jobbet utan att vara orolig för att pajja telefonen.

trevlig helg!!

Last edited: 9 apr 2010
  2. DramaticBaby

DramaticBaby Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det går än så länge inte att bekräfta att Desire har s.k. gorillaglas eftersom HTC inte har gått ut med nån info om det. Dock så kan vi (försiktigt) anta det eftersom allt annat tyder på att N1 och Desire har samma typ av skärm.
    Gorillaglas är tåligt mot repor, förväxla ej med hårt tryck som kan orsaka sprickor. :P

Jag tror personligen inte att skärmen spricker nå lättare än t.ex. en iPhone, där det också har inkommit uppgifter om spruckna skärmar.

Självklart hjälper inte ett skärmskydd mot sprickor i skärmen då detta som sagt beror på ett tryck som gör att det spricker. Skärmskyddet är till för att förhindra repor från vassa föremål etc. Skulle väl i sådana fall vara om du klämde dit en plexiglasskiva som det kanske hjälper ;)

Så nej, den kommer inte spricka av att ligga i fickan så länge du inte sitter på den eller utsätter den för extrema yttre förhållanden. Som med alla andra grejer helt enkelt. Om detta skulle vara ett utbrett problem så skulle man nog höra talas om detta, vilket jag personligen inte gjort.

3. coredev

coredev Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Enligt videor på tuben så skall "Gorilla glass" vara mycket bra mot tryck / sprickor! :)

4. Ellumination

Ellumination Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Telefon:
    S20, OP6T, P10, OP2, Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    S20, OP6T, P10, OP2, Nexus 6P
  5. DramaticBaby

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Se där, det visste jag faktiskt inte. Då är jag ännu mer övertygad om att den håller när du har den i fickan, såvida man inte sitter på den till exempel :P

6. foxman

foxman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    79

MINA ENHETER

Desire har inte Gorilla glas, inget annat tyder på det ju.........

7. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag vet inte vad "gorilla glas" är gjort av men jag har en känsla av att du kan jämföra med vanliga armbandsur med mineral resp. safirglas. Mineralglaset är "mjukare" och blir repat lättare men kan "böja" sig och spricker inte lika lätt. Safirglas är nästan lika hårt som diamant och kan nästan inte repas, men spricker mycket lättare då det inte kan "böja" sig.

Dessa egenskaper beror på de olika materialens struktur på atomnivå. I vanligt mineralglas är atomerna inte strukturerade som i en kristall vilket gör att dom kan "röra sig" i förhållande till varandra. I safirglas som är en kristall av aluminiumoxid (Al2O3). I kristaller till skillnad från amorfa (som vanligt glas) material har varje atom sin specifika plats och kan inte flytta på sig. Om man trots allt tvingar en förflyttning (tappar den i golvet eller annan fysisk påfrestning) kommer detta påverka hela kristallen som då spricker. Självklart beror känsligheten för sprickor på glasets tjocklek och om det ligger på ett hårt underlag.

Hoppas det inte blev för insnöat på kemi och materialvetenskap ;)

Edit: Man ser på videon att det härdade mineralglaset (strengthened soda-lime) spricker betydligt mer när det spricker och det samma bör gälla för "gorilla glas"...

8. DramaticBaby

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Luktar civ.ing materialdesign eller kemist här ;)

9. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Haha, nej faktiskt inte! ;) Jag studerar biokemi/genetik och är på min 3:e termin... men ett allmänt naturvetenskapligt intresse skadar aldrig när man ska förklara hur saker fungerar på en grundläggande nivå.:cool:

Edit: jag hoppas inte detta sänker min trovärdighet, men om vi har en civ.ing inom materialvetenskap ibland oss får hon/han gärna göra tillägg ;-).

Edit 2: Läste nyss (inte en officiell kanal från corning) att gorilla glas är en aluminiumförening så jag tror den har många likheter med safirglas...

10. DramaticBaby

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hehe på så vis. Det är alltid trevligt med lite naturvetenskap ^^

Men jag tycker din teori låter ganska vettig ja, Det är då vad jag fått lära mig innan man slutade gymnasiet :D

11. cnord

cnord Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

12. ηπρg

ηπρg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER