Ständigt skiftande bildkvalitet Chromecast (third gen)

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av Ann-Cathrine, 3 mar 2022.

1. Ann-Cathrine

Ann-Cathrine Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag har haft min Chromecast i ca två år och den senaste tiden har bildkvaliteten varit ständigt skiftande. Felet verkar vara oberoende av app jag castar ifrån. Jag använder t ex SVT play, Cmore, Discovery+ med flera. Vissa stunder är bildkvaliteten skarp och hög, för att minuten senare vara oskarp och kornig.

Jag har en ny router med fast uppkoppling 100/10 och upplever inga dippar i uppkopplingen. Jag har testat via Bredbandskollen och får ut den hastighet jag ska få.

Jag läste någonstans att livslängden för en Chromecast inte är så lång och att överhettning ibland kan göra att bildkvaliteten blir dålig. Dock är chromecasten inte speciellt varm, även när jag haft den igång ett bra tag.

Jag har flera gånger testat att bryta strömmen och även återställt casten men detta avhjälper bara felet ett tag. Jag har haft routern på samma plats hela tiden, alltså även då bildproblemen inte fanns.

Vad kan jag göra ytterligare för att avhjälpa felet?

Tacksam för tips.

2. fryguy

fryguy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    885
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Förmodar att du testat med en dator med wifianslutning på typ samma plats som Chromecasten sitter också?

Låter ju ändå som den har dålig mottagning om själva internetanslutningen är stabil.

Ann-Cathrine gillar detta.
  3. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Har du kollat din wifi-signal, det kan ha tillkommit störningar (normalt sett grannars wifi)?

Jag brukar då och då kolla signalen med WiFi Analyzer, starta appen och kontrollera att det är ditt nätverk som dominerar på den/de kanal(er) som du använder, om inte så kan du behöva byta kanal (routern ska byta kanal själv men min erfarenhet visar att de är usla på det så jag brukar då och då byta kanal manuellt).

4. nyx

nyx Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    751
    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 1

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 1
    Första generationens chromecast hade definitivt problem med värme. Den kunde bli obehagligt varm och då fick man problem med att den drog ned bildupplösningen.
    3:e generationen som jag också kör nu känns aldrig riktigt het, som mest ljummen. Jag har ibland liknande problem, men för mig så visar det sig uteslutande på youtube. Tidigare kunde man tvinga den att köra 1080, men nu har de tagit bort möjligheten att välja bildupplösning i appen och allt ska skötas automagiskt.
    Konstigt nog så är det dessutom så för mig att det är oftast vissa youtubekanaler som krånglar hela tiden medan andra aldrig ger några problem.
    Jag har sökt och testat massor av förslag på lösningar men inte hittat nån som verkligen fungerar.

5. Heleg

Mottagna gillanden:
    2 174
    Det finns ytterligare en lösning och det innebär att man köper en adapter till Chromecasten och kopplar in en nätverkskabel, då slipper man vara beroende av wifi som grannar, ryska säkerhetstjänsten m.fl. kan störa ut!

Ann-Cathrine och nyx gillar detta.
  6. nyx

nyx Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    751
    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 1

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 1
    Tack för tipset, visste inte att det fanns såna. Ska testas.

7. Ann-Cathrine

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Ja, jag hörde med Tele2 som är min bredbandsoperatör och de undersökte signalstyrka mm och det finns inga fel på själva uppkopplingen och det fanns inget där vidare att göra utan jag blev rekommenderad att köpa en ny Chromecast.

8. Ann-Cathrine

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Tack för tipset. Det finns inga sådana störningar, jag hörde mig för om detta hos Tele2 som är min operatör och det fanns inga tecken på att uppkopplingen är instabil.

9. Ann-Cathrine

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag hörde mig för även hos Inet som brukar vara duktiga på tekniska problem och fick ett antal tips att pröva men efter att vi diskuterat ett tag verkar det vara själva chromecasten som skapar problemet med skiftande bildkvalitet. Ibland avhjälps felet genom att jag bryter strömmen men det återkommer sedan och i olika appar. Då uppkopplingen är stabil och det inte kan vara fel i flera olika appar samtidigt verkar det som att en ny Chromecast är svaret. Huruvida det verkligen hjälper är ju dock svårt att veta.

10. Heleg

Mottagna gillanden:
    2 174
    Wifi är inte den signal som du får från din operatör, wifi är den signal som din router sänder ut i ditt hem vilket Tele2 inte har någon som helst kontroll över (även om det skulle vara deras router).

11. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Precis som @Heleg@Heleg säger så kan inte Tele2 vare sig se eller kontrollera WiFi-signalen som når Chromecasten. Du måste mäta precis där den sitter. Sitter den bakom TV, kanske med väggar mellan den och routern etc kan signalen svaja en del. Nu behöver den i och för sig vara tämligen dålig för att det inte ska duga för Chromecasten, men ändå värt att tänka på. (Konstigt att inte Tele2 talade om detta med signalkvaliten utanför routern för dig.)
    Hur lång från routern är den?
    Väggar?
    Jag har Chromecast generation 1 som fungerar alldeles utmärkt, så inte verkar de åldras sådär värst fort (om inte de nyare är mindre robusta förstås). I stugan där jag har mobilt bredband har jag en förlängningssladd till HDMI för att Chromecasten ska komma bättre till i förhållande till routern då signalen annars blir lite svajig.

12. Tusuki

Tusuki Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    535
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL
    Telefon 2:
    IPhone 13 Pro, OnePlus 7
    Se till så att du ansluter Chromecasten till frekvensbandet med bästa nedladdningshastighet där. Så kolla din telefon både 2,5 GHz och 5 GHz om du har separat SSID för båda. Fick själv byta för att jag hade samma problem som dig.

13. Heleg

Mottagna gillanden:
    2 174
    Inte alls, många som sitter på supporten hos många bolag saknar rudimentära kunskaper om det som inte företaget utbildat dem på.

Som sagt, du måste kontrollera signalen själv hemma i närheten av din Chromecast och det gör du enklast genom att ladda ner och använda en app som kontrollerar hur din signal ser ut.

Så här såg min signal ut när jag testade.
    Screenshot_20211021-124240_WiFi Analyzer.png
    Den röda till höger är min signal för 2,4 GHz och den dominerar den frekvensen och därmed är det inga större problem, hade min signal varit till vänster så hade den haft rejäla problem (jag har tagit bort namnen som visas, därmed är det lite svarta blaffor på bilden).

14. nyx

nyx Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    751
    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 1

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 1
    Jag köpte en sån här efter tips från @Heleg@Heleg:
    https://www.amazon.se/gp/product/B01N1X28F1/

Då jag redan hade nätverkskabel framdragen till TV:n till en digitalbox som jag inte längre använder så var det bara att plugga i och allt fungerade direkt. Det har inte varit några direktsändningar på de kanaler jag brukar ha problem med, så jag vet inte än om det är lösningen. Men trådat är ju aldrig fel.

Heleg gillar detta.
  15. hamph1337

hamph1337 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Något nytt eller läste kabeln problemet? Sitter med samma hemma och har bra uppkoppling o inga grannar..