Stänga av 3G-internet, ha automatiskt wi-fi - går det inte??

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av Nummerskivan, 27 nov 2010.

  1. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag upptäckte precis att sonens Galaxy 5 har varit uppkopplad på 3G i några dagar. 15 kr per dag har det kostat då sonen varit flitig med nedladdning av spel som inte blev så gratis som de kunde vara :@

    Vi har wi-fi hemma, och han ska bara surfa hemma. Dock vill man ju ha möjligheten att surfa på 3G ibland när man är ute.

    Efter att vi hade väck vår router i några dagar (sanering efter brand...) så kopplade inte telefonen upp sig mot routern igen, utan gick alltså igång på 3G.

    Men hur gör man för att ställa in så att den kopplar upp automatiskt mot wi-fi om det finns tillgängligt? Jag tog bort APN helt nu, och då gick det inte att koppla upp sig alls, utan jag måste aktivt koppla upp mig mot vår router.

    Att automatiskt koppla upp sig mot dyra 3G gick däremot utmärkt???

    Jag hittade inget som gjorde att 3G inte kopplar upp sig automatiskt, så jag fick ta bort APN helt nu. Hittar heller inget som gör att den automatiskt kopplar upp sig mot wi-fi.

    Så mina frågor är:
    1. Hur gör man för att vara automatiskt uppkopplad mot wi-fi så fort det finns tillgängligt? (Jag fick inget meddelande om wi-fi, trots att det står att det är aktiverat.)

    2. Hur kan man göra så att man har APN-inställningar för säkerhets skull, men att dessa aldrig kan aktiveras om man inte gör det aktivt?

    3. Hur göra så att telefonen inte så fort den varit från hemmet (kopplat bort sig från routern) kopplar upp sig mot 3G och skiter i vår router? (Kombination av fråga 1+2 inser jag, men sammanfattar problemet bra.)

    4. Går det ej att skicka MMS utan dessa APN (tror inte det, men är inte säker)?

    5. Skickar operatörerna APN-inställningar automatiskt till nya telefoner? Jag har en SE P990i, och där måste man alltid installera manuellt eller i alla fall beställa inställningarna aktivt. Jag trodde det var samma här, och att det alltså var omöjligt att surfa, tills jag såg APN-inställningarna.
     
  2. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag kan tillägga att "tillåt roaming" har varit avbockat hela tiden...
     
  3. Jorzan

    Jorzan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jo, det du kan göra är att gå i på nätverksinställningarna > mobila nätverksinställningar > åtkomstpunktsnamn > tryck på meny-knappen (bredvid hem) > nytt APN > Ange "Inaktiv" som namn > Ange "0" som APN > Spara!

    Då får du upp "Inaktiv" som alternativ för åtkomstpunkt, välj denna så får du ingen 3G-connection :)
     
  4. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Tack.

    Jag har alltså den och Tele2-APN, men väljer Inaktiv, och kan välja Tele2 om jag vill att internet ska kunna användas? Telefonen letar inte upp det fungerande APN:et om den märker att den angivna "inaktiv" inte fungerar?
     
  5. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Testade APNdroid också, men vet inte om den går att lita på. Det gick i alla fall inte att skicka MMS om man hade APNdroid påslagen, med alternativet "keep MMS enabled" ibockad. Den verkar ju blockera 3G i alla fall, men höll inte öppet för MMS alltså.

    Satte på APN igen, och då skickades en hel rad MMS som jag hade testat med (jag måste lära mig att ta bort...). Det kostade nog några kronor...

    Jag erkänner att jag förutom att inte ha haft Android förut, inte heller har sysslat med SMS och MMS särskilt mycket. MMS + Tele2 + p990i hade så mycket strul (även Tele2 själva sade att det var problem med modellerna p910 och p990) så jag sket i MMS.
     
  6. Jorzan

    Jorzan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Yes, du kan alltså växla mellan "inaktiv" och "tele2" när du vill. Nej, den kommer inte kunna ansluta till 3g-nätverket om "inaktiv" är vald. Du ser att 3G-symbolen försvinner från övre menyraden också :)

    Bättre om du gör på mitt sätt, då slipper du slösa utrymme på något onödigt program :)
     
  7. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Ja, det har du rätt i :) Enklare att stänga av och på APNdroid dock för tioåring. Jag kommer nog själv att följa ditt råd när jag får köpt min Android, om jag inte skaffar surfabonnemang. I nuläget surfar jag mycket lite, men med Android och modern telefon så kanske det är roligare och enklare = man gör det mer.

    En OT-fråga: Vad går GPS på? 3G? Vi testade den ute, och inga pengar drogs. nu kan det ju ha varit så att maxgränsne för surf var uppnådd den dagen, men jag undrar ändå. Det kommer fram en satellitsymbol när man GPS:ar, betyder det att det är gratis och inte går på mobilnät eller wi-fi? Jag har aldrig haft GPS över huvud taget och vet inte mer än att positionen ges via satellit.
     
  8. jonasolof

    jonasolof Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    GPS har egen antenn och de signalerna bjuder amerikanska försvarsdepartementet på. vanliga gpsmottagare har tillräckligt bra antenner för att plocka in signalerna men i smartphones är det för mycket brus från omgivningen i telefonen så där används assisted GPS vilket förutsätter att man har telefontäckning. Telefonen frågar ansluten basstation var den finns och det svarar basstationen på. I en iphone ser man detta på att den blå positionspunkten startar på basstationens plats. Tack för hjälpen säger GPSen, nu har jag både exakt tid och approximativ plats. Då vet jag hur gpssignalen ska låta där nere i bruset - och så kan den låsa på signalen efter en stundoch den blå punkten hoppar till telefonens position.

    Det är därför appen Signal Radar kan tala om riktning och plats för den mast man är uppkopplad mot.

    Assisted GPS tar mycket lite data - men kartorna från Google tar mycket. Jag brukar köra assisted GPS och navigationsprogram som har egna kartor, fr a vid utlandsresa.
     
  9. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Ok, då förstår jag lite bättre. Har du tips på något bra navigationsprogram med egna kartor? Jag antar att vi kör google här, eftersom vi använde det som redan fanns i telefonen.
     
  10. xq198

    xq198 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    alltså det finns ett navigations program som heter navigon om du letar efter ett bra navigations program
     
  11. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Tack för tipset. Ska kolla upp det då.