Fråga: Stänga av 4G på SG S3?

Diskussion i 'Galaxy S3 LTE' startad av Movitz83, 22 nov 2012.

1. Movitz83

Movitz83 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Är det någon som vet om man kan stänga av och sätta på 4G i SG S3 med hjälp av att ROOTA den eftersom att detta inte är möjligt när den är helt orginal?
    Alltså behålla GSM och 3G på men kunna slå på 4G när man känner för det?
    Detta skulle helt klart resultera i avsevärt mycket bättre batteritid :D
    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

2. AX3L

AX3L Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Det går även utan att roota med hjälp av tredjepartsappen phone info. Finns gratis i Play! Hittar du den inte så googla nåt i stil med 4G off galaxy s3 LTE och du ska finna :-)

3. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 447

MINA ENHETER

Finns många inlägg om det, sök på appen phone info som ax3l nämner

4. Movitz83

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vilken av dessa inställningar är det man skall använda?
    uploadfromtaptalk1353629967763.jpg

5. Eek-A-Mouse

Eek-A-Mouse Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har för mig att det var den längst ner. Tänk på att du kan få starta om luren varje gång du vill tillbax till 4g. Fick iallafall jag göra.

6. AX3L

AX3L Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Korrekt, den längst ner gör alltså din telefon till en vanlig 3G lur. Men du behöver inte alls starta om den för att få 4G igen, däremot måste du gå in i telefonens vanliga inställningar och välja tex endast wcdma och sedan LTE etc och kan alltså inte göra detta i appen. Appen 4G Toggle skapar en genväg till den inställningen (på vissa telefoner slår den av/på 4G men på s3 fixar den som sagt bara en genväg). Gör det lite mindre meckigt :-)

Last edited: 23 nov 2012
  7. Herrn

Herrn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 604
    Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s25 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s25 ultra
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Det är synd att det inte finns en widget som man kan ändra dom inställningarna, så man slipper gå in i appen för att ändra

8. AX3L

AX3L Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

På motorola Razer LTE (eller vad den nu heter) fungerar tydligen 4G toggle appens widget precis så. Men jag håller helt med, synd att det inte finns något liknande för s3an. Fast med lite tur och bra försäljningssiffror är det nog bara en tidsfråga innan någon duktig utvecklare fixar det :) Anledningen till att den inte finns än skulle kunna vara samma som att Phone Info inte kan sätta på 4G, det är svårt eller omöjligt att få en tredjepartsapp att göra just det. Men det ska ju inte vara några problem att få en widget att ändra telefonens inställningar vid andra trycket, så jag gissar att det kommer så småningom :)

9. Movitz83

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Om det nu går att stänga av 4G så här enkelt på SGS3 4G då har man väl fått bort den största energitjuven på SGS3 4G?

Då är min fråga skall man satsa på en SGS3 4G istället för en SGS3 3G?
    Klarar sig SGS3 3G på det ram-minnet som finns utan att den blir seg?
    Blir det stor skillnad på att gå upp till 2GB-ram som det är på 4G eller räcker det med 1GB-ram som det är på 3G versionen?

Jag har kollat runt lite på nätet men har inte funnit något svar på om 4G versionen fortfarande har FM-Radio eller är den borta nu för att man har satt in 4Gs radio del?

10. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 447

MINA ENHETER

Har inte upplevt det minsta seghet i min telefon! Vad gäller om S3 med 1GB ram räcker så får du nog gå in på en tråd i som handlar om den... om inte någon S3/1GB-användare ser din fråga... men har för mig att många upplevde lagg med den varianten.

Ingen FM-radio, i 4G varianten. Sen är det skilda saker vad gäller FM-Radio och 4G-Radio (kommunicera mot telefonmasterna).

11. AX3L

AX3L Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Korrekt, jag har jämfört med kompisars vanliga S3or och det finns ingen märkbar skillnad i batteritiden när jag stänger av 4g.

Jag tycker det är självklart när den inte kostar så mycket mer (ofta tom samma) av två anledningar. Det extra minnet gör den mer framtidssäker, det som kommer hindra dig från att uppgradera till nyare android i framtiden kommer sannolikt vara ramminnet och där är den extra GB bra. Appar kommer ju givetvis kräva mer och mer i framtiden, som allt annat. Sen märker jag att min telefon ofta ligger strax över 1GB i använt minne redan nu, så hur 1GB skulle räcka förstår jag inte.
    Dessutom gör stödet för 4G att du slipper det överbelastade 3G nätet, och det lär ju inte bli bättre med den saken i framtiden.

Vad gäller radion, skaffa ett riktigt abonnemang och streama istället :-)

12. zam1000

zam1000 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

3G nätets överbelastning lär väl minska då datatrafiken kommer gå på 4G.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2

13. llama

llama Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    den största fördelen med 3G versionen är ju det ENORMA utvecklingsstödet den har från communityn, och tänk på att samsung galaxy s2 tagits mycket bättre hand om av samsung själva än galaxy s2 LTE som nästan totalt glömts bort av samsung.
    så bara mer ram minne gör den inte "framtidssäker" då 3G versionen är mycket mer populär och därav på ett sätt mer framtidssäker.

14. AX3L

AX3L Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Zam: Inte inom överskådlig framtid vad jag kan se, datatrafiken bara ökar och det lär dröja innan gemene man bytt till 4G telefon. Då har du redan bytt lur minst en gång..

Fast det beror ju till stor del av att det inte såldes så många S2or med LTE.. Men så länge inte s4 kommer ut snart och dom snart får ordning på problemen med LTE lär det säljas en hel del S3or med det. Innan jag köpte S3an med LTE visste jag tex inte att det fanns en S2a med LTE.

15. zam1000

zam1000 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jo det är ju säkert så. Men i teorin borde det underlätta 3g nätet.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2

16. AX3L

AX3L Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Söker man på "4G toggle" på market finns det ett antal appar som gör just vad man vill, dvs ger en widget som stänger av/sätter på 4G. Dessvärre står det inget om stöd för S3an för någon av dessa och ingen av gratisapparna fungerade vad jag kunde se. Någon annan som testat och hittat någon som fungerar? :)

17. Pat

Pat Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag använder 4g toggle. Hur simpel som helst att använda och gratis. Det den gör är att skicka dig till inställningarna där du väljer nät Perfekt för mig iallafall.

Sent from my GT-I9305N using Tapatalk 2

18. AX3L

AX3L Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jo den kör jag också, tyvärr fungerar den ju inte fullt ut på S3. Tanken med den och alla andra "4G toggle" appar är ju som sagt att skapa en widget på 1x1 som slår av/på 4G när man trycker på den. Bra mycket smidigare än "Phone Info -> Enhetsinformation -> välj nät -> njut av batteritid -> 4G Toggle -> nätläge -> WDCMA -> LTE" för att stänga av och sätta på 4G.

Get it? :)

19. Pat

Pat Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Ah ok. Själv så måste jag byta till gsm nät varje gång jag kommer hem så jag väljer mellan alla 3 nämligen. Men visst, I get it :)

Sent from my GT-I9305N using Tapatalk 2

20. AX3L

AX3L Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Wait, what? Har du inte 3G ska den ju gå över till 2G automatiskt om du har den på rätt läge, menar du att inte fungerar när du är hemma?

Men byta manuellt behöver du inte alls nödvändigtvis, denna appen https://play.google.com/store/apps/details?id=com.painless.pc har stöd för att växla mellan 2, 3 och 4G även om den inte stöder s3 (än). Så ge inte upp hoppet ;-)