Stänga av APN datatrafik utomlands

Discussion in 'Allmänt' started by drinside, Oct 6, 2010.

1. drinside

drinside Youth Droid Medlem

Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S2
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A 9,7
    Hallå.

Suttit och sökt lite i forumet nu och hittat en massa olika svar på min fråga, men känner att jag nog vill ställa den själv här i tråden.

Imorgon åker jag och tjejen till USA i 3 veckor och då är jag givetvis inte särskilt sugen på att surfa via roaming.

Det jag gjort är att gå in i inställningar för trådlöst & nätverk och bockat ur rutan "mobilt nätverk" så att den inte ska ansluta via det när jag inte har tillgång till wifi. Har även en toggle widget för APN som står på off och där tänker jag behålla den. Så jag antar att så långt är allting bra.

Det som får mig att fundera är om man går in under "konton & synkroniseringar" så finns där en ruta som heter "bakgrundsdata" som är aktiv just nu. Behöver jag avbocka den också? Eller är det så att den helt enkelt ändå inte kan synka data så länge jag inte befinner mig i ett wifi område? Dvs den kan inte synka data om jag inte råkar slå på APN eller ansluter till wifi.

Frågorna finns säkert besvarade men jag lyckades inte hitta det. Så tacksam för ett litet, snabbt svar, så kan vi låsa tråden sen. :cool:

Cheers n beers

2. Brask

Brask Teen Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Var i tyskland i helgen och fick då en varning ikon i listen däruppe, När jag drog ner den stog det något likande med "Roaming har inaktiverats då du lämnat ditt hemnätverk" med lite mer text. Så för mig skötte telefonen detta helt automatiskt utan att jag behövde göra något.

3. spunken

spunken Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

det räcker att man bockar ur "roaming anslut till datatjänster vid roaming"
    då funkar WIFI ändå, och allt går via den om man ansluter på något nät.
    och den kommer inte att synca med google mfl..

jag har varit utanför sverige flera gånger och detta räcker gott och väl.
    När du sedan ansluter till mobilnätet så kommer det upp ett "R" ovanför signalstyrkemätaren som visar att man "råmar".. :)
    Trevlig resa..

Last edited: Oct 6, 2010
  4. drinside

drinside Youth Droid Medlem

Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S2
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A 9,7
    tack båda två.. Jag satt och trixade lite med luren här och när jag bockade ur rutan som tillåter mobilen att ansluta till internet via modemet när inte wifi är tillgängligt så gick det inte ens att ansluta via modem om man försökte. Så jag tror jag är safe. :)

Nu ska jag packa. Mod kan låsa tråd om ni vill, jag är nöjd med svaren.