Stänga av automatiska uppdateringar (kostar pengar)

Diskussion i 'Allmänt' startad av klalin, 7 apr 2010.

1. klalin

klalin Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ber om ursäkt om tråd redan finns om detta. Dålig på att hitta!

Hur stänger man av så att Android inte hämtar uppdateringar från t.ex. facebook? Trafiken kostar ju pengar.

Ena dan har jag tankat 50:-, ett par-tre dagar senare har 15:- försvunnit bara för att jag ska veta vad Sven Svensson gör på facebook.

Hittar inte detta bland inställningarna.

Tack på förhand!

2. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Hoppsan. Det där låter dyrt, vad sitter du på för avtal?

Under inställningar finns något som heter "konton och synkronisering". Ifall du har Android 2.x så finns där eventuellt fler än ett konto. Där kan du ställa in vad som synkas mot varje konto.

Ifall du har en telefon med inbyggd Facebook-implementation så är det antagligen här du hittar inställningar för Facebook...

Annars: I facebook-appen finns, under inställningar, finns "Refresh interval" som du kan ställa på "Never".

3. klalin

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hmm ok. Jag har halebop kontantkort. Är skeptisk till abonnemang då jag inte ringer eller sms:sar för särskilt mycket.

Jag har ju en Tattoo, och mig veterligen är det då 1.5-versionen av Android.
    Det finns ingen direkt facebook-app (?), utan den synkar liksom med facebook automatiskt.

Under inställningar hittar jag bara "datasynkronisering" och "sociala nätverk", och allt jag kan stänga av där är avstängt...

4. exore

exore Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Om du har halebop så har de en maxtaxa på max 10 kr per dag. Du kan läsa mer om det här http://www.halebop.se/mobiltjanster/surfa_i_mobilen/maxtaxa/. Tattoo har också verision 1.6 av android, då det var det första versionen som började stödja olika skärmstorlekar. Sådan info finns under Settings->About Phone->Software Information. Om du inte vill att telefonen ska ladda ner något överhuvudtaget så kan du stänga av 3G uppkopplingen genom Settings->Wireless & networks och kryssa bort Mobile networks.
    Jag kör 2.1 så alternativen kan vara lite annorlunda.

Det finns även en HTC widget man kan lägga till för att ställa in 3G inställningen.

5. ZilverZurfarn

ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    ...sedan kan man ju diskutera det kloka i att välja en Androidtelefon men inte vilja utnyttja datauppkopplingen. I mina öron som att köpa en Mustang GT500 men inte vilja göra av med bensin. Till skillnad från bensinen, kan data fås i obegränsad mängd mot en smärre kostnad.

/Mats

6. exore

exore Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Jag tror det är väldigt olika för hurvida man behöver utnyttja datauppkopplingen eller inte. För mig som student är man oftast på skolan eller hemma och då har man wifi på båda ställena och med det klarar man sig bra. När tjänster som spotify också erbjuder offline sync gör det livet lättare.

Sedan kan man också diskutera hur ofta man behöver vara uppdaterad och sina senaste mail eller vad ens vänner skriver på facebook. Men med det så händer att man behöver datauppkopplingen och då slår man bara på den och betalar den dagskostnaden som blir då. För mig rör det sig om 2-5 gånger per månad vilket då motsvarar 20-50 kr och det är en rimligt kostnad tycker jag.

7. Droid-Nisse

Droid-Nisse Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag håller mer ZilverZurfarn varför skaffar man en telefon som i stort sett krävs internetuppkoppling för att fungera som den ska, känns väldigt ogenomtänkt. Köp en vanlig sony ericsson istället!

8. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Så bara för att man inte nyttjar telefonen 100% borde man inte ha den? Tänk på alla i Sverige som åker runt i sina stora kombibilar IFALL utrymmet skulle behövas. Är väl bättre ju fler som köper Androidtelefoner så marknaden blir större.

9. thalle

thalle Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Är väl Background data under Data synchronization du ska bocka av....?
    Tycker iaf att min ger tusan i facebook då...

10. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Du kan stänga av datatrafiken med en smidig app/widget, tex APNDroid. Jag har en sådan lösning på min andratelefon, då jag i den har ett kontantkort och använder wifi till 99%. OM jag av en händelse råkar befinna mig någonstans där jag inte har tillgång till wifi och måste ut på nätet så slår jag bara igång datatrafiken tillfälligt.

11. Cirap

Cirap Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

jag använder APNdroid och stänger av all nättrafik när jag inte använder internet (även fast jag har obegränsad surf - det drar ju på batteriet!). de flesta program har dessutom inställningar för uppdateringsintervall. du kan även supergardera dig med 3G Watchdog som håller koll på hur mycket data som går upp/ned

12. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

APNdroid är bra, det använde jag själv innan jag var klar med porteringen från Comviq kontant som inte kunde erbjuda internetkoppling till fast kostnad. Nu efter porteringen dras 59:-/mån för fast uppkoppling till nätet från mitt kontantkort.

m v h Henrik

13. axelwf

axelwf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Enklaste sättet att stoppa 3g-trafik på en tattoo är att hålla in "röd lur"-knappen och välja det nedersta alternativet i menyn som poppar upp.

Jag är också en fattig student som dock kör abbonemang, men inte har nåt datatrafikspaket. Jag klarar mig galant på skolans och hemmets wifi.

14. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Även om APNDroid är bra och verkar fungera för de flesta i Sverige så ska man inte luta sig mot det till 100% då det enbart ändrar APN till ett felaktigt APN. Som operatör så är det fullt möjligt att styra detta och även om telefonen skickar ut fel APN så kan man styras om till korrekt APN. Mig veterligen så är det ingen operatör i Sverige som gör detta just nu men har sett det på andra platser i världen samt i labbet (där jag jobbar) där jag sitter på den kontrollen.

15. klalin

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sorry om jag bumpar tråden i onödan, ville bara tack för hjälpen. Jag har Android 1.6. Jag har nu stängt av mobile networks så internet ansluts inte om jag inte vill. Jag kommer nog, precis som sagt tidigare i tråden, klara mig utmärkt på WiFi:n på ex. skolan.

ZilverZurfarn: frågan är befogad. Jag vill gärna utnyttja funktionerna egentligen, men det blir helt enkelt för jävla dyrt, och jag insåg inte hur kostnaderna skulle skena när jag skaffade luren. Som student har jag det inte så fett, och stänger hellre av facebookfeeden.

Det bästa vore om den enbart synkade med gmail (något jag tycker är helt underbart), men det går väl inte att ställa in.

Last edited: 3 maj 2010
  16. Blomsternisse

Blomsternisse Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Vad är det för "bredbands"-uppkoppling? Hittar inget 59-kronors abonnemang på tele2:s hemsida.

Jag är själv inne på att försöka byta mig från ett fast abonnemang med bredbandsuppkoppling till en kontantkortsvariant med fast internet. Letar helt enkelt efter alternativ. :)

17. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Nej, det stämmer nog. Åtminstone var det så när jag hade Comviq att deras surf till fast kostnad kostade 89:- per månad men gick inte att få till kontantkort. Det var därför som jag bytte till Telenor kontant, då drogs 59:-/mån för obegränsad surf i 350 kb/s. Nu verkar dock inte det tillvalet finnas kvar, i stället får man betala 69:-/mån för 1 Mb/s till Telenor kontant.

m v h Henrik

18. marcel38

marcel38 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Telenor surf för 69:-/mån låter väldigt intressant. Har tele2 och skulle helst slippa byta. Konstigt att tele2 inte har nåt alternativ, får skriva till dem om alternativ annars byter jag till fienden telenor. Som svar på tidigare hugg kan jag meddela att jag köpt android tele med vetskapen om kostnader som tillkommer när man inte har obegränsad surf. Att planera sin lektid med telefonen när man har tillgång till wifi (oftast) tycker inte jag är något hinder att skaffa android.

Har två frågor också. Om man har apps tidsynkade visst gäller det även när man är inom wifi? Finns det någon tråd som behandlar ämnet nedladdningsstorlek? Jag har just nu tele2 med maxsurf 8:-/dag men normalpris är 15:-MB. Är inte 1MB typ ingenting? Kostnaden 8:- måste man väl komma upp i bara man gör minsta lilla grej. Nån som har jämförelelsetal på vad det tex tar att kolla lite texttv kontra se ett youtube klipp i kb/mb

19. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det är ju bara att köra 3G watchdog t.ex. så ser du rätt snabbt hur mycket som går åt. Eftersom jag ett tag har haft mitt gamla kort med 16 spänn per MB har jag försökt hålla trafiken nere så mycket det går men man kommer upp i närmare 1 MB om dan ändå.

20. Blomsternisse

Blomsternisse Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Svårt att ge en sådan jämförelse, men klassikern är väl ändå hur många MiB behövs för att ladda Aftonbladets hemsida - nämligen ca 7 MiB (sist jag kollade, vilket var ett par år sedan).

7x15 kr för att läsa tabloidnyheter? Hmm... o_O