Stänga av datanätet??

Diskussion i 'Hero' startad av pixy, 11 sept 2009.

1. pixy

pixy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,
    Ska åka utomlands i morgon och vill helst inte att min HERO kopplar upp sig och börjar skicka en massa datatraffik.

Vad är smartast?
    1) Stänga av MOBILE NETWORKS (håll ner on/off-knappen länge)?
    2) Tvinga telefonen att gå ner på 2G (vet inte om det skulle hjälpa)?
    3) Låta den konstant söka efter WiFi och därmed gå runt att den försöker koppla upp sig hela tiden?
    4) Ha den i FlightMode hela tiden, utom när jag ska ringa?

Någon som har en positiv erfarenhet om hur man löser problemet?

Mvh

2. JDS

JDS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Inget av det skall behövas egentligen. Standardinställningen i telefonen är att inte generera någon datatrafik vid roaming (settings->wireless controls->mobile networks settings->data roaming).

3. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Tryck meny i hemmafönstret och gå in i "settings"->"wireless controls"->"Mobile Networks" settings och stäng av "data roaming"!

Nu kan du fortfarande köra WLAN om du hittar detta...

4. pixy

pixy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vad innebär egentligen "data roaming"?
    Mina mailprogram är inställda på att hämta mail var 15:e minut. Måste jag stänga av den uppdateringen eller räknas även det som roaming när jag är utomlands?

Sedan har vi alla väderprogram, kartprogram osv. som vill ha tillgång till nätet.

Om jag förstår rätt så väljer telefonen alltså att INTE koppla upp sig mot någon dataström när jag är utomlands, om jag inte specifikt vill detta själv?

Någon som kan klargöra lite för en korkad doktorand... ;)

5. JDS

JDS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Roaming innebär att din telefon använder en annan operatörs nät. Då du använder en annan operatörs nät spelar det ingen roll vilket surfabbonemang du har hos din operatör, det nätet som du "lånar" kommer ta ut en kostnad/MB som sedan din operatör får betala och i slutändan du får betala.

Telefonen vet när den är på ett nät som inte tillhör din operatör och kan således välja att inte skicka någon data över huvudtaget. Inställningen vi pratar i skall alltså INTE vara ibockad. Bockar du i "data roaming" så tillåter du telefonen att skicka och ta emot data då den använder att annat nät än din operatör. Inga av din widgets, mail eller något program som vill ha tillgång till nätet kommer fungera, och det vill du heller inte att de skall.

Ifall du däremot hittar ett gratis Wifi så kan du koppla upp dig där och hämta mail och alla widgets m.m kommer använda den datavägen ifall den finns tillgänglig.

6. pixy

pixy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för förklaringen - ska kolla inställningarna ikväll och så hoppas vi att det fungerar.

Mvh

7. Freddan101

Freddan101 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Var i Norge igår och kan bekräfta att detta funkar fint. Var lite orlig när gränsen passerades men Heron stängde av datatrafiken och skickade upp en notification. Väl tillbaka slogs datatrafiken på utan problem.

8. kgb_swe

kgb_swe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Ladda annars ner programmet APNdroid som ändrar APN inställningarna så slipper du oroa dig... Känns som lättaste och "bästa" sättet att slippa bli tråkigt överraskad. Appen finns på market. Detta behövs tydligen då vissa som stängt av roaming ändock råkat ut för nedladdning av data utomlands. Inom Europa finns det ett pristak så speciellt dyrt blir det ändå inte. När jag själv åker iväg nästa vecka tänkte jag köra på som vanligt. Kanske blir en cirka 100kr extra för mig... känns som sak samma.

9. pixy

pixy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

@KGB_swe: Jag vet att de har pristak för SMS, men gäller det även för datatrafik? Har du någon länk som kan bekräfta detta. Är lite allergisk mot Faktoider :)

10. kgb_swe

kgb_swe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Direkt från PTS:
    http://www.pts.se/sv/Bransch/Telefoni/Internationell-roaming/Roamingpriser/

Pristak för dataroamingtjänster

Den genomsnittliga grossistavgiften mellan två operatörer får högst vara 1,0 euro per megabyte, exklusive moms. Omräknat till svenska kronor blir priset (angivet exklusive moms) högst 10,5865 SEK per megabyte.

PTS har använt växelkursen 10,5865 för omräkning till svenska kronor. Denna växelkurs publicerades i Europeiska unionens officiella tidning den 6 maj 2009. I enlighet med ERG:s rekommendationer anges beloppen med samma antal decimaler som i växelkursen och det är inte tillåtet för en operatör att avrunda uppåt till färre decimaler. Om avrundning görs till färre decimaler får justeringen alltså bara göras nedåt.

Länk till Europeiska unionens officiella tidning den 6 maj 2009:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2009:104:0001:0001:SV:PDF

11. pixy

pixy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack!

Älskar utförliga svar som man kan lita på. :-)

12. MLx2

MLx2 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag ska åka utomlands om ett par dagar och satt och letade information om vad "surfkostnaden" skulle bli. Jag hittade då prisuppgifter på 35kr/Mb i det land jag ska till. Om jag tolkar ovan rätt är det enbart "extrakostnaden" :)roamingavgiften) som det gäller, sedan tillkommer operatörens ordinarie avgift. Har jag förstått rätt? I annat fall verkar ju prisuppgiften jag hittat felaktig.

Det här med pristak som diskuterades, finns det och i så fall hur fungerar det?

13. ergoforcen

ergoforcen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

På röstsamtal finns ett Slutkundspris
    • högst 4,5741 SEK per minut för ringda samtal
    • högst 2,0211 SEK per minut för mottagna samtal
    ,sedan finnes ett "Den genomsnittliga grossistavgiften mellan två operatörer får högst vara 26 eurocent per minut 2,7657 SEK per minut"

Och på sms högst 1,1645 SEK per sms +
    "Den genomsnittliga grossistavgiften mellan två operatörer får högst vara 0,4 eurocent, högst 0,4234 SEK per sms."

men för dataroamingtjänster anges bara grossistavgiften mellan operatörerna ,inget om Slutkundspris för tjänsten i landet i fråga !!!!

Last edited: 7 okt 2009
  14. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    En anekdot Ang. Detta. Var i Egypten -05 & ringde innan jag åkte Vodafone & undrade om samtalskostnader. Fick till svar att dom inte hade nåt avtal därnere & att det inte skulle funka. Tog med mig mobilen ändå och till min förvåning så funkade det alldeles utmärkt. Funderade över detta & ringde ett snabbt samtal till vodafones support, ring på, surfa så han. Ibland blir det så här och det kommer inte att kosta nåt...

Surfade & ringde friskt från stranden de två veckorna kan jag lova :)

15. osmium

osmium Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Enklast och bästa är väl helt enkelt att ringa din operatör och beställa "Spärr Data Utomlands", som det heter hos telenor. Kostar ingenting och man slipper oroa sig för att "göra bort sig" när man är utomlands.

Finns det inte en risk att om man avaktiverar roaming så fungerar inte 3G på vissa ställen även här i Sverige. Vet att Telenor vid tillfällen köpt access av 3 och att det mobila bredbandet då varnat för att man inte är i hemma nätet.

16. sandos

sandos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag har lagit av roaming och har inga problem med Tele2 i Sverige iaf. Var i danmark en kort tur och det var tråkigt.. ingen data :(

Men det blev iaf inte svindyrt så det var ju bra.