Fråga: Stänga av internet?

Discussion in 'Galaxy S2 - Allmänt' started by trozen, May 11, 2012.

1. trozen

trozen Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej, ska åka utomlands nu i helgen och skulle vilja stänga av allt som har med internet att göra så jag slipper höga mobilräkningar.

Det jag undrar över är om jag ska stänga av paketdata eller mobil data? Eller något helt annat?

Tacksam för snabba svar!! :)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

2. matti72

matti72 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag var i England för nån månad sen och det räckte med att se till att dataroaming var
    avbockat. Har Telenor.

3. Fredriks

Fredriks Android Medlem

MINA ENHETER

Bockade också bara av roamingen när jag var iväg senast, fick då ingen datakontakt helt enkelt.

Har Telenor jag också

Skickat från Tapatalk2

4. johnconnor

johnconnor Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Roaming skall vara inaktiverat om du inte prenumererar på en utlandsspärr, eller surf utomlands tjänst i ditt abonnemang.
    Stäng av mobil data så är det enbart gsm nätet telefonen kör på.

5. trozen

MINA ENHETER

Tack för svaren. Data-roaming har inte varit påslaget för den delen, vad gör detta? Vad blir skillnaden av att köra på 3g-nätet och gsmnätet?

Och vad är paketdata?

Jag vill alltså ha så att ifall jag råkar klicka igång facebook till exempel, så ska den inte dra något internet om jag inte har wifi påslaget.

6. johnconnor

johnconnor Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Roaming är som en slags utökning, om du inte har en utlandsspärr men betalar för en utlandstjänst som tex, surf utomlands agerar det här som ett sätt att fortsätta använda telefonen utanför sverige.
    Med mobilmasterna utomlands skickas data från din operatör till det land du befinner dig i.
    Därav kan räkningen bli hög om du inte har fri surf eller kostnadskontroll i ditt abonnemang.

Paketdata är vad det heter, paket, eller större paket som tillåts genom lägsta hastighet av edge eller umts (3G). Inaktiverar du det här tillåtes enbart samtal och sms skickas och tas emot genom gsm nätet.

Självklart, så fort du tappar wifi täckningen eller stänger av radion kan du inte längre surfa om du konfat inställningarna rätt dvs.
    Mobildata: av
    Data Roaming: av (vilket ändå inte har någon funktion om du stänger av mobildata).

trozen likes this.
  7. trozen

MINA ENHETER

Stort tack för svaret!!