Stänga av laddning

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av jorgeng, 16 apr 2010.

1. jorgeng

jorgeng Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Ibland vill jag bara koppla upp x10:an till datorn via usb-kabel utan att laddning av batteriet startar, ex 10 minuter innan man ska lägga sig och datorn ska stängas av.

Syftet kan vara att se om det kommit en ny version till x10:an av android.

Någon som vet om det går att stänga av laddning av batteriet på x10:an när man ansluter usb-kabeln till datorn?

:ehm:

2. Snago

Snago Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tror inte att det går i normala fall.

Kan tänka mig att vissa USB-hubbar (typ USB-tangentbord med ett par USB-portar på) inte ger tillräckligt med kräm för att telefonen ska laddas. Men det är bara en gissning.

3. thestaar

thestaar Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    80

MINA ENHETER

va spelar det för roll om den laddar????

4. Nwinter

Nwinter Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    Sony Xperia Z3 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Telefon 2:
    Sony Xperia S
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Stänga av är jag tveksam till att det går, ser inte heller syftet med det?

5. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Varför skulle man vilja stänga av laddningen? Li-ion har inte någon minneseffekt om det är därför.

6. jorgeng

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Av gammal vana tömmer jag alltid batteriet helt innan jag laddar upp det igen.
    Visserligen kanske nya batterier är bättre än gamla på att behålla laddstyrkan, men som sagt i min x1i kunde jag välja att inte ladda batteriet när usb-kabeln sattes i datorn, och skulle vilja göra detsamma med x1:an, men det verkar inte gå...

:cry:

7. OliverG

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Att tömma ett lithium ion-batteri är (förutom värme) typ det enda sättet att snabba på åldrandet av det vilket resulterar i en lägre kapacitet. Att ladda när batteriet inte är urladdat betyder ingenting ut den synpunkten, då li-ionbatterier inte har någon så kallad minneseffekt, utan ser hela kapaciteten ändå. Till skillnad från äldre batterier där laddning innan det var slut betydde att den kom ihåg hur mycket du laddade och inte lät dig ladda mer än så nästa gång.

8. jorgeng

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Ok, låter bra.
    Dock kvarstår mitt problem, att jag vill stoppa i usb-kabeln 30 min innan jag ska stänga av datorn innan jag ska sova. Jag hinner inte ladda x10:an i 1.5 timma när den ska stängas av om 30 minuter. De gånger jag laddar batteriet vill jag kunna bestämma själv när ström ska skickas till x10:an.
    Jag vill kunna stoppa att ström skickas via usb-kabeln till x10:an för att kunna kontrollera uppdateringar via pc companion.
    Går det?
    :eek:

9. mrNoodles

mrNoodles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Du kan lugnt låta den ladda när du kollar efter updateringar.
    Och du skadar med största sannolikhet inte heller batteriet om du laddar det när det är tomt, telefonen slår av innan det är risk att batteriet skadas.
    Det gör inget om den bara laddar i 10min. Och mig veterligen kan du inte stänga av laddningen.

10. OliverG

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

iom att minneseffekten inte finns så behöver du inte heller ladda upp fullt. ;)
    Kort och gott, ett Li-ionbatteri kan du ladda hur som helst. det spelar ingen roll.

11. roxer2b

roxer2b Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej, nästan helt säker på att det inte går. Men det behövs heller inte, oroa dig inte för att du bara laddar 30 min innan du stänger av, det spelar ingen som helst roll för kvalitén eller livslängden på batteriet.
    Det man inte ska göra med ett sådant batteri är att ladda ur dem helt eftersom att det dödar dem. Dock så har i princip alla prylar som har ett sånt batteri säkerhetsspärrar som slår ifrån innan batteriet blir helt urladdat.