Stänga av media scan vid uppstart?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av Samsa2000, 10 dec 2010.

1. Samsa2000

Samsa2000 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tittut

Jag har problem med att telefonen vid uppstart envisas med att starta media scan. Jag har ett 32 Gb kort med musik som tar sin lilla tid att komma igenom. Under tiden är telefonen i princip obrukbar p.g.a. lagg. När den väl är färdig funkar allt fint. Jag känner att jag inte behöver skanna vid uppstart eftersom jag inte lägger in musik med telefonen avstängd.

Den handlar väl egentligen bara om en väntan på ett par minuter men det är irriterande (jämför med att vänta på en mikrovågsugn som räknar ned: varje sekund känns som 100 år av ensamhet).

Nåja, har provat ett par olika auto start killers och Adityas app på market men har inte lyckas stoppa skanningen.

Någon som sitter inne med lösningen?

2. josåatt

josåatt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    118

MINA ENHETER

Finns lite olika sätt. Du kan lägga in en fil döpt till .nomedia i varje katalog som scannern ska hoppa över eller så kan du testa den här appen. Jag tycker att mediascan i XXJPU är mycket snabbare och responsen under körning är också bättre.

3. Samsa2000

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för ett snabbt svar.

Jag har prövat appen du länkar till men den har tyvärr problem att hantera externa SD kort i kombination med Froyo och Galaxy S.

Har inte provat .nomedia-lösningen, men blir inte musiken osynlig för mediaspelaren då?

Intressant kommentar angående XXJPU.

4. josåatt

josåatt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    118

MINA ENHETER

Om du lägger .nomedia i kataloger utan musik/film så borde det snabbas upp en del men är det 32 gb med bara sånt så gör det så klart ingen skillnad. Min telefon dog precis så vet inte om du kan slänga in .nomeda och sen uppdatera manuellt via musikspelaren när du lagt in nya låter.

5. Hippas

Hippas Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har funderat på samma sak. Det känns väldigt onödigt med genomsökning vid varje start (jag har ett 16 Gb extra-SD).

Dessutom undrar jag om man inte kan tvinga fram en mediagenomsökning vid behov? Om man t.ex. lagt till ny musik så verkar det som att man måste starta om telefonen, vilket också är störande...fast på ett motsatt vis...typ.

/J

6. Tiny Turtle

Tiny Turtle Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Skaffa ett program i still med Widgetsoid (gratis) och lägg en knapp på hemskärmen med den funktionen (och en del av alla de andra smidiga funktionerna om du vill) så kan du scanna när du känner för det.

7. zupe

zupe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Vill också stängda av media skanningen vid upp start. Sjukt störande.

måste ju gå att lösa.
    Tips?

8. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Om du ansluter mobilen till datorn och kopierar över musik över usb så kommer en mediagenomsökning göras automatiskt när du kopplar ifrån datorn. Om nu inte Samsung gjort sönder den funktionaliteten. :)

När det gäller att stänga av vid boot så vet jag inte. Startar bara om man mobil när det kommit en ny uppdatering.

9. Samsa2000

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det avgör saken. Det blir flygplansläge nattetid för min del. Ibland är de simpla lösningarna att föredra.

Kanske kommer jag att drömma om semesterparadis långt bort?

10. zupe

zupe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

11. mummapappa

mummapappa Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

inte för att det ger den lösningen ni vill ha, men sen jag la in voodoo lagfixen kör den mediaskanningen på en bråkdel av vad den brukade, som ett tips liksom :)

12. ORCA

ORCA Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    79
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Nexus 6p
    Telefon 2:
    Sony xperia ultra
    ROM:
    Scrubbers
    Platta:
    Samsung tab s8.4
    Med XXJPU och voodoo kan du använda telefonen normalt även under mediaskanningen plus att den går mycket snabbare mot innan.

13. zupe

zupe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

skumt jag laddade hem trail versionen av starup manager och disablade media scan. Avinstallerade startup manager för att testa gratis alternativet startup cleaner. Konstigt nog funkar det fortfarande fast startup manager är avinstallerat.