Stänga av möjligheten att starta om telefonen när den är låst.

Diskussion i 'Allmänt' startad av useless1024, 30 maj 2024.

1. useless1024

useless1024 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Den här frågan är säkert ställd 100 gånger redan, men jag hittar inget vettigt när jag söker...
    Jag har en telefon med Android 12 och om man håller in låsknappen när telefonen är låst dyker det upp två knappar; "Stäng av" och "Starta om". Det är ju en helt värdelös funktion som gör att telefonen stängs av eller startar om flera gånger om dagen när jag har den i fickan. Jag har försökt googla och söka information om hur man stänger av funktionen, men det verkar vara helt omöjligt trots att ingen vettig människa rimligen vill ha den!?

Är det någon som vet hur man stänger av skiten?

2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 040
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det spelar ingen roll även om den skulle kunna inaktiveras, för man kan alltid tvinga en avstängning genom att hålla inne powerknappen i ca 10 sekunder så stängs telefonen av. Vad jag vet så går det inte att stänga av den i stock mjukvaror. Går i vissa custom roms.

3. useless1024

Mottagna gillanden:
    1
    Jo, men sannolikheten att knappen trycks in 10 sekunder är avsevärt mindre än de tre tiondelar som behövs nu.
    Verkar helt värdelöst om det inte går att stänga av? Det måste ju, som sagt var, vara en funktion som ingen vill ha.

4. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 040
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Men hur lyckas du med detta? Jag har inte lyckats med detta någonsin när jag har telefonen i fickan. Vad för telefon har du?

MultiMan och AkashaWingates gillar detta.
  5. useless1024

Mottagna gillanden:
    1
    Det är en Ulefone power 18 och brukar hända när den ligger i benfickan på arbetsbyxorna och man står på huk så att tyget sträcks.

6. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Inte heller jag har lyckats stänga av telefonen oavsiktligt på det sättet nånsin, men det låter frustrerande, kanske att din telefontillverkare implementerat funktionen på något sätt som gör det extra känsligt jämfört med andra telefoner.

Mitt förslag är att du skriver en buggrapport till telefontillverkaren, så kanske de i kommande funktioner kan justera detta på något sätt.

Annars, om du sätter på något skal på telefonen, eller köper någon mobilplånbok där fliken täcker skärmen, då kanske detta inte händer mer?

Kristy gillar detta.
  7. useless1024

Mottagna gillanden:
    1
    Ja, jag får väl kontakta tillverkaren och se vad dom säger. Jag bytte telefon för någon månad sen (från en CAT S62, Android 11). Den gamla hade inte den här funktionen med ikonerna som dyker upp när man trycker på låsknappen, men visst har jag råkat starta om den också någon enstaka gång om den legat i en trång ficka och man stått i en konstig ställning en längre tid. Men det är ju kanske inte så konstigt. Den nya stängs av flera gånger om dan, så det är varken normalt eller acceptabelt.

Jag testade lite hur känslig pekskärmen är och om jag drar telefonen mot benet utanpå byxorna så scrollar skärmen. Så helt klart kan man ju råka "trycka" på ikonerna även om den ligger i fickan. Jag ska testa att stänga av "Handskläget" och se om skärmen blir lite mindre känslig så att felet inte uppstår.

8. N6290

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Jag skulle tro att de flesta Android-telefoner har funktionen att om man håller in låsknappen tre sekunder så dyker valen för att stänga av upp. Alla mina Pixel har haft det, har trots det aldrig lyckats stänga av en telefon i fickan. Överlag är det ganska svårt att råka hålla in låsknappen tre sekunder av misstag, kan din knapp vara defekt?

Dock kan vissa modeller ha en säkerhetsfunktion så man måste slå in en kod för att fullfölja avstängningen, så tjuven inte kan göra det. Blir faktiskt osäker ifall senare Pixel-modeller har fått den funktionen? Den funktionen hade ju räddat dig, om den fanns.

Du är säker på att det är du själv som orsakar omstarten? Det kan inte vara något hårdvaru- eller mjukvarufel som orsakar det, typ som en bootloop fast att den kommer på fötter igen, alternativt det med låsknappen?

Kristy gillar detta.
  9. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 040
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Om jag minns rätt så har Pixel inte det. Det spelar dock ingen roll för du kan fortfarande tvinga en avstängning genom att hålla inne powerknappen i ca 10 sekunder

Kristy gillar detta.
  10. useless1024

Mottagna gillanden:
    1
    Några tre sekunder behövs inte. Det räcker med en halv sekund.
    Hårdvarufel tror jag inte på då det bara inträffar i fickan på arbetsbyxorna när man kryper runt i konstiga ställningar.

11. N6290

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Fel av mig, ser nu på min Pixel att det inte krävs 3 sekunder, utan 0,5-1 sekund. Precis som på din telefon då.
    Trots detta kan jag inte påminna mig alls att låsknappen blivit intryckt när telefonen är i fickorna så att jag på något sätt märkt av det.

12. QV_

QV_ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29
    Alla mina telefoner startar om, när jag har de i benfickan.
    Galaxy J5, A40 och nu en Xcover5.
    Detta med eller utan skal.
    Den sista har dessutom en egenhet att koppla på flightmode under omstarten.

Min gissning är att man bänder telefonen i fickan när man jobbar,

13. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Erfarenheterna kan verkligen vara olika, vilket naturligtvis beror på olika användning och till viss del på olika mobiler. Jag kan mycket väl förstå situationen, med mobil i benficka och vissa arbetsställningar (även om jag själv inte har råkat ut för det; en period hade jag mobil i benficka, och ibland diverse moment som avvek från sitta, stå eller gå, men inget extremt. :)).

Menyn som vi talar om kallas ofta startmeny, power menu, (som bekant finns den ofta även åtkomlig via snabbinställningar högst upp när mobilen är upplåst).

Min senaste Motorola var förinställd att försöka aktivera Assistenten (som jag inte använder) vid ett "medellångt" tryck, men något senare test gav en av alla dessa små miniguider som förklarade, visade alt. för om vill stänga av (av/på + höj volym) när den är inställd på att aktivera assistenten, och en länk till Inställningar, och följde man den gavs alt. vad som ska hända om man trycker på startknappen: Startmeny eller digital assistent (i sistnämnda fall kan man minsann justera känsligheten för hur länge man behöver trycka). (På Motorolan varierar antalet alternativ ngt om startmenyn aktiveras på låst eller upplåst mobil; vid låst är det: nödsamtal (ej heller bra om sker av misstag), starta om, stäng av; vid upplåst tillkommer ett fjärde alt. att låsa mobilen.)

Som jnsson nämnde är mycket långt tryck, 10s en fast funktion ("hårdkodad"), vilket vore lite dumt om den gick att stänga av; men det är ju inte så långt tryck vi talar om.

Det finns möjligtvis några sätt att dölja den meny vi talar via root av mobil, ofta ingen väg man vill gå, även kanske custom rom som nämts.

-- lite offtopic --
    Sedan finns ju även som vi lätt kan föreställa oss vissa situationer med snarlika saker, automater etc. där man inte vill att allmänheten av "misstag" ska komma åt startmenyn, men där handlar det mest om att dölja menyn.
    How to Disable Power Button on Android? – AirDroid
    Eller där arbetsgivare "låser" vissa funktioner, även i detta fall kallat "power button", fast det är inte den som de stänger, utan de döljer Startmenyn (power menu), som vi talar om här.
    How to Disable Power Button on Android Devices
    --
    Ja, frågan har ju som du säger förekommit, om inte här, så på andra ställen, ibland avser folk lite olika, eller vill uppnå olika, men det går ju att göra en sökning på: android disable "power menu", eller liknande.

Det är förstås inte kul förslag, och några kanske redan har testats före frågan ställdes, men de främsta blir kanske att testa annan placering av mobilen vid dessa situationer (å andra sidan kanske dessa sker ofta, då man får bestämma sig för någon annan plats). Alt, som har nämnts, om man kan hitta ett skal som skyddar mobilen så att situationen inte uppstår. Och ja, det kan vara en idé att kontakta tillverkaren, åtminstone för feedback, det är ju en mobil som ska tåla lite av varje, i situationer som avviker lite från normal användning.

14. useless1024

Mottagna gillanden:
    1
    Jag har labbat lite nu och som flera skriver räcker det att hålla inne låsknappen 10 skunder för att telefonen ska boota om. Det kan ju vara så enkelt att knappen hamnar i kläm tillräckligt länge under vissa omständigheter. Dock har telefonen ibland stängt av sig, så jag tror att även ikonerna som dyker upp är inblandade några av gångerna.

På min gamla telefon måste man hålla in lås- och volymknappen för att den ska startas om. Varför man gjort det enklare på nya telefoner förstår jag inte, men det finns säkert någon bra förklaring.

15. QV_

QV_ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29
    På min nuvarande så måste man
    först trycka snabbt, för att väcka telefonen
    Sedan hålla in knappen i 1-2 sekunder
    Inom 2 sekunder måste man nu välja stängav, omstart, nödsamtal

Att jag varje gång skulle välja "omstart" av dessa tre ikoner kan inte vara sant.
    Att min startar om lär bero på mekanisk åverkan av byxfickan i någon hukande ställning.