Problem: Stänga av program som drar mycket batteri?

Diskussion i 'Galaxy Note - Allmänt' startad av fikkser, 24 maj 2012.

1. fikkser

fikkser Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

I natt drog Pulse News ur mitt batteri så att alarmet inte ringde. Varför stänger inte telefonen av det? 2 timmar tog det att tömma ca 80% batteri. Finns det någon inställning i ICS som stänger av program som uppenbarligen hängt sig?

Sedan har en app som heter Phone, call eller voice call (kommer inte på nu) börjat dra massor av batteri trots att jag inte ringt, en dag hade den dragit 25% batteri. den har en fyrkantig grön ikon med en telefonlur i. <3

Upplever batteritiden som kass i ICS. Gjorde factory reset innan och efter. :-*

2. janhol

janhol Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Det är inte ICS som är kass utan snarare kassa appar m.m. som är dåligt programerade eller inte anpassade till ICS.
    Har också ICS sedan 2 veckor tillbaka och har fått klart bättre batteritid än förut tmed GB.

Last edited: 24 maj 2012
  3. fikkser

fikkser Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

ICS är ju kasst om det låter en app dra ur batteriet på 2 timmar när jag inte ens använder telefonen.
    Så klart händer med andra androidversioner med men det måste finnas en inställning som ser till att appen dödas, annars kan man ju aldrig vara säker på att ha batteri om man inte själv kollar batterianvändningen stup i kvarten.

Phone/voice call-appen som drar batteri är väl en del av android eller något som samsung klåpat ihop så det finns ingen ursäkt för att den ska dra batteri i onödan.

4. Kame_boy

Kame_boy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Ja ICS suger ju lika mycket som GB på den punkten i så fall. GB hade ju inte heller något som dödade rebelliska appar. Det är priset vi får betala för att ha fullt fungerande multitasking och en fri/snabb/effektiv Play-butik för android. Trots det har resten av oss antingen inte stött på såna problem eller så har vi snabbt löst det.

Problemet med ditt förslag är att Android skulle råka döda appar som faktiskt körs intensivt länge, som spel eller filmer. Det skulle egentligen kunna gå att lösa på något sätt, som t.ex. att en popup-ruta dyker upp då och då och frågar om det verkligen är meningen att den aktuella appen ska köras så länge. Men då skulle folk klaga på en dum popup.

Under tiden kan du komma runt det här problemet genom att i "utvecklaralternativ" ställa in antalet bakgrundsprocesser till 1 eller något sånt. Tror att den inställningen återställs till default efter en omstart. Du kan även avinstallera apparna som stör temporärt eftersom det kan handla om att just en uppdatering introducerade buggen och löser sig till nästa uppdatering. Phone-appen som hänger sig är lite svårare att lösa. Starta om mobilen och hoppas på det bästa. Annars kan det handla om en tidig bugg i ICS för Note, som i så fall säkert blir löst i kommande uppdatering. Annars kan du installera någon av de andra ROM:arna som modifierats från stock. Skulle problemet kvarstå så kör CM9/AOKP som inte innehåller en endaste rad Samsung-kod.

I övrigt rekommenderar jag Reader HD istället för Pulse. Den ger mer sync-alternativ och har fler möjligheter att anpassa läsning för våra stora skärmar.

5. Zap73

Zap73 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

"Pulse News" är något du själv har installerat. De andra hittar jag inte i min telefon så jag gissar på samma sak där. Man kan inte klaga på att egeninstallerade appar drar ström gör ICS dåligt.
    Testa att avinstallera apparna som drar ström. Eller se till så att den är död när du inte använder den längre.

Det finns ett program "Advanced Task Killer" som du kan låta ligga i bakgrunden och regelbundet döda de appar du vill. Om nu det är vad du är ute efter.

6. easyrider

easyrider Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy Note 20 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy Note 20 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy Note 10+
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab pro
    Kan bara hålla med föregående talare om att det är kassa appar som dränerar batteriet.

Har kanonbra batteritid i min S2 med ICS. Satte på laddning vid 23-tiden igår och då hade jag 65% kräm kvar (efter div. surfande och flera längre samtal)...
    Jag gjorde den senaste uppdateringen i söndags med ICS bugg-fix vilket gjorde luren ännu rappare! Kan rekommenderas!

ICS är det inget fel på - min lur har bara blivit bättre!

7. andyman11

andyman11 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    766
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21 Ultra
    ICS bugg-fix? vad är det? Är det samma ICS (tyska) du menar eller är det en annan ICS du la in?

Kan du länka till den isåfall?
    MVH
    Andyman11

8. easyrider

easyrider Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy Note 20 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy Note 20 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy Note 10+
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab pro
    Jag läste om den på ngt annat forum men har ingen länk - du kan göra en uppdatering OTA bara. Nej, den är helt Samsung (och svensk).
    Klicka "inställningar" - "Om telefonen" - "Programuppdatering" så söker den rätt på den... No problemo ;)

(OBS: vi snackar SG S2 nu alltså och inget annat).