Stänga av visningen av QR-koden med inloggningsuppgifter för anslutet Wi-Fi-nätverk?

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Göteborgarn, 19 jan 2025.

1. Göteborgarn

Göteborgarn Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    356

MINA ENHETER

Har stött på ett problem som jag undrar om någon här har en någorlunda enkel lösning på, nämligen om det går att stänga av visningen av den QR-kod med inloggningsuppgifter för det Wi-Fi-nätverk en Androidmobil är ansluten till?

Jag har hjälpt en äldre släkting med en 5g-router för att han ska få bredband till ett någorlunda vettigt pris. Problemet är bara att han ofta behöver hjälp med sin mobil och jag är orolig för att några yngre släktingar (och vissa andra) också ska logga in på routern och utnyttja hans begränsade mobila bredband i olika syften.

Jag har gjort vad jag har kunnat vad gäller routern (bytt lösenord för både inloggning och Wi-Fi, inaktiverat WPS m.m.) så den vägen är blockerad, men hade helt missat den funktion som gör det så enkelt (alldeles för enkelt i mitt tycke …) att dela sitt bredband via Wi-Fi-inställningarna i en Androidenhet.

Det går tyvärr inte att lägga in en vitlista för MAC-adresser i routern och att försöka blockera MAC-adresser är ju helt meningslöst nuförtiden. Så det enda jag egentligen skulle behöva göra här är att inaktivera visningen av QR-koden.

Någon här som vet om detta går att göra?

Jag har inte lyckats hitta någon lösning online – de enda svar på liknande frågor jag har sett är diverse offtopictips om hur man håller sitt nätverk säkert i största allmänhet. Men den biten är som sagt redan löst.

2. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 088

MINA ENHETER

Jag har inte sett något sätt att stänga av den qr-koden, tyvärr. Det är väl en standardfunktion i Android.
    Vilken telefonmodell har din släkting?

Åtminstone hos mig krävs verifiering med skärmlåset (PIN/fingeravtryck) för att nå qr-koden. Räcker inte det som skydd, eller skulle släktingen dela sin kod alltför enkelt? Eller vill din släkting inte ha skärmlås? Det är verkligen rekommenderat att ha skärmlås, en enkel kod som 5555 eller liknande är ju bättre än ingen kod alls.
    Antar att du funderat - och kommit fram till - att det inte räcker att helt enkelt be din släkting att säga att han har begränsad datamängd och inte kan dela sitt wifi av det skälet, eller kanske rent av lägga någon lapp på routern "endast 5 GB data - ingen onödig uppkoppling, tack"?

Sen ska jag säga att många personer vet nog inte ens om att den funktionen med qr-kod inne i wifi-inställningarna existerar. Jag har aldrig använt den, känns som att det är mest en liten skara teknikkunniga som skulle reflektera över den möjligheten att ansluta, eller?

En möjlighet vore kanske att "gömma" hela inställningsappen, om möjligt. På Pixel finns ju en ny funktion där man kan gömma vissa appar bakom en (separat) pin-kod, har glömt vad funktionen heter. Där kan man ställa in en egen kod till det utrymmet, som skiljer sig från skärmlåset. Jag vet inte om inställningar kan gömmas på det sättet, kanske. Sen går det antagligen att nå inställningar ändå genom att klicka på ikoner ovanför notifikationsfältet, men det är lite mer svårt att hitta isf kanske.