Stänga program

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av Illsley, 22 sept 2010.

1. Illsley

Illsley Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjenna,

Jag har sökt men inte fått svar på min fråga.
    Jag har en X10 mini och undrar egentligen om programmen verkligen stängs när man trycker Back eller Home? Av batteritiden att döma så håller luren kortare tid om man haft en massa program igång men "stängt" dem. Jag vet att det finns AppKillers man kan köra för att döda alla processer men det borde ju gå att stänga en applikation helt utan att köra en appkiller.

Några idéer?

2. Thyg0d

Thyg0d Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Note20 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Note20 Ultra
    Du kan ju gå in och göra en force stop men det är samma som appkillern gör..
    Tror dock inte att dom drar speciellt mycket ström såvida dom inte ligger och laddar ner saker eller kör mot GPS/Wifi...

3. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    En applikation som du gått ur (back eller home) läggs i bakgrunden och drar endast resurser om den väcks av en schemaläggning (typ kontroll av tid för att se om den ska starta ett larm, synka mot google eller något annat på internet) eller något annat som kräver att den vaknar igen.

Skulle Android behöva utrymmet så dödas applikationen med automatik för att ge plats åt det program som kräver det.

Kan inte rekommendera att man kör en taskkiller då de ofta ställer till mera problem än hjälper. Skulle du misstänka att en app drar resurser så gör force close på den under inställningar -> program -> hantera program och sedan så kontakta utvecklaren så har tittar på det.

4. Illsley

Illsley Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tackar för svaren. Ok, så de ligger i bakgrunden. Men i Hantera program ligger väl alla program? Inte bara de som är igång för tillfället.

Så om man exempelvis startar Facebookappen, gör det man ska o sen stänger med backknappen så ligger det kvar och tankar uppdateringar o meddelanden (om man inte stängt datatrafik) tills det att man dödar det manuellt eller stänger av telefonen.

5. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

De flesta appar erbjuder någon form av konfigurering där man kan styra vad som skall resp. inte skall kunna köras i bakgrunden (typ sync). Saknas sådan funktion bör du nog överväga att inte installera appen alls.

Du kan installera en app typ Android System och se vilka appar och tjänster som kör och hur mycket CPU tid de förbrukar (oftast 0%).

Folk skyller gärna alla appar i minnet som boven bakom dålig batteritid. Oftast är det dock typ en app eller någon inställning som orsakar problemet.

Last edited: 22 sept 2010
  6. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Jo i Hantera program så ser du alla program.

Även om du dödar facebook appen så kommer den ändå synka och starta upp det den behöver igen då den har en service i bakgrunden som tar hand om det. Bättre att slå av synkroniseringen av facebook och uppdatera manuellt när man själv vill.

7. rina.

rina. Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Så som jag fattat det: Backa ur programmet = Stängs av. Homeknapp = Minimera

8. Illsley

Illsley Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja det hade varit logiskt men tror tyvärr inte alltid att det är så, det är nog upp till utvecklaren. Dock lite drygt att backa sig ur webbläsaren om man surfat en stund.. Men den kanske ligger igång alltid ändå redan från systemstart, har inte kollat.

ehnvis: Ok, ska testa det. Jag har slagit av automatisk synkning i Timescape och Aldrig uppdatering i Facebookappen. Är det fler ställen? (Jag har stängt av Bakgrundsdata)

9. rina.

rina. Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Nej men om du t.ex startar Handcent från scratch, och sen backar ur, så tar det längre tid att starta Handcent igen. Men om du trycker på Homeknappen, startar den upp på snabbare och på samma ställe du var på innan du tryckte på home.

10. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om du backar ur programmet så kommer du tillbaka till den första rutan i programmet nästa gång du växlar dit och om du använder hemknappen för att gå ur så kommer du direkt tillbaka dit, ja. Men programmet avslutas inte av endera.

Möjligtvis att det finns något enstaka undantag men generellt sett, nej. Hela tanken med Android är det motsatta. Principen är att icke använt minne är bortkastat minne, därför ska allting som startas köras tills att det måste stängas. Eftersom normalanvändaren bara kör en handfull program som oftast kan man därför väldigt snabbt och enkelt byta mellan dessa program. Android avslutar bara en app/process om den behöver minnet.

11. Illsley

Illsley Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ah där ser man. Det förklarar ju hela mitt problem som nu inte är ett problem längre.. :)

Men man måste ju säga att batteritid är en väldigt viktig del av en telefon och att låta samtliga processer köra tills de behöver dödas är inte direkt bra för batteritiden. Telefonerna kommer att få mer och mer minne, då tillåter Android fler processer igång som inte används o batteriet kommer ta slut fortare om de inte utvecklas i samma takt som minnet.

Men strunt samma, det är ganska enkelt att starta om luren nån gång i veckan, så jag är nöjd.

Tack för svaren. :cool:

12. twintin

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Det där var nog en felaktigt dragen slutsats. Minnet drar lika mycket ström oavsett om några appar ligger laddade i det eller inte. Således påverkar inte laddade appar strömförbrukningen så länge de befinner sig i viloläge.

13. Illsley

Illsley Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

En process utnyttjar CPU:n, det va det jag menade.. Även om den är idle så tar det mer batteri än om den inte hade varit igång. Cpun ska kolla om processen ska vakna etc.

14. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Och isf hur mycket batteri drar det egentligen? Jämfört med tex vad det kostar att starta upp en process från början. Eller jämfört med vad allt annat telefonen har för sig?

Det som drar batteri är skärmen, telefonin, gps, bt och cpu-användning hos aktiva processer. Resten är nog ganska försumbart i sammanhanget.

15. twintin

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Inte alls. Du förutsätter att processer behöver kollas periodiskt för att se om de behöver köras eller ej. I moderna OS fungerar det inte så. Det mesta är nämligen händelsestyrt dvs. HW och SW kan signalera med ett event att något data behöver processas. När detta sker kommer alla processer som registrerat att de väntar på eventet väckas till liv. Den ström som förbrukas av vilande processer är därmed försumbar i sammanhanget och troligtvis knappt mätbar.

Last edited: 24 sept 2010
  16. teddyjohan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag vet inte om du med "moderna OS" menar Android, men såvitt jag har förstått det så drar det definitivt mer batteri om en app i bakgrunden aktivt "lyssnar" efter anrop. Nu säger jag inte emot dig; jag vet ju faktiskt inte, men så har det framgått på en del utvecklares webbsidor när jag läst på om [deras] appars batteriförbrukning.

17. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Givetvis är det så att om ett program har registrerat att det vill bli meddelat om tex internetförbindelsen ändras, att ett sms tas emot eller efter en viss tid så kommer det programmet använda cpu-tid medans det behandlar notifieringen. Men medans det idlar så används ingen cpu.

Om du dödar programmet så får det troligtvis en av två effekter, när det händer något programmet är registrerat för så startas det automatiskt av Android eller om det är dynamiska registreringar (som tex när man använder AlarmManagern) så slutar programmet helt enkelt att bete sig korrekt. I båda fallen så har du inte löst något genom att döda processen, långsammare telefon i ena fallet och sämre funktionalitet i andra.

Som utvecklare har man ett stort ansvar att använda de möjligheterna som finns på ett korrekt sätt, att tex inte väcka telefonen för ofta, bara lyssna på händelser som är relevanta eller vara för pratsam över 3g förbindelser osv osv.

Som användare om man stöter på ett dåligt gjort program är det bästa man kan göra att rapportera felet till utvecklaren och avinstallera programmet tills det är löst.

18. twintin

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

En app som aktivt lyssnar (eller pollar som det också heter) måste uppenbarligen vakna och exekvera med jämna mellanrum för att kunna utföra denna aktivitet (pollning). Det vi diskuterade dock var hur mycket ström det går åt att ha en sovande app i RAM dvs. en som inte exekverar alls. Det är två helt skilda saker.

Last edited: 24 sept 2010
  19. teddyjohan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jovisst, jag menade bara att det kan vara bra att förtydliga. Tackar! :)

20. Alphashooter

Alphashooter Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag blir inte heller klok på hur det här funkar :cry:

Tidigare har min dragit ca 0,3% per timme i vila. (Jag har all synk och datatrafik avstängd) De senaste dagarna har den däremot dragit 1% per timme. Det jag gjort är surfat, sms:at, lyssnat på lite musik, spelat lite spel, kört mytracks.
    Imorse startade jag om telefonen och idag har den åter legat på 0,3%/timme

Saker tar uppenbarligen batteri fast man "avslutat" dom.