Problem: Stänger av sig

Diskussion i 'Galaxy S3 LTE' startad av furenius, 21 november 2012.

1. furenius

furenius Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu har jag haft min Samsung i en dryg vecka. Den har väl fungerat ok med undantag för att den har svårt att para ihop sig med hands free via BT i bilen, men det är en annan tråd. Men igår så började den spontant att stänga av sig själv. Först trodde jag att det var batteritorsk, men när jag fick igång den så hade jag över 50% kvar. Ok, jag hade väl kommit åt avstängningsknappen då. Sen hände det i bilen på väg till jobbet i morse. Jag kollade innan jag började köra att den var igång (och parad med hands fred) men när jag kom till jobbet var den avstängd. 89 % batteri kvar. Samma visa på hemvägen, den var igång när jag började köra, när jag var vid dagis, nära hemmet var den igång, men väl hemma så var den avstängd igen, med 45 % batteri kvar.

Är det nån som är bekant med det här? Min HTC gjorde aldrig så här iaf.

2. AX3L

AX3L Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Aldrig hänt mig med denna, den gamla Desiren och även annan elektronisk stänger ju av sig om den blir riktigt kall men det är ju uppenbarligen inte fallet här.

En teori, bortsett från ett defekt exemplar är att du installerat en dålig "task killer" som dödar någon process för mycket och därmed telefonen, annars vet jag inte..

3. nickolo

nickolo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Blir den varm ?

4. furenius

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag gör alltså inget med mobilen när den dör, utan den ligger bara i innerfickan på jackan, så varför någon task killer skulle gå in och fimpa hela mobilen vet jag inte.

Nej, den blir inte varm. Inte så att jag reagerar iaf.

5. AX3L

AX3L Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag menar alltså en tredjeparts killer, som egentligen inte behövs men många installerar ändå. En sådan skulle möjligtvis kunna anse att telefonens operativsystem är onödigt eftersom den möjligtvis pausas i sk deep sleep. Men har du ingen sådan så är det givetvis inte det som är problemet.

6. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5.447

MINA ENHETER

Det hände mig precis, höll på och surfa och telefonen startade om 62% av batteriet. Kan det varit att jag haft för många saker igång?

Det är första gången det hänt, iaf första gången jag märkt det, haft telefonen i 1,5 månad.

7. furenius

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag vill understryka att jag inte gör något med mobilen. Den ligger bara i fickan i jackan. Det borde närmast vara omöjligt att komma åt den eller nån funktion på något sätt. Nu har den fungerat en hel dag (Tjohoo!) utan att stänga av sig, och till och med synkat sig med BT systemet i bilen, trots att den stängde av sig och jag fick starta om den i förrgår kväll. Jag håller tummarna, den verkar ju "lära" sig.

8. AX3L

AX3L Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

That's my point! När du inte gör någonting med telefonen går den ner i så kallad deep sleep, dvs nästan allt pausas för att spara på batteri. En task killer fungerar så att den ser vilka processer som inte används för tillfället och stänger dessa för att spara batteri och minne. Dvs, fattar inte task killern att den pausade huvudprocessen behövs för att hålla telefonen vid liv stänger den kanske ner denna och telefonen stängs av.

Men det är väldigt enkelt att se om det är problemet, är svaret på frågan "har du installerat en task killer" nej så kan det inte vara det som är felet. Är svaret ja så ta bort den, den behövs ändå inte i moderna android versioner :-)

9. furenius

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej, jag har inte installerat någon Task Killer.

Däremot börjar jag misstänka att detta fel har ett samband med det andra problemet jag har, nämligen att det är stundtals väldigt besvärligt att para ihop telefonen med min Hands Free i bilen. För sambandet jag märkt är att telefonen alltid har "dött" i samband med att jag kör bil. Och det är inte en "vanlig" avstängning som har skett då jag måste hålla inne on/off knappen betydligt längre för att starta upp telefonen, mycket längre än om jag skulle ha stängt av den på vanligt vis, och sen startat upp den. Det är på samma sätt som när datorn hänger sig.