Fråga: Stanna på GB eller uppdatera till ICS?

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av SirMacke, 4 jul 2012.

1. SirMacke

SirMacke Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia 5
    ROM:
    10.0
    Får min SXS om någon dag.

Jag har läst lite och en del har stora problem med ICS på SXS verkar det som.

Ska man stanna på GB så länge eller man ska köra på med ICS?
    Har just nu en Arc S som fungerar utmärkt med ICS.

2. HenrikLundqvist

HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Jag skulle aldrig gå tillbaka till GB. ICS är så pass mkt bättre att det inte är ett alternativ för mig.

Jag har haft problem med spöksamtal och sämre wifi-mottagning. Bortsett från att telefonen är lite segare med ICS, ritar om launchern ganska ofta o.s.v. och tidigare nämnda buggar så har ICS fungerat utmärkt :)

Edit: Det är ju bara att du testar, gillar du inte ICS så går du bara tillbaka till GB igen :) Det är väldigt få personer som upplevt några allvarliga buggar.

3. Galaxy

Galaxy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Vill du ha bättre flyt och mindre buggar så stanna på GB men om du kan leva med lite lagg då och då samt några buggar så uppdatera till ICS.

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

4. Rico01

Rico01 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Tycker ICS funkar i det stora hela utmärkt. Inte haft några problem överhuvudtaget mer än småsaker såsom sämre integrering med FB, sämre wifi och lite annat jox.

5. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 286

MINA ENHETER

2.3.7 på SXS är VÄLDIGT stabil. Personligen har jag inte spec mycket att klaga på när det gäller ICS i SXS, min fungerar riktigt bra.

Har dock upptäckt några buggar

Ljudbortfall på någon sekund när man streamar Spotify via blåtand
    Något sämre Wifi mottagning
    En gång har det hänt (första samtalet med ICS) att telefonen inte "vaknade" efter att samtalet var slut,skärmen tändes inte och jag fick öppna den genom on/off knappen och dessutom slå in pinkoden (exchange mail)

Låspolicyn för Exchange fungerade även den bättre i GB än i ICS.

Gällande lagg osv har jag inga som helst problem med ICS. Scrollningen mellan skärmarna och i Browsern fungerar anmärkningfritt. Har inga problem med omritningar av hemskärm eller så.

Personligen ser jag inga mega fördelar med ICS och med facit i hand hade jag lika gärna kunnat stanna kvar på GB

6. Arvid719

Arvid719 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Klart du ska slänga in ICS för att få ut så mycket av din XS som det går, speciellt med mediadelen. (walkman,filmerappen, Sonys underbara Galleriapp, Surfning t.ex.)

7. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Skulle inte säga att det är mycket problem med ICS, dock är det lite småbuggar här och där. Har stött på några av dem (bluetoothhack, FM-radio funkar dåligt, lite sämre Wi-Fi) men på det hela taget är det sånt jag kan leva med. Tycker ICS har gjort telefonen så mycket bättre att det kompenserar.

Men om du är känslig för smågnissel i mjukvaran är det väl bara att vänta tills nästa buggfix kommer, antar jag.

8. wMathy

wMathy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Använder du Facebook mycket för att kolla bilder osv så borde du stanna kvar på GB.

9. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Tycker ju inte det är några stora problem. Det känns mera som om Sony lagt mer tid på att fixa 2011 års telefoners mjukvara och inte riktigt jysterat ICS klart på 2012. Det är mest buggar. Mjukvaran är ju stabil till tusen så där är det ju inga problem. Däremot så kanske man kan reagera på hur ICS hantera minnet just nu. Skulle inte android lära sig hur den skall ha igång appar i bakgrunden. För har skrivit tidigare att detta med att RAM-minnet är så lågt i XPERIA S efter uppgradering gör att systemet blir laggigt när det bara är ca 170MB FRI RAM. Det måste alltså vara 200MB kvar för att ICS skall flyta på. Känns inte riktigt optimalt. Sedan är det då som tidigare sagt:

• BT problem som innebär hack vid musikavspelning
    • Sämre kompabilitet med sony - tillbehör
    • Widgetprocesser som slutar fungera t ex Batterikontrollen och Topkontakter

Och de problem som många andra berättar om. Själv har jag inte haft Wifi-problem eller märkt några försämringar där, snarare tycker jag den fungerar bättre. Så snabbt som man surfar via WiFi eller WiFi-hotspot funktionen via datorn vart det inte förut. Men visst det känns som mjukvaruproblem eftersom allt detta funkade tidigare.

Så vill du att dina tillbehör skall fungera utan problem, så stannar du på GB. Annars är även min rekommendation att du uppdatera luren till ICS.

Last edited: 4 jul 2012
  10. Rick

Rick Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Som helhet mycket nöjd med uppgraderingen till ICS......

11. Galaxy

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Med facit i hand så har Sony bara gett ett sken av att ha jobbat stenhårt med o optimera och förbättra ICS till Xperia S, vette fan vad dom hållt på med egentligen under all detta tid, hela jävla 9mån och man får en buggig och laggig lur. Jag har inte många appar/processer igång men ändå är det bara 160-180mb ram kvar och luren känns inte lika flytande som en vecka sen. Det flöt på riktigt bra första dagarna men nu är det påtagligt lagg hela tiden. Och alla som försvarade Sony i blindo. Hoppas de släpper källkoden snart så xda får göra jobbet.

12. Asssor

Asssor Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag är nog en av dom som anser att GB var bättre än vad ICS är. Min lur hade förvisso microlagget med GB, men i överlag kändes luren mycket rappare då... Nu tar det ca 2-3 sek att öppna dialern, 2 sek att öppna och navigera i inställningsmenyn och att pincha i hemskärmarna funkar knappt längre.

Webläsaren däremot är grym i ICS, flyter på mycket bättre vid zoom och sidorna laddas snabbare.

Nae, Sony får nog ge oss en uppdatering snart.

13. Cygnus

Cygnus Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    153

MINA ENHETER

Håller med! Mycket segare nu! Hur går man tillbaka till GB?

14. HenrikLundqvist

Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Ladda ned flashtool och ftf-filen för exempelvis .75, så har du GB inom 5 minuter :)

Guide finns på XDA, det är busenkelt. Finns en lite sämre guide här på Swedroid (den om hur man unbrandar) och en FTF-fil.

Kräver varken root eller upplåst bootloader, så garantin osv är kvar.

15. Fishk

Fishk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    110
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Förstår inte riktigt hur du kan skylla på Sony när det är uppenbart att flera även tycker att ics gjort telefonen bättre. Jag upplever inget av det du skriver. Min flyter på som aldrig förr. Så är det Sony's fel? Testa att installera om med en total fabriksåterställning också.

16. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Kanske har med vilken mjukvaruverson man har? Den jag har är ju t ex injysterad för 3. Kan det finnas sådana skillnader? Alltså min är seg om det fria ram-minnet går under 200MB som sagt. Jag har BT-problematiken, även om det inte är jätteirriterande. Men även om jag har dessa problem så håller jag ändå med dig lite grann. ICS är bättre än GB just för att det är lättare att använda. Däremot håller jag med några av de andra att GB rullade på mycket bättre än ICS. Jag har sagt tidigare att jag tror att Sony inte jobbat lika hårt med denna, just för att koncentrera sig på 2011 års lurar så de blir så bra som möjligt. Det känns liksom som att de bara har gjort så att det funkar och är stabilt, men inte mer.

Last edited: 5 jul 2012
    Galaxy gillar detta.
  17. Galaxy

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Det är lika många som har stött på lagg & buggar.. så jag är inte ensam. Läs i trådarna.

Den flöt på utomordentligt i början men nu efter ca 1 vecka så är det inte lika rapp som förut. Klart att allt känns rappt o bra efter fabriksåterställning men vänta du bara.. ju fler apps etc man installerar och ju längre tiden går så blir det segt. Sen går det inte att komma ifrån de buggar som finns/uppkommit iom senaste uppdateringen.

Buggar:
    #Wifi
    #BT (tappar kontakt ibland under samtal tex mot min MW600)
    #Radion (fungerar ej)
    #Timern (slå på och observera ringen)
    #Går ej att sänka volymen i samtal när man håller den mot örat
    #Oförklarliga spök samtal
    #Lagg i launchern (försök pincha) Flytet är inte som GB.
    #Batteritiden ja du.. den var kanon 2 första men nu ligger android system o håller igång luren 24/7 tills man startar om. (detta händer då o då)

Detta är ett axplock av fel/buggar som jag och andra upplevt. Dual 1,5Ghz med 1G ram och inte rena flytet som man förväntar sig och alla buggar ovan.. ja då är det Sony som klantat sig... kommer ihåg hur alla fanboys hoppade på Samsung efter ICS till SGS2 som var urusel och full med buggar o lagg... sony skulle ju inte begå det misstaget men VOILA!!

Jag är inte ensam. Här är ett exempel https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=1060187&postcount=407

Last edited: 5 jul 2012
  18. mrNoodles

mrNoodles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Nej, du har hittat en till som har samma problem som dig, det bekräftar ju allt..?

Wifi: funkar fint här
    BT: inte upplevt några problem
    Radio: inte testat..
    Timer: inte testat..
    Volym: inte testat, än..
    Spöksamtal: nej..
    Lagg: kan inte påstå jag märker nåt
    Batteritid: Som innan, eller iaf inte sämre, räcker lika kort eller länge beroende på hur jag använder den.

<3
    Har 210Mb fritt minne med en del appar igång.
    Testade timern nu och ser att ringen är off, det är ju knappast snyggt, men inget värt att gnälla över i min värld - timern räknar ju ner som de ska..

Last edited: 6 jul 2012
  19. Fishk

Fishk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    110
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Intressant då jag har haft ics minst lika länge som dig med massvis med appar installerade och upplever inget av det du skriver..

Fyy er Sony som gjort ett dåligt jobb trots att det är bra på min... Haha

Sent from my Xperia S with Tapatalk 2

20. HenrikLundqvist

Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Wifi: Fungerar dåligt när man har lite taskigare mottagning, men i övrigt inga problem.
    BT: Använder aldrig BT, så jag kan inte svara på det.
    Radio: WTF? Spotify/Podcast, det är 2012, inte 1992.
    Timer: Ringen sitter precis där den ska sitta.
    Volym:Rätt irriterande bugg att man inte kan sänka volymen under samtal utan att tända skärmen först.
    Spöksamtal: Inte haft problem på över en vecka nu tror jag, men det är såklart oroande.
    Lagg: Inte mer än jag hade i GB, fortfarande klassiskt "Android-lagg", men klart mindre än många andra telefoner som jag haft (iPhone undantaget förstås).
    Batteritid: Lite bättre än på GB men fortfarande "Android-dålig".

Summa: ICS är klart bättre än GB på min telefon och jag är riktigt nöjd med Sonys jobb. Kollar man vilka problem andra telefoner har som kör ICS så konstaterar jag rätt snabbt att Sony gjort ett förbannat bra jobb.

Fullt fungerande timer på ICS:

Last edited: 6 jul 2012