Fråga: Starta min gamla Pixel 4 xl som temporär ersättare för 7 pro?

Diskussion i 'Google Pixel Allmänt' startad av Salvion, 17 apr 2023.

1. Salvion

Salvion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 272
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 9 pro 256 GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Färg: Hazel
    Platta:
    Google Pixelbook
    Hej

Min dailydriver Pixel 7 Pro håller på att ge upp så nu har jag rotat fram den enda backup lur jag har, en pixel 4 xl,
    Så min fråga är när jag säkerhetskopierat min 7:a och uppdaterat android i min 4:a och jag bara använt Esim i min 7:a hur gör jag då för att ha 4:a som back upp?

Har vi någon pedagog här som kan beskriva det för jag vet inte..

2. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 282

MINA ENHETER

Ingen garanti på din 7pro?

3. Salvion

Salvion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 272
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Färg: Hazel
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jodå Trasig bildskärm och vill bara &¤¤5& Googles hjälpsida....

Men man/jag är ju så förbaskat beroende av en fungerande mobil med allt man har i den så jag skall fabriks återställa min P7 i morgon men vill vara beredd med P4 när det inte fungerar, eller löser mitt skärmproblem.

eastbound gillar detta.
  4. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 282

MINA ENHETER

5. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 220
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Du måste nog beställa hem ett nytt fysiskt SIM, alternativt gå till en av din operatörs butiker och hämta ett fysiskt SIM-kort

6. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 219

MINA ENHETER

Tror det finns en tråd om att det finns speciella sim-kort att köpa som gör att man kan köra med esim även i telefoner som är inte förberedda för det. Men jag hittar inte tråden nu och det tar säkert för lång tid att få levererat ändå.

Förutom jnssons tips om att gå till operatörens butik så kan ett tips vara att skaffa ett kontantkort i närmsta kiosk/mack/butik och sedan vidarekoppla gamla numret till det medans du väntar.

7. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 033

MINA ENHETER

I min gamla telefon, Pixel 3a, så fungerade e-sim hur bra som helst, jag skaffade e-sim redan 2020 minns jag. Varför skulle e-sim inte fungera till din Pixel 4 XL? Med reservation för att jag inte minns om Pixel 4 XL kan ha släppts tidigare än 3a, om det skulle orsaka problem eller något?
    Är det någon som vet säkert att e-sim inte kommer att fungera?

När det gäller återställning av Google Drive-backupen så är det nog tyvärr så att du inte kan återställa backupen från din Pixel 7 till din Pixel 4. Man kan nämligen inte återställa till en äldre Android-version tyvärr. Även om du uppdaterar så kommer ju din Pixel 4 inte hamna på en tillräckligt ny version. Jag är hyfsat säker på detta. Det skadar såklart inte att du försöker återställa datan när du startar din Pixel 4, det finns ju en chans att Google kan ha löst det på något sätt.
    Detta gäller alltså Google Drive-backupen, nämligen appdata, telefonens inställningar, wifi-lösenord och lite annat. Men mycket i övrigt kommer ju laddas ner på telefonen automatiskt, utan att du behöver använda återställningsfunktionen - till exempel kontakter, kalender osv. Mitt tips är nog att du gör en tillfällig setup av din Pixel 4, där du klarar dig utan inställningar och appdata under en begränsad tid (du kan ju fixa BankID och några andra livsnödvändiga appar såklart). Sen när du får tillbaka din Pixel 7 så kan du göra en ordentlig återställning då, och få tillbaka huvuddelen av din appdata, från den sista kopia Pixel 7 hann ladda upp.

Ett tips kan vara att gå in i Inställningar - Google - Säkerhetskopiering (tror jag det står). Där kan du göra en manuell uppladdning av data till Google Drive från din Pixel 7, med den blå knappen. Då får du senaste versionen av din data uppladdad, innan du återställer. Men, viktigt: Om telefonen på något sätt skulle sluta fungera under själva uppladdningen (som tar kanske 15-20 min), då kommer din backup att bli korrupt. Gammal data är redan överskriven då, och du riskerar att sitta där utan en fungerande backup, dvs förlorad data. Så om problemet med din Pixel 7 är sådant att den skulle kunna krascha, bootloopa eller liknande problem med mjukvaran, så bör du INTE göra en ny uppladdning. Utan nöj dig med den data du redan har uppladdad i så fall, som antagligen är några dagar gammal bara.
    Främst är det ju SMS/MMS som kan saknas under de dagarna, där kan du ju kolla om det är något viktigt du verkligen vill spara på annat sätt i så fall.

Buzz gillar detta.